MATERIAŁY DO ZAJĘĆ

Informacje dla Studentów w WSR.

Moderatorzy: zielonyszerszen, s_wojtkowski

DorotaS
Zawsze coś napisze
Zawsze coś napisze
Posty: 921
Rejestracja: 26 lip (pn) 2010, 02:00:00

Post autor: DorotaS » 02 mar (pt) 2012, 11:37:28

MATERIAŁY NA WARSZTAT PISARSKI!
SEMESTR WIOSENNO-LETNI, ROK AKADEMICKI 2011/2012

Drugą część z książki Walerego Pisarka pt. Nowa Retoryka Dziennikarska

http://chomikuj.pl/heaen/Filologia+pols ... ennikarska

DorotaS
Zawsze coś napisze
Zawsze coś napisze
Posty: 921
Rejestracja: 26 lip (pn) 2010, 02:00:00

Post autor: DorotaS » 21 cze (czw) 2012, 08:48:59

Wiadomość od Mysha:

Drodzy Słuchacze,

dla wybitnie chętnych publikuję małą, nieobowiązkową lekturę związaną z (bardzo uogólniając) jednym z naszych przedmiotów. Niestety nie przewiduje się żadnych benefitów wynikających z zapoznania się z poniższymi materiałami. Bardzo mi przykro :P
Enjoy..

http://www.mm.pl/~andrzejstepn/index.html

DorotaS
Zawsze coś napisze
Zawsze coś napisze
Posty: 921
Rejestracja: 26 lip (pn) 2010, 02:00:00

Post autor: DorotaS » 21 cze (czw) 2012, 08:55:17

Wiadomość od Whydream:


PRAWO AUTORSKIE I PRASOWE:

do nauczenia wybrane fragmenty z tego http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? ... 9840050024 (klikać tekst ujednolicony- to prawo prasowe zaktualizowane)

niechcacy zalozylam ten temat;/
to wrzucę juz wszystko :

egzamin prawo reklamy:
po 2 pytania.

1 pytanie z praw autorskich + 1 z prawa prasowego.

"prawo prasowe":

od art 1 do art 9 rozdział 2 od art 10 do 16 / od 20 do 22 /25-27 /32-33/ 34-36 37-39

/prawo autorskie:
art 1 -co jest przedmioem prawa autorskiego / art 1-5 / 6 (pi razy drzwi) /art 8 ,9 ,11 , 12- 13, 16 -

prawo osobiste , 17 , 18 , 23-29, 31, 33, 36-40 , cały rozdział 5, rozdział 8 i 9 i 10 całe



link do prawa autorskiego
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? ... 9940240083
tekst ujednolicony

DorotaS
Zawsze coś napisze
Zawsze coś napisze
Posty: 921
Rejestracja: 26 lip (pn) 2010, 02:00:00

Post autor: DorotaS » 21 lis (śr) 2012, 12:45:11

MATERIAŁY / KONSPEKT DO ZAJĘĆ Z SYSTEMÓW MEDIALNYCH / AGENCJI PRASOWYCH (W. Pławski)

TEST: 25/11/2012 R.


Daty ukazania się pierwszych na świecie gazet (tygodników)
1605 > Holandia
1609 > Niemcy
1620 > Anglia
1631 > Francja
1645 > Szwecja
1661 > Polska (Merkuriusz Polski)
1690 > Ameryka Północna
1702 > Rosja
1719 > Czechy

Wiek XVIII - następne stulecie
1774 Gazeta Warszawska (przetrwa 150 lat)
1791-1792 Gazeta Narodowa i Obca
1765 Monitor (przetrwa 20 lat)
1770 Zabawy przyjemne i pożyteczne (przetrwa siedem lat)
ZABORY: 1772-1793-1795
W 1830 w Warszawie ukazywało się 7 gazet o nakładzie jednorazowym ok. 7 tysięcy egz.

Prasa w liczbach - porównanie

W 1824 roku w Paryżu wychodziło 12 dzienników z nakładem łącznym 60 tys. egzemplarzy.

W 1977 było ich także 12, ale w nakładzie łącznym 4 mln egzemplarzy.
Rosnące nakłady gazet
* Do XVIII wieku nakłady gazet (tygodników) nie przekraczały jednorazowo 2000 egzemplarzy
* Dzisiaj jeden tylko tygodnik amerykański "Time" drukowany jest w nakładzie 4 mln egzemplarzy.
* Polska - ponad 6200 tytułów gazet
* Europa - 120 tys. tytułów gazet
* Objętość - rekordzista New York Times USA 17 X 1965 (niedziela) - 946 stron, 3,5 kg wagi

Odkrycie Kolumba...
W roku 1492 Krzysztof Kolumb odkrył nowy kontynent. Nazwał go Nowym Światem. A potem Ameryką.
Odbył do niego kilka podróży.
Wiadomość o tym wiekopomnym odkryciu dotarła na dobre do
wszystkich stolic Europy dopiero po 50 latach.

Wieść o Waterloo szła przez dwa dni
18 czerwca 1815 bitwa pod Waterloo koło Brukseli
30 godzin: straty po obu stronach łącznie 44 tys. zabitych i rannych, Napoleon do niewoli

Rothschild pierwszy zdobył wiadomość o wyniku bitwy pod Waterloo

Angielski bankier Nathan Rothschild jedzie
na miejsce bitwy (z portu w Londynie statkiem do Ostendy,
potem konno: 240 mil w dwa dni), obecnie tę trasę samochodem i pod
La Manche można przebyć w około 5 godzin; powrót do Londynu po
bitwie 2 dni
Minister spraw zagranicznych w nią nie wierzy, zatem...
N. Rothschild na londyńskiej giełdzie sprzedaje błyskawicznie brytyjskie akcje; w jego ślady idą inni, którzy nie znają jeszcze wyniku bitwy
Gdy akcje osiągają skrajnie niską, śmieciową wartość Rothschield odkupuje je wszystkie i pomnaża majątek...

Wiadomość o śmierci cesarza Francuzów szła do Europy
10 tygodni
5 maja 1821 roku - po sześciu latach od uwięzienia (od października 1815) - Napoleon, cesarz Francuzów, który podbił pół Europy nie przegrywając prawie żadnej ważnej bitwy, umiera na wyspie świętej Heleny.


Przełomy w dziejach mediów
1456 pierwsza drukowana książka - Biblia Gutenberga (Niemcy)
1517 początek reformacji (Luter - Niemcy)
1609 pierwsza gazeta w Europie (Niemcy)
1650 pierwsza gazeta codzienna (Niemcy)
1710 pierwsza gazeta roznoszona po domach (Anglia)
1835 pierwsza agencja prasowa (Havas - Francja)
1839 pierwsza fotografia (Daguerre - Francja)
1873 pierwsza fotografia prasowa (USA)
1895 pierwszy film (bracia Lumiere - Francja)
1906 pierwsza audycja radiowa (USA)
1928 pierwszy stały program TV (USA)

Poczta gołębia
W pierwszych dekadach XIX wieku do przesyłania szczególnie pilnych depesz zaczęto używać gołębi pocztowych.
Przykładową trasę Londyn-Paryż potrafiły one pokonać w rekordowym czasie 6-7 godzin.
Gołębią pocztę wyeliminowało dopiero wynalezienie telegrafu.
Wynalazki "przyspieszacze" rozwoju mediów XIX w.

1826 fotografia
1840- 45 telegraf
1846 drukarska maszyna rotacyjna
1873 maszyna do pisania
1876 telefon
1887 gramofon
1888 ręczny aparat fotograficzny
1895 kamera filmowa


TELEGRAF - wynalazek, który wywarł największy wpływ na rozwój agencji prasowych
rok 1876 - system telegraficzny ze swoimi 8500 biurami na świecie i liniami o długości 340 tys. km (to tyle, co z Ziemi na Księżyc) staje się największą pajęczyną świata; swoje telegrafy mają wojsko, władze, ludzie biznesu, służby ratunkowe i ..***SPAM***;

Przełomy w dziejach mediów
HAVAS (Francja): pierwsza na świecie agencja prasowa


etapy od 1835 rozwoju
1845 - pierwsze we Francji zastosowanie telegrafu
1858 - śmierć Charlesa Havasa, agencję przejmuje syn
1870 - podział stref wpływów z Reuterem i Wolffem !!!!!!
1879 - przekształcenie w spółkę akcyjną
1920 - pozyskanie nowego klienta: radia
1923 - początek pozyskiwania reklam
1929 - zastosowanie radiotelegrafu i dalekopisu
1940 - do wojny 47 proc. inwestycji finansuje rząd; po zwycięstwie Niemiec zamknięcie agencji (zostaje tylko część zajmująca się reklamą) i przekształcenie w agencję FIO pracującą pod nadzorem kolaborującego z Hitlerem rządu Vichy
1944 - część reklamowa dla spadkobierców Havasa, reszta jako agencja rządowa AFP (Agence France Presse)


Powstają kolejne agencje
1848 > USA - Associated Press (AP), porozumienie 5 gazet

1851 > Anglia - Reuter, założona przez Juliusa Reutera, współpracownika Havasa

1853 > Niemcy - Wolffsche Telegraphenburo, założona przez Bernarda Wolffa, współprac. Havasa
1898 > USA - United Press International (UPI)

Od połowy XIX w. do końca lat 70. XX w. powstało na świecie około 250 agencji prasowych.

1870 - agencję przejmuje syn Juliusa Reutera, Herbert
1915 - Herbert Reuter (groźba bankructwa z powodu niepewnych inwestycji w reklamę i banki oraz śmierć żony) popełnia samobójstwo
1915- agencja zostaje przekształcona w spółkę prywatną


Reuters (2005)
Reuter ma 197 placówek na całym świecie.
Zatrudnia 2700 dziennikarzy.
Od roku 2001 Reuterem kieruje Tom Glocer (także prezes Thomson Reuters).
Glocer jest z pochodzenia Polakiem, jego rodzina opuściła Warszawę w 1937 roku.
90 proc. przychodów firmy Reuter pochodzi z instytucji finansowych.
Nowy trend:
depesze pisane przez komputery
Od marca 2005 w agencji Tomson Financial (jedna ze spółek Thomsona) informacje giełdowe piszą nie ludzie, a komputery.
Od 600 do 1000 komunikatów dziennie, w zależności od aktywności giełdy.
Jeden komputer potrzebuje na napisanie depeszy 0,3 sekundy.
Dziennikarze piszą do tych depesz komentarze.

Thomson Company
Spółkę założył w roku 1934 Roy Thompson.
Zajmowała się oprócz mediów wszystkim - obsługą linii lotniczych, bankami, poszukiwaniem ropy i gazu.
Thompsonowie to najbogatsza rodzina Kanady i 31 najbogatsza rodzina na świecie.
David - szef korporacji ur. w Toronto w 1957, jest w pierwszej dziesiątce najbogatszych ludzi na świecie wg Forbesa (majątek wyceniany na ok.. 20 mld dol.)
Ma brata, także szefa bliźniaczego koncernu.
2008 - powstaje Thomson Reuters
W kwietniu roku 2008 Reutersa kupuje kanadyjski koncern Thompson Corporation.
Thompson ma udział większościowy.
Akcje nowej spółki notowane są na giełdzie w Toronto i w Nowym Jorku.
Firma zatrudnia 50 tys. ludzi.
W 2008 jej dochody wyniosły 12 mld dolarów.

Drugie miejsce w tej kategorii mediów zajmuje amerykańska agencja Bloomberg należąca do Michaela Bloomberga, burmistrza Nowego Jorku. Powstała w roku 1981 - 7 tys. pracowników, 80 biur na świecie, 2 mld dol. obrotów.

David Thomson - nowy prezes THOMSON REUTERS
David Kenneth Roy Thomson, kanadyjski biznesmen, absolwent Cambridge z roku 1978, syn nieżyjącego Kennetha Thomsona, brat Petera. Ma siostrę, aktorkę (Taylor).
Od 2002 roku był prezesem Thomson Corporation, a obecnie prezesem Thomson Reuters.
Jego majątek wyceniany jest na prawie 19 mld $ netto.
Thomsonowie są najbogatszą rodziną w Kanadzie i jedną z 31 najbogatszych na świecie.

Deutsche Presse Agentur

Założona w roku 1949 w Hamburgu, własność 200 akcjonariuszy. 2 tys. odbiorców w 100 krajach.
W DPA i jej spółkach pracuje ok. tysiąc osób (w ponad 120 biurach w Niemczech i za granicą). Dodatkowo około 2 tys. stałych współpracowników.
Serwis podstawowy (a są jeszcze np. regionalne, radiowe, telewizyjne, np. w języku arabskim - 80 stron, hiszpańskim - 200 stron) to około 110 tys. słów. Serwis fotograficzny - ponad 100 zdjęć dziennie z całego świata.
Od PAT do PAP
1918 powstaje Polska Agencja Telegraficzna PAT - tworzą ją polscy korespondenci pracujący wcześniej u Wolffa w Wiedniu i Petersburgu
1927 agencja zaczyna wydawać także cotygodniową Kronikę Filmową
1939 wraz rządem przenosi się do Londynu i zostaje oficjalną agencją rządu na uchodźstwie
1944 w Polsce powstaje PAP
1991 - symboliczne połączenie PAT i PAP

Dziennikarstwo agencyjne
Tylko teksty pozbawione subiektywnych opisów i wrażeń. Artykuły bez nazwiska autora.

Liczą się:
– prędkość wyemitowania informacji
– jej rzetelność
– zwięzłość i zrozumiałość
– powoływanie się na źródła
– cytowanie różnych opinii

Associated Press AP początki
1846 wojna o Teksas z Meksykiem
zawiązanie spółdzielni wydawców
– The NY Sun (Moses Beach, szwagier Benjamina Daya, od którego kupił gazetę za 40 tys. dol.)
– The Yournal of Commerce (Halock, NY)
– The NY Herald (James Bennett)
– The Express (Brooks)
– The Courier and Enquierer (Raymond)
» wspólni korespondenci wojenni
» droga info Meksyk - NY: Mobile (Zat. Meksykańska) Montgomery (Alamaba) konni kurierzy - Richmodn (Virginia) poczta 700 mil - kabel NYork

Associated Press AP rozwój
1948 Nowy Jork - oficjalna rejestracja
1860 - obsługa wojny secesyjnej
1898 AP zawiera porozumienie o podziale stref wpływów ze swymi europejskimi rywalami (Havas, Reuter, Wolff, Stefani)
1900 oficjalna agencja USA, siedziba NY, 1250 gazet

Obecnie w AP - 1500 gazet, 240 biur na świecie, 4 tys. korespondentów, 8500 klientów, w tym 660 klientów RTV

Japońska Agencja Kyodo News (Wspólnota) działa od 1945 r. w Tokio.
Gromadzi i przetwarza informacje dla wszystkich gazet, radia i telewizji.
W 1982 utworzyła swą międzynarodową filię w Nowym Jorku.

Drugą wielką agencją Japonii jest założona w 1951 roku Jiji Press (Aktualności).

Założona w 1945 roku w Rzymie
ANSA to także wydawca i współwydawca gazet.
Jej poprzedniczką była prywatna agencja telegraficzna Stefani, założona przez Guglielmo Stefaniego w 1853 roku w Turynie.
Agenzia Stefani - Telegrafia Privata
powstała 26 stycznia 1853 roku w Turynie.
W roku 1865 (4 lata po śmierci Guglielmo Stefaniego)
50% aktywów agencji wykupił Havas.
Działała jako półoficjalna, a potem oficjalna agencja rządowa - w Turynie, Florencji, a potem Rzymie.
W 1924, gdy znacjonalizował ją Mussolini, miała we Włoszech 14 biur i 160 korespondentów krajowych oraz 12 korespondentów za granicą.
Po aresztowaniu Mussoliniego w lipcu 1943 jej ówczesny dyrektor popełnił samobójstwo.
Do zakończenia wojny działała w Mediolanie.
Rozwiązana 29 kwietnia 1945, a jej struktura techniczna została przeniesiona do ANSA.
Chińska Agencja Prasowa
(śin-hła: Nowe Chiny)
Także wydawca 20 gazet i kilkunastu czasopism, informacje w 6 językach

10 tys. pracowników, ponad 100 biur na świecie, 31 w Chinach ( po 1 na prowincję)

40 proc. wydatków z budżetu państwa, reszta z usług

Publiczna agencja prasowa, jedyna państwowa agencja informacyjna w Polsce.
Jest m.in. zobowiązana do upowszechniania stanowiska Sejmu, Senatu, Prezydenta RP i Rządu.
Wydawca codziennego Serwisu Informacyjnego, Serwisu Ekonomicznego, Codziennego Serwisu Fotograficznego oraz wielu serwisów tematycznych.
Korzystają z nich media, operatorzy telefonii komórkowych, instytucje i urzędy państwowe, a także przedsiębiorcy i inwestorzy (ponad 100 odbiorców).
22 oddziały terenowe, w których pracuje 50 dziennikarzy. Serwisy PAP współtworzy także kilkunastu korespondentów zagranicznych oraz 40 fotoreporterów.
Ostatnio zmieniony 21 lis (śr) 2012, 17:33:37 przez DorotaS, łącznie zmieniany 1 raz.

DorotaS
Zawsze coś napisze
Zawsze coś napisze
Posty: 921
Rejestracja: 26 lip (pn) 2010, 02:00:00

Post autor: DorotaS » 21 lis (śr) 2012, 12:46:11

Konspekt zajęć - Systemy medialne / agencje prasowe c.d.(Waldemar Pławski)

TEST: 25/11/2012 R.


 Co to jest system?
 Z jakich podmiotów się składa?
 Jak są one ze sobą wzajemnie powiązane?
 Jakie rządzą w nim prawa?
 W jakim „kierunku” zmierza?
 Co mu zagraża, a co sprzyja?
 Jakie ma to znaczenie dla konsumentów?

Składniki systemu medialnego

 prasa/książka (media drukowane)
 agencje prasowe
 radio
 telewizja
 internet

Każdy składnik systemu medialnego ma:

własną historię
odmienną strukturę
własny rynek
własnych odbiorców
własne cele
konkurentów

Systemy medialne działają w ramach obowiązującego systemu politycznego lub są do pewnego stopnia jego częścią.

! W państwach demokratycznych systemy medialne pracują na zasadach jakie zapewnia im konstytucja i ogólne prawo handlowe (np. Unia Europejska, USA).

! W państwach autorytarnych systemy medialne podległe są państwu, partii lub władcy. Bardzo często są też na usługach oficjalnej propagandy (np. Korea Północna).

Na zajęciach będą omawiane wybiórczo systemy medialne

 Europy
 USA
 Japonii
 Chin
 Indii
 Egiptu/krajów arabskich

Ponadnarodowe koncerny medialne

 Time Warner
 Viacom
 NBC
 Sony
 Disney
 News Corporation
 Bertelsmann

Lista 500 ponadnarodowych koncernów o najwyższych dochodach
rok 2001 - „Fortune” 500


 37 - SONY ponad 60 mld dolarów,
 51 - VIVENDI Universal – ponad 51 mld (np. CANAL+),
 98 - AOL Time Warner – około 38 mld
 159 Pepsi 27 mld
 175 Microsoft – ponad 25 mld
 177 - Walt Disney – ponad 25 mld,
 200 - Viacom – ponad 23 mld (np.MTV, VH1, Nickledon, Paramount),
 364 - NEWS CORPORATION – 13,8 mld.

PRASA

PODZIAŁ PRASY – kryteria oceny/charakterystyka

 ZASIĘG: OGÓLNOKRAJOWA / LOKALNA
 CZĘSTOTLIWOŚĆ: DZIENNIK / TYGODNIK
 TEMATYKA: OGÓLNA / BRANŻOWA / HOBBY
 OPINIOTWÓRCZA/CYTOWANA / WIARYGODNA
 OPCJA POLITYCZNA / RODOWÓD
 NAKŁAD / PROFIL CZYTELNICZY/ JĘZYK
 INFORMACJE % PUBLICYSTYKA % ROZRYWKA
 WŁASNOŚĆ /KAPITAŁ / KRAJ /ZAGRANICA
 FAKTY ? / SPEKULACJE ? / SENSACJE ?

DorotaS
Zawsze coś napisze
Zawsze coś napisze
Posty: 921
Rejestracja: 26 lip (pn) 2010, 02:00:00

Post autor: DorotaS » 20 gru (czw) 2012, 10:00:07

Materiały z ETYKI DZIENNIKARSKIEJ!

LINKI DO POBRANIA:
http://www.reaktywni.pl/pliki/sw/121219/bbc.doc
http://www.reaktywni.pl/pliki/sw/121219 ... _testu.doc
http://www.reaktywni.pl/pliki/sw/121219 ... mediow.doc
http://www.reaktywni.pl/pliki/sw/121219 ... rskiej.doc

Informację o zaliczeniu w/w przedmiotu + tematyka znajdziecie również na forum KOMUNIKATY!

DorotaS
Zawsze coś napisze
Zawsze coś napisze
Posty: 921
Rejestracja: 26 lip (pn) 2010, 02:00:00

Post autor: DorotaS » 02 sty (śr) 2013, 17:03:58

Konspekt do testu z Systemów medialnych / agencji prasowych (W. Pławski)

Poniżej w oddzielnych okienkach znajdziecie 3 konspekty przygotowane przez wykładowcę.

To kilka uwag do konspektów:
1. Wysyłam 3 konspekty do II testu systemy medialne - jeden o PRASIE, drugi o RTV i trzeci MEGATRENDY.

2. Test będzie dotyczył TYLKO PRASY, bo z tego były zajęcia. Będzie też w nim kilka pytań z wcześniejszych zajęć o agencjach.

3. Konspekty RTV I MEGATRENDY będą pomocne natomiast dla zrozumienia całości przedmiotu, co postaram się wyłożyć jeszcze na najbliższym zjezdzie, choćby w największym skrócie.

4. W każdym z konspektów prezentacji przypominam na ich koniec o dwóch książkach, które są pomocne dla opanowania przedmiotu.

5. Konspekty sa tylko wyciągiem z niektórych slajdów prezentacji. Nie są one opatrzone komentarzem i wyjaśnieniami i nigdy nie zastąpią zajęć z bezpośrednim udziałem wykładowcy.

6. Każdy kto myśli inaczej oszukuje sam siebie i sam sobie obniża poziom studiów.

DorotaS
Zawsze coś napisze
Zawsze coś napisze
Posty: 921
Rejestracja: 26 lip (pn) 2010, 02:00:00

Post autor: DorotaS » 02 sty (śr) 2013, 17:10:18

PODZIAŁ PRASY – kryteria

ZASIĘG? ogólnokrajowy/regionalny/lokalny
CZĘSTOTLIWOŚĆ? dziennik/tygodnik/miesięcznik
TEMATYKA? ogólna/branżowa/ hobby
OPINIOTWÓRCZA? cytowana/ wiarygodna
OPCJA POLITYCZNA? lewicowa/prawicowa
NAKŁAD?
PROFIL CZYTELNIKA? klasa średnia dużego miasta/rolnicy/kadra zarządzająca
WŁASNOŚĆ? prywatna/związkowa/partyjna

Zawartość prasy: informacja i publicystyka

Informacja: powiadamia o faktach (zdarzeniach, ludziach, zjawiskach).
Informacja to w większości domena dzienników.
Publicystyka: powiadamia o tym, jak ludzie rozumieją i komentują fakty, jakie wyciągają z nich wnioski.
Publicystyka to w większości domena magazynów (tygodników i miesięczników).

Cechy dzienników ogólnoinformacyjnych
Codzienny zestaw świeżych informacji, głównie z dziedziny polityki i ekonomii
Fakty wyraźnie oddzielone od komentarzy
Komentarze często pisane przez znanych ekspertów w swoich dziedzinach
Stałe działy: kraj, zagranica, ekonomia, polityka, edukacja, nauka, kultura, zdrowie, sprawy społeczne, sport
Liczne mutacje oraz stałe wkładki tematyczne

Cechy opiniotwórczych magazynów
Cover story czyli hit numeru sygnowany na okładce
Rozkładówka (często fotoreportaż)
Stali komentatorzy i felietoniści, których autorami są eksperci i liderzy swoich środowisk
Dużo publicystyki, analiz, polemik, raportów, ocen
Stałe działy: polityka, ekonomia, kultura, nauka, edukacja, zdrowie
Wysoki poziom merytoryczny i graficzny

Światowe magazyny ogólnoinformacyjne

Głównie tygodniki. Początek ich powstania to lata dwudzieste XX wieku.
Gwałtowny rozwój po II wojnie światowej.
Najbardziej charakterystyczne cechy:
fakty poparte komentarzami,
kolor,
reklama,
cover story (raport albo przewodni artykuł numeru),
cieszący się autorytetem autorzy zewnętrzni (politycy, biznesmeni, naukowcy, eksperci różnych dziedzin, artyści).

Zestawienie głównych cech
dzienników
kilka rodzajów wydań (poranne, wieczorne, niedzielne, mutacje lokalne),
dodatki tematyczne w różne dni tygodnia,
stałe działy: polityka, ekonomia, kraj i zagranica, sprawy społeczne, edukacja, kultura, sport
komentarze ekspertów, polemiki

magazynów

przykuwająca wzrok okładka z tematem wiodącym numeru
cover story (przekrojowy raport)
stałe działy: polityka, gospodarka, kultura, historia, nauka z bogatą infografiką
osobowości dziennikarskie
stali i znani felietoniści

Liczba sprzedanych gazet na 1000 mieszkańców rok 2000

Norwegia – 575
Japonia – 570
Finlandia – 445
Szwecja – 417
Szwajcaria – 396
---------------------
Polska – 37

(Źródło WAN – World Associacion of Newspapers – GW 8.06.2001)

Główne tytuły prasowe Wielkiej Brytanii
Dzienniki

The Daily Telegraph
Guardian
The Times
The Financial Times
Tygodniki

The Economist
The Observer
The Sunday Times
The Spectator


Główne tytuły prasowe Francji
Dzienniki

Le Monde
Le Figaro
Liberation
Tygodniki

Paris Match
Le Nouvel Observateur
Le Point
L’Express

Francuscy magnaci prasowi
Luis Francois Hachette: (od 1826 księgarnia w Paryżu) - 173 czasopisma w 31 krajach (w Polsce właściciel wydawnictwa książkowego i czasopisma “Wiedza i życie” oraz od 2007 działającego też w Polsce francuskiego wydawnictwa Larousse (encyklopedie, słowniki)

Robert Hersant: w prasie od 1940 (skazany na 10 lat pozbawienia praw obywatelskich za kolaboracje z Hitlerem i rządem Vichy), ale amnestia w 1952 anulowała dalszą część kary, w 1986 roku miał już 38 proc. nakładów francuskich gazet, w Polsce przejął w roku 1989 na pewien czas 51 proc. udziałów w dzienniku Rzeczpospolita

Główne tytuły prasowe Niemiec
Dzienniki

Frankfurter Allgemeine Zeitung
Frankfurter Rundshau
Suddeutsche Zeitung
Die Welt
Berliner Zeitung


Tygodniki

Der Spiegel
Die Zeit
Die Woche
Der Stern

Cechy prasy niemieckiej

20 000 tytułów czasopism o łącznym nakładzie 200 mln egz.
Największa część rynku czasopism należy do Heinricha Bauera.
Co czwarta gazeta własnością koncernu Springera.
Ponad 75 proc. nakładu dzienników w prenumeracie.

Koncentracja prasy/mediów/magnaci - Niemcy
Bertelsmann: od roku 1835, 300 firm w 50 krajach, ponad 70 tys. pracowników, wydawnictwa prasowe, książkowe (w Polsce Świat Książki), wytwórnie fonograficzne BMG, filmowe UFA, telewizja RTL
Grüner (drukarz) + Jahr (wydawca) od 1968 – 92 czasopisma na świecie (31 czasopism w Niemczech i 7 dzienników), 10 tytułów w Polsce, np. Gala
Heinrich Bauer - 21 tytułów w Polsce (np.Tele Tydzień)
Axel Springer - 14 tytułów w Polsce (np. Fakt, Pani Domu), największy wydawca prasy kolorowej w Europie
Burda - 9 tytułów w Polsce

Dla porównania:
Koncentracja prasy/mediów/magnaci prasowi – Włochy

Rodzina Agnelli: Turyn fabryka FIAT-a , dziennik “La Stampa” od 1867
Silvio Berlusconi: – premier: 3 sieci ogólnokrajowej telewizji komercyjnej oraz 5 sieci lokalnych, właściciel klubu piłkarskiego AC Milan, udziały w zagranicznych sieciach telewizji komercyjnej

Koncentracja prasy w Australii

Rupert Murdoch: właściciel 100 tytułów czasopism w Australii i koncernu News Corporation (satelity telekomunikacyjne, sieci telewizji kablowej w Azji i Oceanii, angielski dziennik “The Times”, niektóre sieci tv kablowej w Europie, produkcja programów telewizyjnych, telewizja Fox w USA)...

Główne tytuły prasowe USA
Dzienniki

NEW YORK TIMES
THE WASHINGTON POST
THE LOS ANGELES TIMES


Magazyny

TIME
NEWSWEEK
NEW YORKER
US NEWS AND WORLD REPORT


Koncentracja prasy/mediów/magnaci prasowi - USA
Gordon-Bennet (New York Herald, sponsorowanie regat żeglarskich)
Ochs (New York Times)
Sulzberger – prezes AP
Hearst – wybrzeże zachodnie USA, koncern prasowy (żółta prasa sensacyjna)
Pulitzer – wybrzeże wschodnie USA, koncern prasowy, nagrody dziennikarskie
Graham (Washington Post od 1877)
Warner (4 braci założycieli) – największy światowy koncern multimedialny

Główne dzienniki w Japonii
Yomiuri Shimbun (od 1874)
Asahi Shimbun Osaka (od 1879)
Mainichi Shimbun (od 1873)
Nihon Keizai Shimbun (od 1876)
Sankei Shimbun (od 1897
Japan Times (od 1897)

Wnioski dotyczące prasy

Najstarsze - z ukazujących się nieprzerwanie do dziś dzienników i magazynów - mają średnio po 130 lat; powstały w Wielkiej Brytanii, Japonii, Szwajcarii, USA...
Stały się one tam swoistymi instytucjami, które
cieszą się ogromnym zaufaniem społecznym,
organizują życie polityczne i społeczne,
kształtują opinie i poglądy tamtejszych elit - ośrodków władzy i wielkiego biznesu,
z ich kręgów wywodzą się politycy, ekonomiści, właściciele koncernów, banków itp.

Ciągłość/nieciągłość prasy
Równie „zasłużone”, dawne i cieszące się prestiżem tytuły prasowe miały też Francja, Włochy, Hiszpania, czy Niemcy
Z uwagi na faszystowskie konotacje - zwłaszcza w czasie II wojny światowej - zostały po wojnie zamknięte. Ukazują się pod nowymi tytułami, choć często należą do tych samych rodzin.

Pomocne lektury


Wybrane zagraniczne systemy medialne

Redakcja: Adamowski Janusz
Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 27 zł
W podręczniku pokazano specyfikę niektórych narodowych systemów medialnych. Wyselekcjonowano te systemy, których międzynarodowe znaczenie i miejsce związane są z pozycja polityczną i gospodarczą danego kraju, z językiem, którym posługują się miliony czytelników, słuchaczy i telewidzów.
Książka jest świeża, dobrze napisana, wiarygodna i idealnie pasuje do programu MEN.


Słownik wiedzy o mediach
ParkEdukacja Wydawnictwo Szkolne PWN, 36 zł
Hasła problemowe opisane na wielu stronach, często z przykładami źródeł i dobrze udokumentowane, praca wielu znanych autorów jak Zbigniew Bajka, Karol Jakubowicz, Edwin Bendyk, Tomasz Goban-Klas.

Działy: historia i współczesność mediów, media w Polsce, media na świecie, gatunki
dziennikarskie, technologia, retoryka dziennikarska, ekonomika mediów oraz prawo i etyka mediów.

DorotaS
Zawsze coś napisze
Zawsze coś napisze
Posty: 921
Rejestracja: 26 lip (pn) 2010, 02:00:00

Post autor: DorotaS » 02 sty (śr) 2013, 17:15:53

Konspekt - światowe megatrendy systemów medialnych

Koncentracja własności, tytułów, mediów
tabloidyzacja
formatyzacja
infotainment
ujednolicenie formy i treści
podporządkowanie reklamie
infantylizacja
konwergencja
cyfryzacja

Koncentracja mediów dotyczy...
1. Skala działania
multimedialność i internacjonalizacja
międzynarodowa ekspansja zwielokrotniona przez krajowe ustawy antymonopolowe oraz międzynarodowy rynek reklamy (te same reklamy w różnych pismach w różnych krajach)
2. Własność
zdominowana przez jednostkę Murdoch, Turner, Hersant
rodzinę (Ochs- Sulzberger - New York Times Company)
udziałowców (spółka akcyjna)

Koncentracja/monopolizacja
na przykładzie Agory SA
1989 „Gazeta Wyborcza”: 8 stron - 150 000 nakładu
1996 radio 30 stacji: Złote Przeboje (18 ), Roxy FM (6), Tok FM, Blue FM (3)
2002 czasopisma – 14 tytułów +Metro+ Nowy Dzień
2004 „Gazeta Wyborcza” - 108 stron, 500 000 nakładu
Internet: portal gazeta.pl (korzysta co 3-ci internauta)
Książki: Literatura XX (40), XIX (30), Encyklopedia (20), Podróże marzeń (30)
AMS – największa w Polsce spółka reklamy zewnętrznej
Największe ponadnarodowe koncerny multimedialne lat 90-tych
AOL Time Warner
Disney
Bertelsmann
Viacom
News Corporation
TCI
General Electric (właściciel NBC)
Sony (właściciel Kolumbii i TriStar Pictures )

Największe koncerny multimedialne 2006

DISNEY(wartość rynkowa 72,8 mld dolarów)
AOL Time Warner (90 mld)
VIACOM (prawie 54 mld)
General Electric (właściciel NBC, 390 mld)
NEWS CORPORATION 56,7 mld
Yahoo! Ponad 40 mld
Microsoft 307 mld
Google 154,6 mld


Najbogatsi 1991-1996
1991 – 247 miliarderów – połowa dochodów najbiedniejszych ludzi świata
1996 – 447 miliarderów
1996-1997 Bill Gates (Microsoft) zwiększył swój majątek o 18 mld dolarów. To tyle, co roczny dochód 11 mln mieszkańców Zimbabwe
1998 – aktywa Microsoftu wyniosły 51 mld dolarów
1997 – dyrektorzy największych amerykańskich korporacji odnotowali wzrost wynagrodzenia o 35% w stosunku do roku 1996; średnie roczne wynagrodzenie dyrektora wyniosło 7,8 mln dolarów
1996 – dyrektor korporacji to 326x przeciętne zarobki robotnika; w 2000 – 531x
Źródło: Business Week

Jaka branża przoduje w bogactwie i wpływach?
1. Royal Dutch Shell Holandia/Wielka Brytania przemysł naftowy
2. Exxon Mobil USA przemysł naftowy
3. Wal-Mart Stores USA handel detaliczny (rodzina Waltonów)
4. BP Wielka Brytania przemysł naftowy
5. Chevron USA przemysł naftowy
6. Total Francja przemysł naftowy
7. ConocoPhillips USA przemysł naftowy
8. ING Group Holandia bankowość
9. Sinopec Chiny przemysł naftowy

AOL Time Warner 38 mld$ 2001
55%+45% (Warner: Krasnosielec)
Sport Ilustrated – Time – Fortune – People – Money
HBO
CNN
Warner Music (Madonna, Eric Clapton)
MGM (Metro-Goldwyn-Mayer)
Cartoon Network
Hanna Barbera
America On-Line (AOL)
Warner Bros, TV

Polska: ITI - TVN

News Corporation 14 mld$ 2001
Rupert Murdoch
News of the World – The Times – The Sunday Times – The Sun (W. Brytania)
Premiere World (Niemcy)
Sky Global Networks (Azja+Oceania)
Stream TV i Telepiu (Włochy)
Sky Latin America (18 krajów Ameryki Pd)
Foxtel (Australia)
Satelity telekomunikacyjne
100 tytułów prasy australijskiej
20th Century Fox (filmy USA)
Tv kablowa w USA
Sky Perfect TV (Japonia)
News Corporation
Wartość ok. 1,6 mld dolarów (1992)
55 proc. ulokowane w USA, 24 proc. w Wielkiej Brytanii, 21 proc. w Australii
Największe dochody:
gazety 37 proc.
magazyny i ogłoszenia 24 proc.
telewizja 16 proc.
wydawnictwa książkowe 13 proc.
film 8 proc.
portal MySpace
VIACOM 29 mln $ 2001
CBS od 1999
MTV
MTV Interactive (Internet)
Paramount Pictures
VH1
Nicleodeon
Famous Players - sieć teatrów w Kanadzie

Bertelsmann – największy w Europie
300 firm w 50 krajach
Jahr Verlag (Gruner+Jahr) – G+J Polska (Telemagazyn)
UFA (wytwórnia filmowa)
RTL+
VOX
BMG (fonografia)
Świat Książki
Drukarnie
Większość prasy kolorowej w Hiszpanii
Vivendi Universal 51 mld$ 2001
BskyB (W. Brytania)
Canal+ (Francja)
Telefonia
Vivendi Music
Universal Group
Universal Pictures (filmy)
SCI-FI Channel
USA Networks (TV kablowa)

Rok 2001 Miejsce na liście 500 firm o największych dochodach $ Fortune
37 SONY 60 mld
51 VIVENDI 51 mld
98 AOL Time Warner 38 mld
177 Disney 25 mld
200 Viacom 23 mld
364 News Corporation 13,8 mld

Zalety i wady koncentracji mediów?
poprawa szybkości informacji
poprawa technik wydawniczych
globalny przepływ
zatrudnianie dobrych, znanych dziennikarzy i ekspertów
właściciel apolityczny ???
eliminowanie z rynku słabszych - choć wartościowych - konkurentów
upodobnianie się treści i programów
groźba politycznego wykorzystania przewagi informacyjnej
skupianie w jednym ręku wszystkich mediów w jednym miejscu (Berlusconi)
zagrożenie dla pluralizmu opinii i informacji
Źle rozumiana apolityczność
Afera Rywina - próba osłabienia zakazu koncentracji mediów w Polsce
27 XII 2002 artykuł w GW o sprawie z 2 lipca 2002
Lipiec 2002 – Rywin przychodzi do Michnika w imieniu -jak to określa - grupy trzymającej władzę.
Chce 17,5 mln zł (prowizja od wielkości transakcji) w zamian za zmianę zapisów w projekcie zmian przyszłej ustawy sejmowej, dających m.in. możliwość zakupu Polsatu przez Agorę (wydawcę G. Wyborczej).
Po ewentualnej transakcji Rywin chce zostać zostać prezesem Polsatu.
Obowiązująca wówczas (i dziś także) ustawa zakazywała jednoczesnego posiadania ogólnopolskiej gazety, stacji telewizyjnej i ogólnopolskiej sieci radiowej.
Styczeń 2003 – śledztwo prokuratury i I w historii III RP komisja śledcza
Czerwiec 2003 – prokuratura oskarża Rywina, nie znajduje grupy
Kwiecień 2004 – sąd uznaje Rywina winnym oszustwa, działał samm 2,5 roku więzienia
Maj 2004 finał komisji śledczej, raport Ziobry
Grudzień 2004 – sąd apelacyjny, 2 lata więzienia dla R.
Kwiecień 2005 – Rywin na Rakowieckiej, odwołania, Rywin uznaje się więźniem politycznym
Światowe megatrendy - tabloidyzacja

Pierwszy brukowiec amerykański:
Dziennik - The New York Sun 1833
4 kolumny. Wydawca Benjamin Day.
Wwiadomości sensacyjne, opisy gwałtów i zbrodni
Dochody z reklam.
Nakład (1834) – 8 tys. egzemplarzy.
Po 4 latach - 30 tys. egz., największy w Nowym Jorku.

Następstwa?
Nowa era masowej taniej prasy w USA (penny papers) pozbawionej moralnych skrupułów...
Naśladowcy i kontynuatorzy w USA
1835 - The New York Herald - wydawca Gordon Bennett

1841 - The New York Tribune - wydawca Horacy Greelay
Prekursorzy masowej prasy brukowej w USA
Hearst i jego pałac w San Simeon
Współczesne „okręty flagowe”
medialnego koncernu Hearsta

Prekursorzy tabloidów Europy
Le Presse - Paryż 1836
Le Petit Journal - Paryż 1863
Daily Mail - Anglia 1896
Podział na prasę elitarną i bulwarową ukształtował się na koniec XIX wieku.
Głównym źródłem dochodu dla tego typu gazet stała się reklama, co przyczyniło się do powstania wielkich koncernów prasowych.

Największe tabloidy Europy
news junk food 12 tytułów rekord W. Brytania

Zamienne określenia prasy brukowej
Bulwarowa
Brukowa
Tabloid
pojęcie węższe: format i układ graficzny
pojęcie szersze: treść > sensacja, plotka, news junk food
Żółta prasa (Yellow Kid)
Penny press - tania prasa (pens - cena egzemplarza)

Zasady dziennikarstwa brukowego
Czytelnikowi należy dawać głównie sensację, mającą luźny związek z rzeczywistością…

Redaktorzy! Nie zawracajcie sobie głowy kwestiami etycznymi, zapomnijcie o moralności!

Czytelników zdobywa się dużymi nagłówkami na pierwszej stronie; mało tekstu - dużo ilustracji…

Najlepiej sprzedają się gwałty, mordy, przemoc, krew, pot i łzy…

Cechy współczesnych tabloidów
Informacje o skandalach towarzyskich
Przestępstwa kryminalne
Wypadki
Rozbudowany dział sportowy
Faktoidy
Fakt prasowy
Ilustracje większe niż tekst
Duże sugestywne tytuły

ABC dziennikarstwa tabloidowego
przykuwająca uwagę prezentacja treści z wykorzystaniem grafiki,
korzystanie z chwytów udramatyczniających (np. przerysowany tytuł)
nacisk na osobiste, prywatne tło poruszanego zagadnienia,
korzystanie z pogłosek i nieweryfikowalnych informacji
korzystanie ze źródeł o niskiej wiarygodności,
wynagradzanie informatorów

Światowe megatrendy - infotainment/edutainment
Przykład CNN
Pierwsza stacja TV z 24 h programem informacyjnym. Programy (CNN International) w 212 w 212 krajach. Codziennie miliard widzów na całym świecie.

Przełomowe wydarzenie: I Wojna w Zatoce (1991): relacja on-line z hotelu Al-Raszid w Bagdadzie podczas bombardowania miasta przez Amerykanów.

„Efekt CNN”, czyli wpływ telewizji na amerykańską politykę i opinię społeczną. Przykłady: bitwa w Mogadiszu (1993), protesty na placu Tienanmen (Pekin 1998), II Wojna w Zatoce (lądowanie w Iraku w marcu 2003).

infotainment - inforozrywka
Pojęcie to oznacza przekazywanie wiadomości w sposób, który zaciera i zlewa w jedno dziennikarstwo i rozrywkę...
...pomniejszając wartość przekazywanych informacji oraz profesjonalizm dziennikarskich doniesień.
infotainment - inforozrywka
Neologizm powstały z połączenia słów: informacja (information) i rozrywka (entertainment)
Określenie nacechowane dezaprobatą
Infotainment wyraźnie obecny w telewizji - podawanie do wiadomości nieistotnych faktów albo banalizowanie spraw poważnych i złożonych
Świat poważnych programów informacyjnych i świat rozrywki zlewają się w jedno, wszystko niech stanie się widowiskiem (show), byle poprawić słupki oglądalności
FOX News Ruperta Murdocha
Istnieje od 1996, należy do News Corporation.
Najchętniej oglądana tv informacyjna w USA.
Konkurent CNN.
Prezentuje odmienny, tabloidowy, poziom dziennikarstwa (polityka przemieszana z plotką, sensacją itp.)

A WYNIKI BADAŃ?
...W programach informacyjnych [telewizyjnych] razi pretensjonalna metaforyka, nadużywanie przymiotników, ekspansja żargonów środowiskowych, nieudolne skróty i kolokwializmy... - z raportu dziennikarzy Rzeczpospolitej maj 2002

WYNIKI BADAŃ

„ 50 proc. widzów nie rozumie programów informacyjnych”

PO CO SĄ MEDIA?
„Jesteśmy tutaj, by służyć reklamodawcom”

MSNBC
Całodobowa TV informacyjna założona w 1996 roku, na 4 miesiące przed powstaniem konkurenta - FOX News Ruperta Murdocha.
Jej nazwa jest kombinacją nazw dwóch firm Microsoft i NBC.
82% należy do NBC Universal, pozostała część do Microsoft (Gates).

Podział informacji z uwagi na ich znaczenie
Polityka
Biznes
Wydarzenia międzynarodowe
Wszystko pozostałe – jak w Teleexpressie (ciele z dwiema głowami)

Miękkich coraz więcej - Patterson z Harvard University
1980/1981 – 35 proc. informacji miękkich

2001 – 50 proc.

Między 1980 a 2001 odsetek wiadomości kryminalnych wzrósł z 11 proc. do 26 proc.

60 proc. materiałów nie dotyczy dziś spraw ważkich z punktu widzenia interesu publicznego...

Opinie
...Tematy miękkie, konsumenckie są atrakcyjniejsze z punktu widzenia reklamodawców...

...W TV z uwagi na reklamodawców trwa walka o każdą parę oczu – James Hamilton, politolog z Uniwersytetu Duke’a...

Światowe megatrendy - konwergencja
Proces łączenia/mieszania się mediów
Zachodzi na kilku poziomach, np.:
technicznym > np. mobilna TV w komórce
strukturalnym
sposobu przekazywania treści, np.
czasopismo z własnym portalem społecznościowym w Internecie
archiwum gazety dostępne odpłatnie w sieci
Efekty konwergencji szablonów/formatów
Media mogą być używane wszędzie
Mogą być rozpowszechniane zewsząd
Mają wbudowane wyszukiwarki i odnośniki
Są łatwo i tanio przekształcane i powielane

Światowe megatrendy - cyfryzacja

Przyszłość telewizji - cyfryzacja
Unia Europejska wyłącza sygnał analogowy TV w 2012 roku
Efekty cyfryzacji
Zmiany techniczne - przepustowość, sprzęt, jakość obrazu i dźwięku, 3D
Zmiany wyboru programów - nawet 1000 kanałów tematycznych, nadmiar możliwości
Zmiany sposobu odbioru treści - interaktywność (relacja zwrotna), zamawianie programów, każdy chce własnej ramówki, teleedukacja, tele-, ????
Zmiany społeczne i kulturowe dobre i złe - nieznane

Zmiany techniczne - trójwymiarowość 3D, holografia czyli TV w przestrzeni
Upolitycznienie
kontra
odpolitycznienie
Ustawa o radiofonii i telewizji w Polsce 1992
Krajowa Rada RiT – 9 członków powoływanych przez parlament i prezydenta na 6 lat;
4 osoby sejm, 2 osoby senat, 3 osoby prezydent
Kadencje nie są jednoczesne, gdyż co 2 lata kończy się kadencja co trzeciego
KRRiT powołuje osobno dla radia i TV radę nadzorczą i radę programową
Rada nadzorcza – 8 członków na 3-letnią kadencję (jeden desygnowany przez ministra skarbu)
Rada programowa – 15 członków na 4 lata złożona z przedstawicieli parlamentu oraz środowisk twórczych
W roku 2002 KRRiT miała do dyspozycji 150 urzędników i budżet w wysokości 19 mln złotych
TELEWIZJA W POLSCE
4 ogólnokrajowe programy telewizji publicznej TVP1, TVP2, TVP3 Info, TVP Kultura oraz TVP Polonia na zagranicę

2 największe ogólnokrajowe sieci telewizyjnej sieci komercyjnej Polsat i TVN

2 kanały telewizji katolickiej TV Trwam i TV Puls

Telewizje komercyjne o zasięgu regionalnym – np. Tele 5, Superstacja

Telewizja
Formy własności i finansowanie
Telewizja publiczna 40 proc.
z abonamentu, pozostałe 60 proc. z reklam

Telewizja komercyjna 100 proc. z reklam
Polsat – kapitał polski
TVN kapitał amerykański – część koncernu Time Warner
CANAL+ - własność francuskiego koncernu Vivendi
TV Puls - w 35 proc. własność koncernu News Corporation Ruperta Murdocha

Telewizja publiczna
TVP1 – od 1952

TVP2 – od 1970

TVP3 Info od 2007, wcześniej jako Regionalna od 2000, wcześniej oddziały terenowe TVP

TVP Polonia – od 1993

TVP Kultura – od 2005
Polski rynek radiowy
22 stacje publiczne, 210 stacji komercyjnych,
największe w 8 rozgłośniach sieciowych
Polskie Radio S.A. (5+17)publiczne

AGORA – 30
WaWa
RMF FM (Bauer)
Radiostacja
Radio Zet

Radio Plus (katolickie) – 30
Radio Maryja (o. Rydzyk)

Radio
Formy własności i finansowanie
Programy radia publicznego (5+17) finansowane są w 85 proc. z abonamentu; 15 proc. z reklam

Programy radia komercyjnego w 100 proc. finansowane są z reklam
Rady Neila Postmana
amerykańskiego medioznawcy
1. Podczas oglądania TV News musi ci towarzyszyć pewność, co jest naprawdę ważne
2. Miej świadomość, że TV News to jest „show”
3. Nigdy nie możesz nie doceniać siły reklam
4. Poznaj ekonomiczne i polityczne interesy zarządzających stacjami TV
5. Przywiązuj wagę do języka informacji
6. Ucz dzieci jak oglądać TV News

...Możesz myśleć, że informacje telewizyjne są misją publiczną. Ale nie tylko. Są również przemysłem rozrywkowym...

...”News” jest także towarem, który przyciągnąć ma jak największą publiczność, by móc sprzedać go reklamodawcom. Dlatego informacje dostarczane są w formie rozrywki lub teatru...

Uważaj na słowa...
... Wielu widzów programów informacyjnych lekceważy słowo mówione, bo są przekonani, że zdjęcia wystarczająco tłumaczą prezentowane wydarzenia.
Tymczasem to słowa tworzą ramy obrazu telewizyjnego. Od komentarza reporterskiego zależy kierunek, w jakim podążą nasze myśli...

...Studia przypadków pokazują, że silne oglądanie telewizji powoduje w ludziach myślenie o świecie jako o bardziej niebezpiecznym niż jest w rzeczywistości.

Oglądający bardzo dużo programów TV są bardziej depresyjni, a wielu z nich grozi depresja chroniczna (wskutek podawania ciągle negatywnych informacji dotyczących śmierci, przemocy, etc.)...

Mediamorfozy Rogera Fiedlera
Mediamorfoza - ewolucja mediów jako powiązanej całości
Media nie giną – one się przekształcają – Roger Fiddler 1997

Pomocne lektury

Wybrane zagraniczne systemy medialne
Redakcja: Adamowski Janusz
Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 27 zł
W podręczniku pokazano specyfikę niektórych narodowych systemów medialnych. Wyselekcjonowano te systemy, których międzynarodowe znaczenie i miejsce związane są z pozycja polityczną i gospodarczą danego kraju, z językiem, którym posługują się miliony czytelników, słuchaczy i telewidzów.
Książka jest świeża, dobrze napisana, wiarygodna i idealnie pasuje do programu MEN.

Słownik wiedzy o mediach
ParkEdukacja Wydawnictwo Szkolne PWN, 36 zł
Hasła problemowe opisane na wielu stronach, często z przykładami źródeł i dobrze udokumentowane, praca wielu znanych autorów jak Zbigniew Bajka, Karol Jakubowicz, Edwin Bendyk, Tomasz Goban-Klas.

Działy: historia i współczesność mediów, media w Polsce, media na świecie, gatunki
dziennikarskie, technologia, retoryka dziennikarska, ekonomika mediów oraz prawo i etyka mediów.

DorotaS
Zawsze coś napisze
Zawsze coś napisze
Posty: 921
Rejestracja: 26 lip (pn) 2010, 02:00:00

Post autor: DorotaS » 02 sty (śr) 2013, 17:20:54

Konspekt prezentacji systemy medialne RTV

Statystyka
Struktura własnościowa
Zasięg/częstotliwość/ograniczenia
Słuchalność
Nowy gatunek - relacja na żywo
Kierunki rozwoju
Regulacje prawno-własnościowe

RTV świat - struktura
Europa+USA

W. Brytania:
radio: BBC x 5 publ., 500 prywat., TV: BBC x 4 publ., 15
TV prywat.
Francja:
radio: 5 x publ. , TV x 3 publ. + 3 prywat. (C+, TFI, M6)

Niemcy :
radio: 12 stacji publ. (+sieć regionalnych), 200 prywat, TV x 3 publ. (ARD, ZDF), 100 TV prywat (RTL-VIVA, SAT1, PRO7)
Włochy:
radio: 5 x publ. , TV: 3 x publ. RAI, 11 x prywat, w tym 3 Berlusconiego
USA :
radio i TV: sieć NBC+CBS+ABC (10 000 stacji) oraz TV prywat ponad 1000 stacji (rok 1980)
Radio w statystyce r. 1998
USA : 10 700 stacji
Europa : 9 000 stacji
W. Brytania : 500 komercyjnych
Niemcy : 200 komercyjnych
Polska : 200 komercyjnych (rok 1998) -
78% Polaków słuchało radia przez minimum 15 minut dziennie (3 godz. 46 minut tygodniowo)

Przełomy w dziejach RTV

1906 pierwsza audycja radiowa (USA)
1928 pierwszy stały program TV (USA)

POLSKA
1926 początek radiofonii
1952 początek telewizji (program I, 1970 pr. II)

Radio

obecnie na świecie 20 tys. rozgłośni radiowych
połowa w USA
213 w Polsce


Z historii radia
1886 Hertz fale radiowe
1895 Branly – Popow – Marconi (La Manche)
1899 głośnik
1906 USA: rozmowa na żywo
1907 dioda
1915 transmisja – Caruso
1916 odbiornik ze strojeniem częstotliwości
1917 mikrofon
1920 USA: program w ramówce
1924 sponsorowana audycja radiowa
1926 Polskie Radio
1926 radiostacji w Europie 123
1933 radio Hitlera

Charakterystyka zmian w radiu
Nisze (np. radio w samochodzie)
Formatowanie (muzyczno-słowne, każda stacja inaczej)
Dostosowanie czasu – ramówka ranna, wieczorna
Wpływy z reklam

Swoiste cechy radia
Wiadomości
Muzyka
Spotkania w studio
Relacje na żywo
Słuchowiska
Transmisje bezpośrednie
Badania słuchalności
Okna reklamowe
Taniość – dostępność – zasięg
Główne medium krajów ubogich

Sugestywność (Welles, Hitler, Ruanda)
Kobiety – wrażliwość głosowa
Reklama
Tuba propagandowa
Szybki przekaz
(patrz: klęski żywiołowe)

TELEWIZJA
1928 pierwszy stały program TV w USA,
- obecnie w samych USA jest 100 całodobowych kanałów z kilkoma tysiącami programów

TELEWIZJA

Z historii telewizji
1927 Nowy Jork – Waszyngton eksperyment
1929 pierwsza stacja nadawcza w USA
1946 TV w Wielkiej Brytanii
1950 masowa produkcja telewizorów
1952 polska TV
1956 pierwsze programy kolorowe w USA
1961 548 stacji TV na świecie; 60 mln telewizorów
1974 pierwszy prywatny satelita TV

Tempo rozwoju TV w Polsce
szybko rosnąca liczba abonentów

1958 – 850 000
1968 – 3 400 000
1974 – 6 100 000
1980 – 8 000 000
1991 – 11 300 000

Nowe gatunki TV
Telenowele /seriale
Talk-showe
Podglądacze (big brother)
Teleturnieje
Debaty z udziałem publiczności
Relacje na żywo
Programy interwencyjne
Dzienniki całodobowe tvn24, CNN
Programy interaktywne (np.. Linia specjalna)
„Wejścia” prezenterów - gwiazdorstwo

Zestawienie zalet i wad TV

ZALETY
Uatrakcyjnienie programów (dynamika, scenografia, tempo)
Gwiazdy i osobowości
Większa rola badań i opinii
Podejście ekonomiczne (oglądalność, zysk)
Ramówki – prime time
WADY
Obniżenie jakości i gustów (poszukiwanie masowego odbiorcy)
Brutalizacja/seks
Reality shows
Telenowele
Powierzchowność

Telewizja w Europie
W krajach UE w wielu krajach po kilka kanałów TV publicznej oraz kilkanaście w rodzimym języku (tłumaczenia) + dostęp do telewizji satelitarnej obcojęzycznej
W niektórych krajach silna i wpływowa publiczna RTV - np. Wielka Brytania i BBC
W innych - silnym konkurentem dla publicznej telewizja prywatna -
np. POLSAT oraz TVN w Polsce

TV w USA
Największe komercyjne sieci RTV:
NBC National Broadcasting Company 1926
CBS Columbia Broadcasting System 1927
ABC American Broadcasting Company 1945
+350 stacji publicznych TV, częściowo finansowanych z podatków od widzów

CNN Cable News Network 1980 Teda Turnera
FOX TV 1986 Ruperta Murdocha


Telewizja Niemiec
Nadawcy publiczni RTV

ARD
ZDF
Prywatne TV
SAT1
RTL
VOX
PREMIERE
RTV Francja
Radio publiczne: Radio France oraz RFI Radio France International
Radio prywatne: RTL, Fun Radio, Europe, RFM

TV publiczna : France 1, France 2, France 3 oraz Art
TV prywatna: TFI, Canal+, M6

RTV Japonia
Publiczna sieć RTV o nazwie NHK
Prywatne stacje TV
NTV
TBS
ABC
FUJI TV

+ 120 prywatnych stacji radiowych

Charakterystyka zmian w TV na świecie
Satelitarna
Kablowa
Stacje tematyczne
Info 24h
Telewizja sformatowana (streaming) do Internetu, do telefonów komórkowych
Zyski z reklam
Pozytywne skutki rozwoju TV
Okno na świat
Globalna wioska
Edukacja – kultura – język
Tożsamość narodowa
Aktywność obywatelska
Przyspieszenie cywilizacyjne
Nowy rodzaj percepcji
Film
Skojarzenia
Obrazy

TV i przejście z systemu analogowego na cyfrowy

Do analogowego przekazu RTV nadaje się tylko ograniczony zakres fali elektromagnetycznej

Ograniczony zakres częstotliwości jest w stanie zapewnić dobrą łączność (słyszalność i widzialność) na wybranych długościach fali, na obszarze nizinnym o ograniczonej powierzchni.
Dla obszaru takiego jak Polska i podobnego (Francja, Włochy, Hiszpania, Wielka Brytania) 100 proc. pokrycia sygnałem może mieć bez wzajemnych zakłóceń tylko do 5 stacji o zasięgu ogólnokrajowym.

ROK 2012 - Unia Europejska wyłączyła sygnał analogowy TV (telewizja BBC w Wielkiej Brytanii zaczęła to robić już w roku 2006)

NAZIEMNA CYFROWA TV
W POLSCE
13 maja 2011 Sejm* uchwalił ustawę o wdrożeniu w Polsce naziemnej telewizji cyfrowej.
Zgodnie z nią do końca lipca 2013 nadawanie analogowe wyłączą: TVP 1, TVP 2 i regionalne tv, Polsat, TVN, TV4 i Telewizja Puls.

*Co daje cyfrowa TV?
Możliwość odbioru większej liczby bezpłatnych programów tv (docelowo 7 w ramach multipleksu pierwszego i po 8 programów w ramach drugiego oraz trzeciego)
Lepsza jakość obrazu i dźwięku (także np. format panoramiczny)
Dodatkowe usługi np. pay-per-view (płacenie za konkretny program) czy e-commerce (sprzedaż on-line)

Przyszłość telewizji - cyfryzacja
Przyszłość telewizji - trójwymiarowość

Dalsza przyszłość - holografia?
Ogólne tendencje zmian w mediach
Komercjalizacja informacji
Koncentracja i umiędzynarodowienie organizacji medialnych
Sensacjonalizacja
Obniżenie standardów
Formuła 3S: skandal, seks, sport
Infotainment: informacja jako rozrywka, widowisko

Charakterystyka przekazów TV
zamiast
Telewizyjne programy publicystyczne
Telewizyjne programy informacyjne
Fakty oddzielone od komentarzy
Rzetelne źródła informacji
Przechył w kierunku
Tabloidalne stacje lub programy TV
Język spekulacji, domysłów, plotek
Niejasne źródła informacji
Pomieszanie informacji z komentarzami i opiniami

Coraz więcej informacji miękkich Patterson z Harvard University
60 proc. materiałów nie dotyczy spraw ważkich z punktu widzenia interesu publicznego Magdalena Rittenhouse – Tabloidyzacja telewizji orężem w walce o widza Nowy Jork, Onet.pl – 15 luty 2008
2001 – 50 proc. miękkich
1980/1981 – 35 proc. miękkich
Między 1980 a 2001 odsetek wiadomości kryminalnych wzrósł z 11 proc. do 26 proc.
Tematy miękkie, konsumenckie są atrakcyjniejsze z punktu widzenia reklamodawców
W TV z uwagi na reklamodawców trwa walka o każdą parę oczu – James Hamilton, politolog z Uniwersytetu Duke’a


Pomocne lektury


Wybrane zagraniczne systemy medialne
Redakcja: Adamowski Janusz
Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 27 zł
W podręczniku pokazano specyfikę niektórych narodowych systemów medialnych. Wyselekcjonowano te systemy, których międzynarodowe znaczenie i miejsce związane są z pozycja polityczną i gospodarczą danego kraju, z językiem, którym posługują się miliony czytelników, słuchaczy i telewidzów.
Książka jest świeża, dobrze napisana, wiarygodna i idealnie pasuje do programu MEN.

Słownik wiedzy o mediach
ParkEdukacja Wydawnictwo Szkolne PWN, 36 zł
Hasła problemowe opisane na wielu stronach, często z przykładami źródeł i dobrze udokumentowane, praca wielu znanych autorów jak Zbigniew Bajka, Karol Jakubowicz, Edwin Bendyk, Tomasz Goban-Klas.

Działy: historia i współczesność mediów, media w Polsce, media na świecie, gatunki
dziennikarskie, technologia, retoryka dziennikarska, ekonomika mediów oraz prawo i etyka mediów.


DorotaS
Zawsze coś napisze
Zawsze coś napisze
Posty: 921
Rejestracja: 26 lip (pn) 2010, 02:00:00

Post autor: DorotaS » 17 paź (czw) 2013, 11:10:48

Materiały do socjologii (M. Wróbel)

http://www.reaktywni.pl/pliki/ds/131007 ... ogia_1.pdf

DorotaS
Zawsze coś napisze
Zawsze coś napisze
Posty: 921
Rejestracja: 26 lip (pn) 2010, 02:00:00

Post autor: DorotaS » 14 sty (wt) 2014, 10:55:40

Materiały do egzaminu Etyka ogólna (dr K. Woźniak)

linki do plikow:
http://www.reaktywni.pl/pliki/ds/140113 ... skich.docx
http://www.reaktywni.pl/pliki/ds/140113 ... adnien.doc

DorotaS
Zawsze coś napisze
Zawsze coś napisze
Posty: 921
Rejestracja: 26 lip (pn) 2010, 02:00:00

Post autor: DorotaS » 29 mar (sob) 2014, 08:58:35

Materiały do pobrania na zajęcia z systemów medialnych /agencji prasowych (p. W. Pławski) na sem. wiosenno-letni:

http://www.reaktywni.pl/pliki/ds/140328/1cksm.doc
http://www.reaktywni.pl/pliki/ds/140328/2cksm.doc
http://www.reaktywni.pl/pliki/ds/140328/kap.doc

DorotaS
Zawsze coś napisze
Zawsze coś napisze
Posty: 921
Rejestracja: 26 lip (pn) 2010, 02:00:00

Post autor: DorotaS » 08 maja (czw) 2014, 12:37:43

Konspekt do zajęć.

Nazwa przedmiotu: SYSTEMY POLITYCZNE
Autor: dr Anna Materska-Sosnowska
Poziom organizacyjny: studia I-go stopnia
Kierunek: politologia
Forma studiów: niestacjonarne
Rygor: egzamin


Tematyka zajęć:
1. System polityczny i jego otoczenie. Definiowanie pojęcia system polityczny. Otoczenie systemu politycznego.
2. Typologie współczesnych systemów politycznych.
3. Idee, wartości i normy w systemie politycznym.
4. System parlamentarno-gabientowy, gabinetowo-parlamentarny, prezydencki, mieszany, parlamentarno-komitetowy.
5. Instytucje w systemie politycznym; partie polityczne; grupy interesów; organy państwowe.
6. Mechanizmy w systemie politycznym. Wybory. Koalicje. Opozycja. System partyjny.
7. Transformacje systemowe we współczesnym świecie. Fale demokratyzacji. Formy odchodzenia od realnego socjalizmu w Europie Wschodniej. Kierunki stan przeobrażeń ustrojowych w państwach postkomunistycznych.
8. Kolebka parlamentaryzmu – system polityczny Wielkiej Brytanii.
9. Zasada równowagi i hamowania – system polityczny Stanów Zjednoczonych Ameryki.
10. Odmiany parlamentaryzmu – system semiprezydencki.
11. Odmiany parlamentaryzmu – system kanclerski.
12. Demokracja bezpośrednia - Szwajcaria.

Literatura podstawowa do wykładu:
A. Antoszewski, R. Herbut, Demokracje zachodnioeuropejskie. Analiza porównawcza, Wrocław 1997.
A. Antoszewski, R. Herbut, Przeobrażenia ustrojowe w Europie Wschodniej, Wrocław 1997.
A. Antoszewski (red.) Systemy polityczne Europy Środkowej i Wschodniej. Perspektywa porównawcza., Wrocław 2006.
H. Domagała, Konstytucyjne systemy rządów, Warszawa 1997.
R. Herbut, Systemy partyjne w Europie Zachodniej, Wrocław 2002,
W. Lamentowicz, Państwo współczesne, Warszawa 1992.
Z. Kiełmiński, T. Mołdawa (red.), Parlament w demokracjach zachodnich, Warszawa 1992,
A. Pułło, Ustroje państw współczesnych, Warszawa 2006,
P. Sarnecki, Ustroje konstytucyjne państw współczesnych, Kraków 2005 i nast.
G. Sartori, Teoria demokracji, Warszawa 1998.
W. Skrzydło (red.), Ustroje państw współczesnych, Lublin 2000 i nast.

Zablokowany