Mogę Ci tylko zaproponować moje notatki dotyczące sprzedaży osobistej, nie wiem czy uda Ci się z nich czegoś nauczyć ale ja napewno będę próbować

są to notatki z wczoraj i z zajęć wcześniejszych. Oto one:
SPRZEDAŻ OSOBISTA JAKO FORMA PROMOCJI. AKTYWIZACJA, TARGI I MARKETING SIECIOWY:
SPRZEDAŻ OSOBISTA - jest to forma sprzedaży polegająca na bezpośrednim, osobistym kontakcie z klientem. CEL --> bezpośrednio sprzedażowy.
1. Charakterystyka ogólna
- bezpośredni kontakt z klientem,
- możliwość bezpośredniej prezentacji produktu,
- indywidualizacja oferty,
- rozwiać wątpliwości,
- udzielić szerszych wiadomości,
- zdobyć informacje o kliencie,
- sprzedaż osobista ->efektywna forma promocji -> duża liczba kontaktów -> na kilka kontaktów przypadapare kontaktów zakończonych sprzedażą,
- droga forma dotarcia,
- niewielki zasięg,
- nie wszystko można sprzedać poprzez sprzedaż osobistą (głównie produkty drogie, markowe),
- miejsce sprzedaży to miejsce promocji,
- nie lubiana forma promocji.
2. Zarządzanie sprzedażą osobistą w firmie.
Etapy:
a) Określenie celów działania.
kalkulacja czy jest to dla nas opłacalne
cel:
- prowadzić czy nie prowadzić?
- na jaką skalę?.
b) Ustalenie liczby sprzedawców.
Trudno określić ilu sprzedawców potrzebujemy
metody próby ustalenia liczby sprzedawców:
-->metoda intuicyjna,
-->metoda prób i błędów (mało opłacalna),
-->koszty sprzedaży,
-->metoda obliczeniowa
c) Rekrutacja pracowników.
d) Szkolenie pracowników.
-->techniki sprzedaży,
--> poznanie produktu,
--> poznanie rynku
e) Stworzenie systemu motywacyjnego.
Motywacja:
-->rzeczowa(samochód firmowy, komórka etc.),
-->dodatkowe dni wolne dla pracownika,
-->własne biuro,
-->nobilitacje symboliczne (np. sprzedawca miesiąca, "rubinowy sprzedawca"),
-->awans pracownika,
f) Kontrola i ocena jakości pracy sprzedawców.
-->billingi,
-->nagrywanie rozmów handlowych
3. Proces sprzedaży osobistej
Techniki sprzedaży:
a)selekcja potencjalnych klientów,
b) zbieranie informacji i analiza potrzeb,
c) przygotowanie oferty,
d) nawiązanie kontaktów,
e) prezentacja oferty,
f) wyjaśnienie wątpliwości,
g) finalizacja sprzedaży,
h) utrzymywanie kontaktów pozakupowych,
i) pozyskiwanie dodatkowych kontaktów (poprzez rekomendacje)
4. Marketing wystawienniczy.
-->targi (boksy handlowe),
- oferty na stoisku,
- degustacje,
- rozmowy (między sprzedawcą a klientem),
- sprzedawca jest pasywny (nie szuka klientów, to oni mają znaleźć jego),
--> w Polsce jest ok. 500 imprez targowych rocznie. Najwięcej jest w Poznaniu a największe targi z poznańskich to Polagra (targi rolniczo przemysłowe). Pozostałe miasta organizujące targi to :Łódź, Szczecin, Wrocław, Katowice.
--> w Europie największym potentatem targowym są Niemcy, są w tym najlepsi i najwięcej targów się u nich odbywa.
KRYTERIA WYBORU TARGÓW:
- odpowiednia branża,
- specjalizacja targów,
- prestiż imprezy,
- konkurencja (inni wystawcy),
- zasięg działania firmy,
- zasięg targów,
- czas --> termin odbywania się targów.
5. Marketing sieciowy (wielopoziomowy).
Jest to raczej forma dystrybucji produktów a nie promocja. Jednak sposób w jaki buduje się podczas dystrybucji nie jest bez znaczenia dla promocji.
- zatrudniamy sprzedawców, którzy poszukują sprzedawców (takie firmy jak np. Avon, Amway, Oriflame),
- sprzedawca nie przynależy do firmy
- motywacja,
- mobilizacja,
- prezenty dla pracowników,
To wszystko co mam, gdybyś miała jakieś problemy lub gdybyś czegoś nie wiedziała służę pomocą
