Zaliczanie jesiennych plenerów / zadania (do samodzielnej realizacji)
Plener rysunkowy
Proszę zrobić 6-10 szkiców A4 (ołówek, węgiel). Szkice powinny być sporządzone w oparciu o obserwację otaczającego nas piękna przyrody i osiągnięć architektonicznych człowieka. Zatem nie duszna martwa natura w rachitycznym świetle lampki na biurku, ale rozległe łąki i lasy z kojącą taflą wody lub malownicze zakątki miasta z roślinnością w oddali... o to tu chodzi. Głównym założeniem szkiców jest uchwycenie głębi przez różnicowanie poszczególnych planów np. gdy elementy na planie pierwszym są bardziej szczegółowe i różnorodne, w kolejnych tracą na czytelności aż do rozmytych plam w oddali (patrz: perspektywa powietrzna). Miło by również było nie dać się pokonać perspektywie zbieżnej, znanej z wyjątkowej wręcz złośliwości względem adeptów sztuki rysowniczej. Należałoby też przypomnieć sobie z zajęć rysunku, że narzędzia (ołówek, węgiel) umożliwiają stosowanie linii i plamy. Linia dodatkowo potrafi być zarówno grubą krechą, jak i zwiewną linijką, a plama może mieć walor zawierający się w dużej skali między bielą i czernią. Oczywiście szkic nie jest tak wypracowaną formą jak studium, a jedynie rodzajem notatki z własnego wrażenia, dlatego daje możliwość uzyskania szalenie dynamicznych, swobodnych i ciekawych wizualnie form. Szkice będą oceniane przez Marię Orzewską, do której można zwracać się osobiście lub mailowo:
m_orzewska@wp.pl

Komplet szkiców należy dostarczyć (podpisane: imię, nazwisko, grupa) do rąk własnych wykładowcy
Plener fotograficzny
Proszę wykonać cykl zdjęć przedstawiający zbiorowy portret socjologiczny mieszkańca swojego miasta, miasteczka, wsi, np. portret socjologiczny warszawiaka, poznaniaka, mieszkańca Ustki, Zgorzelca czy Dzierżenina. Chodzi tu o portret socjologiczny pewnej grupy społecznej, w tym wypadku osób mieszkających na danym terenie i choć w podstawowym stopniu się z nim utożsamiających, identyfikujących (oczywiście lepiej, jeśli ta identyfikacja jest silniejsza niż tylko podstawowa).
Osoby do portretu, których powinno być około 10, powinny być dobrane nieprzypadkowo. Powinny to być osoby charakterystyczne, wyraziste, ciekawe, ale jednocześnie różnorodne, dające pewien przekrój i zarazem wspólny obraz zbiorowości. Celem cyklu zdjęć jest bowiem ukazanie określonych osób, uwzględniające ich indywidualne cechy wyglądu i osobowości. Portrety powinny być jednak wykonane w kontekście otoczenia domowego, zawodowego, ulicy, krajobrazu (może na przykład charakterystycznych miejsc) danej miejscowości. Wasz fotograficzny portret socjologiczny nie ma być więc zwykłym zapisem powierzchowności człowieka, ale także odniesieniem go do ducha miejsca (spiritus loci), w którym on dorasta, żyje, mieszka, pracuje, marzy, kocha, cierpi, przeżywa swoje problemy i troski.
Ojcem portretu socjologicznego jest klasyk niemieckiej fotografii - August Sander. Przeszedł on do historii fotografii jako autor unikatowych portretów przedstawiających przekrój społeczeństwa niemieckiego z początku XX wieku. Jego prace są zapisem jego czasów, obrazem współczesnych mu ludzi i galerią ludzkich typów. Dzięki jego projektowi obraz tamtych czasów nie zginął, a materiał artysty wciąż stanowi cenne źródło wiedzy dla antropologów i socjologów, oraz jest inspiracją dla współczesnych artystów. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj:
http://www.fotopolis.pl/inspiracje/wywi ... o-portretu

Cykl minimum 10 zdjęć z autorskim tytułem należy przesłać na adres mailowy wykładowcy
Plener filmowy
Proszę nakręcić i zmontować minimum 10-ujęciowy film przedstawiający zbiorowy portret socjologiczny mieszkańca swojego miasta, miasteczka, wsi, np. portret socjologiczny warszawiaka, poznaniaka, mieszkańca Ustki, Zgorzelca czy Dzierżenina. Chodzi tu o portret socjologiczny pewnej grupy społecznej, w tym wypadku osób mieszkających na danym terenie i choć w podstawowym stopniu się z nim utożsamiających, identyfikujących (oczywiście lepiej, jeśli ta identyfikacja jest silniejsza niż tylko podstawowa).
Osoby do filmu powinny być dobrane nieprzypadkowo. Powinny to być osoby charakterystyczne, wyraziste, ciekawe, ale jednocześnie różnorodne, dające pewien przekrój i zarazem wspólny obraz zbiorowości. Celem filmu jest ukazanie określonych osób, uwzględniające ich indywidualne cechy wyglądu i osobowości. Ujęcia jednak powinny być wykonane w kontekście otoczenia domowego, zawodowego, ulicy, krajobrazu (może na przykład charakterystycznych miejsc) danej miejscowości. Wasz filmowy portret socjologiczny nie ma być więc zwykłym zapisem powierzchowności człowieka, ale także odniesieniem go do ducha miejsca (spiritus loci), w którym on dorasta, żyje, mieszka, pracuje, marzy, kocha, cierpi, przeżywa swoje problemy i troski.
Inspiracją dla Waszego filmu może być na przykład działanie 18-letniej dziewczyny – Shea Glover z Chicago - która wzięła Canona 700D i poprosiła uczniów oraz nauczycieli ze swojego liceum, by zapozowali jej do portretu. Zamiast ich jednak fotografować, nagrywała film, rejestrując ciekawe reakcje na swoje wypowiedzi. Można obejrzeć go tu:
http://fotoblogia.pl/8083,jestes-piekna ... hei-glover W podobny sposób można na przykład zapytać wybrane osoby o proste skojarzenia z miastem czy wsią, w której mieszkają i zarejestrować, a potem zmontować ich wypowiedzi.

Film z autorskim tytułem należy przesłać na adres mailowy wykładowcy
Plener medialny
Proszę przygotować Raport z badania i analizy wybranego medium lokalnego: czasopisma, portalu internetowego lub rozgłośni radiowej
Raport powinien zawierać
Część I: Podstawowe informacje o analizowanym medium
(1) Pełna nazwa / tytuł; periodyczność; zasięg terytorialny; cena egzemplarza; średnia objętość / czas nadawania na dobę; właściciel / wydawca; nakład; zwroty; średnia sprzedaż; ilość czytelników, słuchaczy; ilość prenumeratorów; kolportaż (rozpowszechnianie);
(2) Ludzie tworzący medium: redaktor naczelny / szef anteny; znane osoby publikujące na łamach (pracownicy i współpracownicy redakcji) / występujące w radiu;
(3) Profil czytelniczy / słuchacza / widza / internauty (główna lub charakterystyczna grupa/grupy czytelników / słuchaczy / widzów / internautów: płeć, wiek, wykształcenie, miejsce zamieszkania, inne istotne)
Część II: Zawartość merytoryczna analizowanego medium
(1) Krótka ogólna charakterystyka tematyki podejmowanej na łamach / na antenie; działy tematyczne / audycje / podstrony;
(2) Analiza realizacji funkcji typowych dla mediów lokalnych i sublokalnych
https://pl.wikipedia.org/wiki/Media_lokalne Proszę podać po jednym przykładzie dla każdej realizowanej funkcji. Przykład może być w formie: wycinku, skanu, wykazu audycji, fragmentu strony internetowej, printscreen’a).
(3) Krótkie uogólnienie i podsumowanie analiz poprzedniego punktu – co z nich wynika i jak to się ma właścicieli / wydawców danego medium?
Część III: Informacje o reklamie w analizowanym medium (funkcja reklamowo-ogłoszeniowa)
(1) Ilość reklam (określona w kolumnach lub/i procentowej ich zawartości); dostępne formy reklamy; próba określenia w jakim stopniu dane medium realizuje funkcje reklamowo-ogłoszeniową;
(2) Najważniejsze fragmenty cennika: cena 1 kolumny (strony) reklamowej i najmniejszej możliwej do wykupienia powierzchni (modułu) - 30 sek. w czasie najwyższej i najniższej słuchalności - typowych form reklamy internetowej (np. banerów) na stronie głównej i typowych podstronach;
(3) Kto, co i dlaczego reklamuje w danym medium – branże, produkty, marki; najwięksi reklamodawcy (konkretne przykłady reklam)
Jeśli którejś z powyższych informacji nie posiadasz i nie da się jej wyrozumować lub zdobyć – po prostu ją pomiń.

Prace należy przesyłać na adres
wojtkowski@szkolareklamy.pl W tytule maila proszę wpisać "Plener medialny 2016 / imię i nazwisko / grupa"
