BLAGAM POMÓZ
Moderatorzy: zielonyszerszen, s_wojtkowski, sinar
BLAGAM POMÓZ
jesli masz cos na temat jaki obraz swiata kreuja reklamy napisz na moj adres www.dobrawola.o2.pl.BLAGAM
-
- Ekspert
- Posty: 1223
- Rejestracja: 03 lip (sob) 2004, 02:00:00
garść banalnych nieco info o mechanizmach reklamy :-D
Dorotka, nie błagaj
Po prostu przejrzyj forum. (Użyj opcji: szukaj, masz ją w menu na górze, kiedy przeglądasz forum).
Odpowiedzi na Twoje pytania, które wcześniej niepokoiły innych "desperatów" publikowałem od dawna, od miesięcy. Jedną z nich zamieściłem chyba jeszcze przed wakacjami. Problem, który Cie dręczy jest dość banalny. Poszukując odpowiedzi na pytanie o kreowanie świata przez reklamę powinnaś, tak sądzę, wprowadzić kilka istotnych kontekstów. Media, ich propozycje (tj. tzw. ideologia programów TV, publikacji prasowych itd.), współczesna kultura (Zachodu) itp.
Reklama nie funkcjonuje w próżni; jest ważnym medium społecznym.
Właśnie świetny przykład machiny handlowej udającej Św. Mikołaja mieliśmy przed Swietami, zaś teraz ciąg dalszy, ale z okazji Nowego Roku. "Szaleństwo", skądinąd niekiedy pełne autentycznego uroku (jesli takie może być szaleństwo
)którego kołem zamachowym jest reklama, media. Nasz styl życia, mentalność itd. (to różne kategorie, ale bardzo ze sobą "spokrewnione").
Oto trochę info, które powinny Ci pomóc.
amanka@5oclock.ie

Odpowiedzi na Twoje pytania, które wcześniej niepokoiły innych "desperatów" publikowałem od dawna, od miesięcy. Jedną z nich zamieściłem chyba jeszcze przed wakacjami. Problem, który Cie dręczy jest dość banalny. Poszukując odpowiedzi na pytanie o kreowanie świata przez reklamę powinnaś, tak sądzę, wprowadzić kilka istotnych kontekstów. Media, ich propozycje (tj. tzw. ideologia programów TV, publikacji prasowych itd.), współczesna kultura (Zachodu) itp.
Reklama nie funkcjonuje w próżni; jest ważnym medium społecznym.
Właśnie świetny przykład machiny handlowej udającej Św. Mikołaja mieliśmy przed Swietami, zaś teraz ciąg dalszy, ale z okazji Nowego Roku. "Szaleństwo", skądinąd niekiedy pełne autentycznego uroku (jesli takie może być szaleństwo

Oto trochę info, które powinny Ci pomóc.
Powodzenia życzę i pomyślności w Nowym Roku:-)andy pisze:Najprościej i najkrócej mówiąc reklama kreuje świat konsumpcji.
Swiat idealny, często przypominający bogów z Olimpu.
Kreuje także świat potrzeb / zachcianek (needs / wants).
Tworzy problemy (np. za mało masz energii itd.) i proponuje rozwiązanie: nasz produkt sprawi, że twoje problemy znikną.
(niezależnie od tego jaką reklamę będziesz analizować, w sposób jawny, lub "niewprost" dostrzeżesz takie manipulacje / motywy)
I jescze kilka luźnych uwag:
/"nietypowe definicje"/
1. Reklama to sztuka uwodzenia.
2. Marketing jest sztuką zdobywania ludzkich umysłów.
3. Reklama jest tym, co wzbudza chęć na to, co jest niezbędne i sprawia, że jest niezbędne to, na co ma się ochotę (Robert Leduc, cytat z "Qu'est-ce que la publicite")
4. To pieniądz sprawia, że sztuka staje się piękna i pociągająca. Business-Art to szczebel wyżej od sztuki. Zaczynałem jako artysta komercyjny, a chciałbym skończyć jak Business-Artist (Andy Warhol)
5. (...) Nie ma już sztuki (np. wszystko, co istnieje jest piękne, a wobec tego, po cóż sztuka? All is pretty - to hasło pop-artu); nie można też wydzielić odrębnej klasy przedmiotów, którym przysługiwałoby miano dzieł sztuki - dziełem jest po prostu to, co za dzieło uważamy (rozpoczęło się to od słynnej rzeźby Duchampa - muszli klozetowej eksponowanej na wystawie jako "Fontanna"); za proces artystyczny uznane zostało nawet mówienie o sztuce, definiowanie, czy jest, czy też czym nie jest sztuka, dzieło" (Maria Gołaszewska, "Estetyka i antyestetyka")
6. [Co robi z nami reklama? Doskonale obrazuje to cytat z "Diabelskiego drzewa" Kosińskiego]
Synonimami słowa "bogaty" są między innymi: niezależny, kapitalista, produktywny, żyzny, wzbudzający szacunek, majestatyczny, estetyczny, aromatyczny, rozkoszny, wyborny i harmonijny. Natomiast synonimy słowa "biedny" są następujące: zakłapotany, zubożały, wyczerpany, nieszczęśliwy, gorszy, trywialny, nędzny, wzbudzający pogardę, ułomny, bezwartościowy, wulgarny, podły, zwietrzały, mdły, niestosowny, kiepski, stęchły, posępny, wzbudzający litość.
7. Żyjemy wewnątrz mediów. My jesteśmy ich zawartością. Obrazy telewizyjne przychodzą do nas szybko i w takiej obfitości, iż pochłaniają nas i piętnują. Jesteśmy w nich pogrążeni. To jest podobne do wskakiwania do wody. Jesteśmy otoczeni, a to, co otoczone bierze udział. Telewizja nie spływa po nas, a potem "opuszcza nasze umysły". Ona wchodzi w umysł bardzo głęboko. Podświadomość to świat, w którym wszystko magazynujemy, nie tylko fragmenty, a telewizja tę podświadomość rowija i powiększa (Ted Carpenter z tekstu Petera Wooda "Telewizja jako sen")
8. [najważniejszym dla reklamy mitem jest mit konsumpcji] To mit wiecznej, zawsze uśmiechniętej młodości, mit stałej gotowości seksualnej, mit gargantuicznego apetytu, mit odwagi i inicjatywy, to mit wiecznego nowatorstwa, wiecznej eksploracji, wiecznego optymizmu. (Mieczysław Porębski)
9. [o problemach z badaniami rynku] Ludzie często nieświadomie i biernie poddają się naciskowi i przyjmują mechaniczne wzorce postaw, zachowań, a nawet, a nawet myślenia. Ankietowani przez socjologów bardzo często udzielają odpowiedzi oczekiwanej, w ich przekonaniu, przez zadających pytanie. (Eugeniusz Wilk, "Amerykańska propozycja analizy ideologicznej", [w:] Sztuka filmowej interpretacji. Antologia przekładów pod red. W. Godzica. Kraków.
10. Polecam lekturę z naszego forum <a href="http://www.szkolareklamy.pl/ftopicp-12021-.html#12021"> Głupota dźwignią reklamy</a>.
amanka@5oclock.ie