
PROJEKT
Marketing
Opis sytuacji problemowej1 **
NeoBank to nowy bank na polskim rynku, który specjalizuje sią w ofercie kredytowej. Jest jeszcze stosunkowo słabo znany, ale intensywnie inwestuje w komunikację, kreując wizerunek innowacyjnego banku dla nowoczesnej polskiej rodziny.
Bank posiada sieć małych placówek, tzw. mcbanków, a jego dwa najważniejsze produkty dla klientów indywidualnych to: Neokredyt Konsumpcyjny z Kartą Visa oraz Karta kredytowa Visa Neo Classic.
Wysokość kredytu konsumpcyjnego zależy od indywidualnej oceny zdolności kredytowej i może wynieść do 60 tysięcy złotych. Kredyt charakteryzuje atrakcyjne na tym rynku oprocentowanie (od 15%), szybkość (decyzja o przyznaniu w ciągu 48 godzin) i minimum formalności. Kredyt spłaca się w równych ratach miesięcznych. Nowością jest fakt, że wraz z kredytem klient otrzymuje kartę Visa Electron, która daje dostęp do gotówki (wypłata z bankomatu) lub pozwala na bezpieczne płacenie w sklepach.
Zaletą kredytu z punktu widzenia banku jest wysoka i pewna rentowność. Bank uzyskuje przychód z tytułu prowizji za udzielenie kredytu oraz stały miesięczny przychód odsetkowy w trakcie trwania kredytu (średnio przez 12 miesięcy). Produkt ma też relatywnie niskie ryzyko kredytowe. Słabością jest fakt, że klient nie jest związany z bankiem umową długofalową. Bank musi, więc ponosić duże nakłady promocyjne na ciągłe zdobywanie nowych klientów oraz nakłanianie już raz zdobytych klientów do zaciągnięcia ponownego kredytu.
Karta kredytowa Visa Neo Classic - dostępna dla wszystkich tych, którzy pozytywnie przejdą przez system oceny zdolności kredytowej banku. Wysokość dopuszczalnego limitu kredytowego ustalana jest indywidualnie i zależy od oceny zdolności kredytowej danego klienta. Kartę charakteryzuje się 55-dniowy okres bezodsetkowy (tzw. grace period), atrakcyjne oprocentowanie (20%), szybszy niż w większości banków czas wydania (do 10 dni). Mocną stroną produktu jest związanie klienta z bankiem (kartę wydaje się z reguły na okres 3 lat). Na przychody banku składają się: opłata za wydanie karty, coroczna opłata za użytkowanie karty, prowizje od transakcji (tzw. interchange) i przychody odsetkowe.
NeoBank chciałby w tym samym czasie sprzedawać obydwa produkty swoim klientom, dlatego niezbędne jest pozycjonowanie obydwu produktów, tak by mogły one być jednocześnie promowane bez obawy wzajemnej" kanibalizacji".
Zadania:
• sporządzenie budżetu promocji;
• przygotowanie media planu;
• koncepcja kontroli skuteczności i efektywności podjętych działań promocyjnych.