Preswazyjna funkcja języka reklamy
Moderatorzy: zielonyszerszen, s_wojtkowski, sinar
Preswazyjna funkcja języka reklamy
Mam temat na ustą maturę z j. polskiego OMÓW PERSWAZYJNĄ FUNKCJĘ JĘZYKA REKLAMY. ANALIZA WYBRANYCH PRZYKŁADÓW i proszę o pomoc jakie wybrać reklamy telewizyjne do prezentacji, prosiłbym o podanie paru przykładów reklam, które aktualnie są prezentowane w telewizji i o ich opisanie. Bardzo proszę o pomoc.
-
- Ekspert
- Posty: 1223
- Rejestracja: 03 lip (sob) 2004, 02:00:00
perswazja w reklamie
Jeżeli chodzi o funkcje języka podstawowe, to przed chwilą komuś odpowiadałem:
Bardzo dobrze funkcje języka Roman Jacobson, "W poszukiwaniu istoty języka".
Rzecz wygląda z grubsza tak oto.
1.Funkcja komunikatywna- jest zdolnością języka do przekazywania / wymiany informacji, między nadawcą a odbiorcą. Tzw. "akty mowy" [język w konkretnym użyciu] wg Romana Jacobsona:
rzeczywistość
komunikat
nadawca - odbiorca
kontakt
kod
Każdemu z elementów powyższego schematu odpowiada funkcja
informatywna
poetycka
ekspresywna - impresywna
fatyczna
metajęzykowa
a) funkcja ekspresywna(emotywna)- dominuje w tekstach nastawionych na wyrażanie uczuć nadawcy wypowiedzi np.: list, e-mail, sms, „U mienia wsio w pariadkie ”. Traktowana jest także jako funkcja prezentacyjna, czyli informująca o płci, pochodzeniu, wieku nadawcy np.: slang młodzieżowy, regionalizmy itp.
b) funkcja informatywna(poznawcza)- dominuje w tekstach nastawionych do przekazywania informacji o faktach i wydarzeniach, które wzbogacają naszą wiedzę czy utrwalają obraz otaczającego nas świata np. wywiad, artykuł publicystyczno-naukowy, komunikat urzędowy, podręcznik
c) funkcja poetycka(estetyczna)-dominuje w tekstach nastawionych na formę estetyczną przekazu, rolą tej funkcji jest przedstawienie tekstu w sposób oryginalny, unikatowy. Występuje głównie w utworach lirycznych, literaturze pięknej, aforyzmach, sentencjach. Wykorzystuje środki artystycznego przekazu, celową eliptyczność, metonimię itp.
d) funkcja fatyczna- dominuje w tekstach służących do nawiązania kontaktu, podtrzynamia go, czy też do zasygnalizowania jego zakończenia. Nadawca tekstu o niczym nie informuje, ani do niczego nie nakłania. Występuje w rozmowach potocznych lub rozmowach przez telefon. np. Trzymaj się ciepło
e) funkcja metajęzykowa- dominuje w tekstach służących do wyjaśnienia sensu kodu, którym jest nazwa przyporządkowana jakiejś rzeczy lub zjawisku. Występuje w tekstach lingwistycznych, pracach językoznawczych, w zdaniu np. „Dostałem bilet do kina”
f) funkcja impresywna- wyraża się świadomym dążeniem nadawcy do kształtowania określonych postaw i zachowań odbiorcy za pomocą m.in.: nakazów, zakazów komend, poleceń, próśb. Często tekst występuje w formie wołacza. Funkcja ta dominuje we wszelkiego rodzaju ustawach, zarządzeniach, regulaminach, reklamach, podaniach, zdaniach np. „Nie ruszaj się”, „Zaczekaj, proszę”
2. Funkcja stanowiąca- polega na zmianie czegoś w rzeczywistości pozajęzykowej, społecznej, prawnej, faktycznej. Dostrzec ją możemy w ustawach, aktach prawnych
3. Funkcja magiczna- magia słów, oddziałujących na rzeczywistość, w którą wierzy mówca lub odbiorca. Funkcję tę dostrzegamy w zaklęciach, przekleństwach, eufemizmach, różnego rodzaju czarach, modlitwach, w baśniach
Należy przyjąć, że właściwie nie ma tekstów, które pełniłyby tylko jedną funkcję.
Perswazje mozna nazwać np. jako przekonywanie za pomoca informacji itd.
Kazda reklama, ktora nagrasz ma solidna "aure perswazyjna". Jesli bedziesz miala klopot - przedstaw na forum jego opis; a moze opis kilku reklam.
Jesli mowa o filmie reklamowym - nie mozemy ograniczyc sie do analizy jezyka w doslownym rozumieniu. Jest cos takiego jak jezyk filmu itp.
Bardzo dobrze funkcje języka Roman Jacobson, "W poszukiwaniu istoty języka".
Rzecz wygląda z grubsza tak oto.
1.Funkcja komunikatywna- jest zdolnością języka do przekazywania / wymiany informacji, między nadawcą a odbiorcą. Tzw. "akty mowy" [język w konkretnym użyciu] wg Romana Jacobsona:
rzeczywistość
komunikat
nadawca - odbiorca
kontakt
kod
Każdemu z elementów powyższego schematu odpowiada funkcja
informatywna
poetycka
ekspresywna - impresywna
fatyczna
metajęzykowa
a) funkcja ekspresywna(emotywna)- dominuje w tekstach nastawionych na wyrażanie uczuć nadawcy wypowiedzi np.: list, e-mail, sms, „U mienia wsio w pariadkie ”. Traktowana jest także jako funkcja prezentacyjna, czyli informująca o płci, pochodzeniu, wieku nadawcy np.: slang młodzieżowy, regionalizmy itp.
b) funkcja informatywna(poznawcza)- dominuje w tekstach nastawionych do przekazywania informacji o faktach i wydarzeniach, które wzbogacają naszą wiedzę czy utrwalają obraz otaczającego nas świata np. wywiad, artykuł publicystyczno-naukowy, komunikat urzędowy, podręcznik
c) funkcja poetycka(estetyczna)-dominuje w tekstach nastawionych na formę estetyczną przekazu, rolą tej funkcji jest przedstawienie tekstu w sposób oryginalny, unikatowy. Występuje głównie w utworach lirycznych, literaturze pięknej, aforyzmach, sentencjach. Wykorzystuje środki artystycznego przekazu, celową eliptyczność, metonimię itp.
d) funkcja fatyczna- dominuje w tekstach służących do nawiązania kontaktu, podtrzynamia go, czy też do zasygnalizowania jego zakończenia. Nadawca tekstu o niczym nie informuje, ani do niczego nie nakłania. Występuje w rozmowach potocznych lub rozmowach przez telefon. np. Trzymaj się ciepło
e) funkcja metajęzykowa- dominuje w tekstach służących do wyjaśnienia sensu kodu, którym jest nazwa przyporządkowana jakiejś rzeczy lub zjawisku. Występuje w tekstach lingwistycznych, pracach językoznawczych, w zdaniu np. „Dostałem bilet do kina”
f) funkcja impresywna- wyraża się świadomym dążeniem nadawcy do kształtowania określonych postaw i zachowań odbiorcy za pomocą m.in.: nakazów, zakazów komend, poleceń, próśb. Często tekst występuje w formie wołacza. Funkcja ta dominuje we wszelkiego rodzaju ustawach, zarządzeniach, regulaminach, reklamach, podaniach, zdaniach np. „Nie ruszaj się”, „Zaczekaj, proszę”
2. Funkcja stanowiąca- polega na zmianie czegoś w rzeczywistości pozajęzykowej, społecznej, prawnej, faktycznej. Dostrzec ją możemy w ustawach, aktach prawnych
3. Funkcja magiczna- magia słów, oddziałujących na rzeczywistość, w którą wierzy mówca lub odbiorca. Funkcję tę dostrzegamy w zaklęciach, przekleństwach, eufemizmach, różnego rodzaju czarach, modlitwach, w baśniach
Należy przyjąć, że właściwie nie ma tekstów, które pełniłyby tylko jedną funkcję.
Perswazje mozna nazwać np. jako przekonywanie za pomoca informacji itd.
Kazda reklama, ktora nagrasz ma solidna "aure perswazyjna". Jesli bedziesz miala klopot - przedstaw na forum jego opis; a moze opis kilku reklam.
Jesli mowa o filmie reklamowym - nie mozemy ograniczyc sie do analizy jezyka w doslownym rozumieniu. Jest cos takiego jak jezyk filmu itp.
-
- Nowy(a)
- Posty: 41
- Rejestracja: 08 mar (wt) 2005, 01:00:00
haaaaa jak pieknie andy ty to masz gest zeby tak pomagac. Ja mam Dokonujac analizy jezyka reklam wyjasnij jaki obraz swiata one kreuja "
Niby zrobilem juz analize jezyka reklam na podstawie J Bralczyka " Jezyk na sprzedaz " potrzebuje 2 czlonu mojej pracy mianowicie
" Jaki obraz swiata kreuja reklamy i kompletnie nie wiem jak to zrobic
jezeli moglbys pomoc przyjme kazda pomoc lub znasz kogos kto pomoze i nie bedzie chcial za to pieniedzy prosze sie odezwac na maila gosupicasso@o2.pl lub
GG 2599877 badz tez odpisac tutaj lub na forum w sumie zalozylem topic na forum zajrzyj ;/ bede bardzo wdzieczny.
Niby zrobilem juz analize jezyka reklam na podstawie J Bralczyka " Jezyk na sprzedaz " potrzebuje 2 czlonu mojej pracy mianowicie
" Jaki obraz swiata kreuja reklamy i kompletnie nie wiem jak to zrobic

GG 2599877 badz tez odpisac tutaj lub na forum w sumie zalozylem topic na forum zajrzyj ;/ bede bardzo wdzieczny.
-
- Ekspert
- Posty: 1223
- Rejestracja: 03 lip (sob) 2004, 02:00:00
kultura młodzieży polskiej
Za ten przepiękny poetycki wstęp - przejrzyj Gosu, czy jak ci tak, to forum.
Pisałem co najmniej dwa razy o tym, jaki obraz / świat / reality itp. kreują reklamy.
Spodziewam się, że posiadłeś umiejętność wertowania zasobów elektronicznych zgromadzonych w jednym miejscu?
P.S. I porzuć na przyszłość ten nieco ironiczny ton.
Pisałem co najmniej dwa razy o tym, jaki obraz / świat / reality itp. kreują reklamy.
Spodziewam się, że posiadłeś umiejętność wertowania zasobów elektronicznych zgromadzonych w jednym miejscu?

P.S. I porzuć na przyszłość ten nieco ironiczny ton.

-
- Nowy(a)
- Posty: 41
- Rejestracja: 08 mar (wt) 2005, 01:00:00
-
- Nowy(a)
- Posty: 41
- Rejestracja: 08 mar (wt) 2005, 01:00:00
-
- Ekspert
- Posty: 1223
- Rejestracja: 03 lip (sob) 2004, 02:00:00
advertising reality
Voila Monsieur 
Najprościej i najkrócej mówiąc reklama kreuje świat konsumpcji.
Swiat idealny, często przypominający bogów z Olimpu.
Kreuje także świat potrzeb / zachcianek (needs / wants).
Tworzy problemy (np. za mało masz energii itd.) i proponuje rozwiązanie: nasz produkt sprawi, że twoje problemy znikną.
(niezależnie od tego jaką reklamę będziesz analizować, w sposób jawny, lub "niewprost" dostrzeżesz takie manipulacje / motywy)
I jescze kilka luźnych uwag:
/"nietypowe definicje"/
1. Reklama to sztuka uwodzenia.
2. Marketing jest sztuką zdobywania ludzkich umysłów.
3. Reklama jest tym, co wzbudza chęć na to, co jest niezbędne i sprawia, że jest niezbędne to, na co ma się ochotę (Robert Leduc, cytat z "Qu'est-ce que la publicite")
4. To pieniądz sprawia, że sztuka staje się piękna i pociągająca. Business-Art to szczebel wyżej od sztuki. Zaczynałem jako artysta komercyjny, a chciałbym skończyć jak Business-Artist (Andy Warhol)
5. (...) Nie ma już sztuki (np. wszystko, co istnieje jest piękne, a wobec tego, po cóż sztuka? All is pretty - to hasło pop-artu); nie można też wydzielić odrębnej klasy przedmiotów, którym przysługiwałoby miano dzieł sztuki - dziełem jest po prostu to, co za dzieło uważamy (rozpoczęło się to od słynnej rzeźby Duchampa - muszli klozetowej eksponowanej na wystawie jako "Fontanna"); za proces artystyczny uznane zostało nawet mówienie o sztuce, definiowanie, czy jest, czy też czym nie jest sztuka, dzieło" (Maria Gołaszewska, "Estetyka i antyestetyka")
6. [Co robi z nami reklama? Doskonale obrazuje to cytat z "Diabelskiego drzewa" Kosińskiego]
Synonimami słowa "bogaty" są między innymi: niezależny, kapitalista, produktywny, żyzny, wzbudzający szacunek, majestatyczny, estetyczny, aromatyczny, rozkoszny, wyborny i harmonijny. Natomiast synonimy słowa "biedny" są następujące: zakłapotany, zubożały, wyczerpany, nieszczęśliwy, gorszy, trywialny, nędzny, wzbudzający pogardę, ułomny, bezwartościowy, wulgarny, podły, zwietrzały, mdły, niestosowny, kiepski, stęchły, posępny, wzbudzający litość.
7. Żyjemy wewnątrz mediów. My jesteśmy ich zawartością. Obrazy telewizyjne przychodzą do nas szybko i w takiej obfitości, iż pochłaniają nas i piętnują. Jesteśmy w nich pogrążeni. To jest podobne do wskakiwania do wody. Jesteśmy otoczeni, a to, co otoczone bierze udział. Telewizja nie spływa po nas, a potem "opuszcza nasze umysły". Ona wchodzi w umysł bardzo głęboko. Podświadomość to świat, w którym wszystko magazynujemy, nie tylko fragmenty, a telewizja tę podświadomość rowija i powiększa (Ted Carpenter z tekstu Petera Wooda "Telewizja jako sen")
8. [najważniejszym dla reklamy mitem jest mit konsumpcji] To mit wiecznej, zawsze uśmiechniętej młodości, mit stałej gotowości seksualnej, mit gargantuicznego apetytu, mit odwagi i inicjatywy, to mit wiecznego nowatorstwa, wiecznej eksploracji, wiecznego optymizmu. (Mieczysław Porębski)
9. [o problemach z badaniami rynku] Ludzie często nieświadomie i biernie poddają się naciskowi i przyjmują mechaniczne wzorce postaw, zachowań, a nawet, a nawet myślenia. Ankietowani przez socjologów bardzo często udzielają odpowiedzi oczekiwanej, w ich przekonaniu, przez zadających pytanie. (Eugeniusz Wilk, "Amerykańska propozycja analizy ideologicznej", [w:] Sztuka filmowej interpretacji. Antologia przekładów pod red. W. Godzica. Kraków.
10. Polecam lekturę z naszego forum <a href="http://www.szkolareklamy.pl/ftopicp-12021-.html#12021"> Głupota dźwignią reklamy</a>.

Najprościej i najkrócej mówiąc reklama kreuje świat konsumpcji.
Swiat idealny, często przypominający bogów z Olimpu.
Kreuje także świat potrzeb / zachcianek (needs / wants).
Tworzy problemy (np. za mało masz energii itd.) i proponuje rozwiązanie: nasz produkt sprawi, że twoje problemy znikną.
(niezależnie od tego jaką reklamę będziesz analizować, w sposób jawny, lub "niewprost" dostrzeżesz takie manipulacje / motywy)
I jescze kilka luźnych uwag:
/"nietypowe definicje"/
1. Reklama to sztuka uwodzenia.
2. Marketing jest sztuką zdobywania ludzkich umysłów.
3. Reklama jest tym, co wzbudza chęć na to, co jest niezbędne i sprawia, że jest niezbędne to, na co ma się ochotę (Robert Leduc, cytat z "Qu'est-ce que la publicite")
4. To pieniądz sprawia, że sztuka staje się piękna i pociągająca. Business-Art to szczebel wyżej od sztuki. Zaczynałem jako artysta komercyjny, a chciałbym skończyć jak Business-Artist (Andy Warhol)
5. (...) Nie ma już sztuki (np. wszystko, co istnieje jest piękne, a wobec tego, po cóż sztuka? All is pretty - to hasło pop-artu); nie można też wydzielić odrębnej klasy przedmiotów, którym przysługiwałoby miano dzieł sztuki - dziełem jest po prostu to, co za dzieło uważamy (rozpoczęło się to od słynnej rzeźby Duchampa - muszli klozetowej eksponowanej na wystawie jako "Fontanna"); za proces artystyczny uznane zostało nawet mówienie o sztuce, definiowanie, czy jest, czy też czym nie jest sztuka, dzieło" (Maria Gołaszewska, "Estetyka i antyestetyka")
6. [Co robi z nami reklama? Doskonale obrazuje to cytat z "Diabelskiego drzewa" Kosińskiego]
Synonimami słowa "bogaty" są między innymi: niezależny, kapitalista, produktywny, żyzny, wzbudzający szacunek, majestatyczny, estetyczny, aromatyczny, rozkoszny, wyborny i harmonijny. Natomiast synonimy słowa "biedny" są następujące: zakłapotany, zubożały, wyczerpany, nieszczęśliwy, gorszy, trywialny, nędzny, wzbudzający pogardę, ułomny, bezwartościowy, wulgarny, podły, zwietrzały, mdły, niestosowny, kiepski, stęchły, posępny, wzbudzający litość.
7. Żyjemy wewnątrz mediów. My jesteśmy ich zawartością. Obrazy telewizyjne przychodzą do nas szybko i w takiej obfitości, iż pochłaniają nas i piętnują. Jesteśmy w nich pogrążeni. To jest podobne do wskakiwania do wody. Jesteśmy otoczeni, a to, co otoczone bierze udział. Telewizja nie spływa po nas, a potem "opuszcza nasze umysły". Ona wchodzi w umysł bardzo głęboko. Podświadomość to świat, w którym wszystko magazynujemy, nie tylko fragmenty, a telewizja tę podświadomość rowija i powiększa (Ted Carpenter z tekstu Petera Wooda "Telewizja jako sen")
8. [najważniejszym dla reklamy mitem jest mit konsumpcji] To mit wiecznej, zawsze uśmiechniętej młodości, mit stałej gotowości seksualnej, mit gargantuicznego apetytu, mit odwagi i inicjatywy, to mit wiecznego nowatorstwa, wiecznej eksploracji, wiecznego optymizmu. (Mieczysław Porębski)
9. [o problemach z badaniami rynku] Ludzie często nieświadomie i biernie poddają się naciskowi i przyjmują mechaniczne wzorce postaw, zachowań, a nawet, a nawet myślenia. Ankietowani przez socjologów bardzo często udzielają odpowiedzi oczekiwanej, w ich przekonaniu, przez zadających pytanie. (Eugeniusz Wilk, "Amerykańska propozycja analizy ideologicznej", [w:] Sztuka filmowej interpretacji. Antologia przekładów pod red. W. Godzica. Kraków.
10. Polecam lekturę z naszego forum <a href="http://www.szkolareklamy.pl/ftopicp-12021-.html#12021"> Głupota dźwignią reklamy</a>.
-
- Nowy(a)
- Posty: 41
- Rejestracja: 08 mar (wt) 2005, 01:00:00
-
- Ekspert
- Posty: 1223
- Rejestracja: 03 lip (sob) 2004, 02:00:00
mity w reklamie
Chodzi o najważniejsze z mitów w kulturze europejskiej, mitologię starożytnych Greków. Pozwól, że przytoczę Ci fragment eseju Alicji Helman "Bogowie amerykańskiego Olimpu", w której dokonuje ona analizy amerykańskich seriali (rzeczywistość pod wieloma względami podobna do tej z reklam).
[bohaterowie]" nie przypominają w niczym Boga chrześcijan, który stworzył nas na swój obraz i podobieństwo ani choćby jego najskromniejszych świętych, są podobni bóstwom starożytnych pogan, które człowiek stworzył na swój obraz i podobieństwo wyposażając w moce i właściwości jemu samemu niedostępne. [ a skoro to bogowie stworzeni na obraz nasz i podobieństwo jest istotna także inna refleksja - am]
W odbiór wpisana jest podstawowa sprzeczność, ta sama, która generalnie rządzi światem naszych emocji. (...) każdej silnej emocji towarzyszy inna ze znakiem przeciwnym, choć nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę. Miłość jest podszyta nienawiścią, przyjaźni towarzyszy rywalizacja, zazdrość konkuruje z podziwem, uwielbienie z szyderstwem.
[bohaterowie]" nie przypominają w niczym Boga chrześcijan, który stworzył nas na swój obraz i podobieństwo ani choćby jego najskromniejszych świętych, są podobni bóstwom starożytnych pogan, które człowiek stworzył na swój obraz i podobieństwo wyposażając w moce i właściwości jemu samemu niedostępne. [ a skoro to bogowie stworzeni na obraz nasz i podobieństwo jest istotna także inna refleksja - am]
W odbiór wpisana jest podstawowa sprzeczność, ta sama, która generalnie rządzi światem naszych emocji. (...) każdej silnej emocji towarzyszy inna ze znakiem przeciwnym, choć nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę. Miłość jest podszyta nienawiścią, przyjaźni towarzyszy rywalizacja, zazdrość konkuruje z podziwem, uwielbienie z szyderstwem.
-
- Nowy(a)
- Posty: 3
- Rejestracja: 07 mar (pn) 2005, 01:00:00
widze ze duzo osb nma ten sam temat maturalny
sam znalazlem juz idealne opracowanie tego tematu
wiec lapci:
http://www.reklama.cad.pl/menu.html
sam znalazlem juz idealne opracowanie tego tematu
wiec lapci:
http://www.reklama.cad.pl/menu.html
-
- Ekspert
- Posty: 1223
- Rejestracja: 03 lip (sob) 2004, 02:00:00
pomoc dla maturzystów
Ryniu, idealne opracowanie to takie, które sam opracujesz. Samodzielnie, po zapoznaniu się z tzw. literaturą przedmiotu.
To, co podajesz, jest ciekawą pozycją bibiliograficzną.
Wyczuwasz tę "subtelną" różnicę?
To, co podajesz, jest ciekawą pozycją bibiliograficzną.
Wyczuwasz tę "subtelną" różnicę?

-
- Nowy(a)
- Posty: 41
- Rejestracja: 08 mar (wt) 2005, 01:00:00
Re: Preswazyjna funkcja języka reklamy
MARTINO pisze:Mam temat na ustą maturę z j. polskiego OMÓW PERSWAZYJNĄ FUNKCJĘ JĘZYKA REKLAMY. ANALIZA WYBRANYCH PRZYKŁADÓW i proszę o pomoc jakie wybrać reklamy telewizyjne do prezentacji, prosiłbym o podanie paru przykładów reklam, które aktualnie są prezentowane w telewizji i o ich opisanie. Bardzo proszę o pomoc.
no nie steyty ja ci w tym nie pomoge bo tez mam ten temat OMOWIENIE PERSSWAZYJNEJ FUNKCJI JEZYKA REKLAMY. mam prosbe jakby ktos mial na ten temat jakies wiadomosci prosze o przeslanie na tego e-maila: bruniaa@tlen.pl wylabym wdzieczna.niestety nie wiem jak zaczac i nie wiem jak sie zabrac za to wogole. pomozcie!! plissss
perswazyjna funkcja języka reklamy :)
Widzę,że nie tylko ja mam ten temacik
Bardzo chętnie skorzystam z kazdej pomocy i jakiśchkolwiek materiałów gdyż poprostu nie wyrabiam ... Jestem w technikum hotelarskim i nie dość że uczę się do matury to jeszcze egzamin zawodowy justynasadowska@wp.pl
