funkcja impresywna reklamy
Moderatorzy: zielonyszerszen, s_wojtkowski, sinar
funkcja impresywna reklamy
cze mam maly problem z moja praca maturalna no moze nie maly ale ogromnyy:( moj temat brzmi >FUNKCJA IMPRESYWNA REKLAMY< co to wogole znaczy:F pisze czytam glupie ksiazki i nie wiem co czyatm moze ktos zna jakies str o czyms podobnym bylbym wdzieczny 8O
wlasnie posiadam ten filozoficzny belkot co nazywasz ksiazka(retoryka reklamy) wg mnie znaczy nauczycielki funkcja impresywna to f. perswazyjna ale jak czytam ta ksiazke to nie wiem co czytam
moj nr gg jakby ktos chcial mi pomoc 4318575 dzieki za all;) reklamy by mi tez sie przydaly tyle ze niewiem jak je zanalizowac ale to juz moj kolejny problem:( niemowiac juz o bibliografi:D


-
- Ekspert
- Posty: 1223
- Rejestracja: 03 lip (sob) 2004, 02:00:00
funkcje języka
Bardzo dobrze funkcje języka Roman Jacobson, "W poszukiwaniu istoty języka".
Rzecz wygląda z grubsza tak oto.
1.Funkcja komunikatywna- jest zdolnością języka do przekazywania / wymiany informacji, między nadawcą a odbiorcą. Tzw. "akty mowy" [język w konkretnym użyciu] wg Romana Jacobsona:
rzeczywistość
komunikat
nadawca - odbiorca
kontakt
kod
Każdemu z elementów powyższego schematu odpowiada funkcja
informatywna
poetycka
ekspresywna - impresywna
fatyczna
metajęzykowa
a) funkcja ekspresywna(emotywna)- dominuje w tekstach nastawionych na wyrażanie uczuć nadawcy wypowiedzi np.: list, e-mail, sms, „U mienia wsio w pariadkie
”. Traktowana jest także jako funkcja prezentacyjna, czyli informująca o płci, pochodzeniu, wieku nadawcy np.: slang młodzieżowy, regionalizmy itp.
b) funkcja informatywna(poznawcza)- dominuje w tekstach nastawionych do przekazywania informacji o faktach i wydarzeniach, które wzbogacają naszą wiedzę czy utrwalają obraz otaczającego nas świata np. wywiad, artykuł publicystyczno-naukowy, komunikat urzędowy, podręcznik
c) funkcja poetycka(estetyczna)-dominuje w tekstach nastawionych na formę estetyczną przekazu, rolą tej funkcji jest przedstawienie tekstu w sposób oryginalny, unikatowy. Występuje głównie w utworach lirycznych, literaturze pięknej, aforyzmach, sentencjach. Wykorzystuje środki artystycznego przekazu, celową eliptyczność, metonimię itp.
d) funkcja fatyczna- dominuje w tekstach służących do nawiązania kontaktu, podtrzynamia go, czy też do zasygnalizowania jego zakończenia. Nadawca tekstu o niczym nie informuje, ani do niczego nie nakłania. Występuje w rozmowach potocznych lub rozmowach przez telefon. np. Trzymaj się ciepło
e) funkcja metajęzykowa- dominuje w tekstach służących do wyjaśnienia sensu kodu, którym jest nazwa przyporządkowana jakiejś rzeczy lub zjawisku. Występuje w tekstach lingwistycznych, pracach językoznawczych, w zdaniu np. „Dostałem bilet do kina”
f) funkcja impresywna- wyraża się świadomym dążeniem nadawcy do kształtowania określonych postaw i zachowań odbiorcy za pomocą m.in.: nakazów, zakazów komend, poleceń, próśb. Często tekst występuje w formie wołacza. Funkcja ta dominuje we wszelkiego rodzaju ustawach, zarządzeniach, regulaminach, reklamach, podaniach, zdaniach np. „Nie ruszaj się”, „Zaczekaj, proszę”
2. Funkcja stanowiąca- polega na zmianie czegoś w rzeczywistości pozajęzykowej, społecznej, prawnej, faktycznej. Dostrzec ją możemy w ustawach, aktach prawnych
3. Funkcja magiczna- magia słów, oddziałujących na rzeczywistość, w którą wierzy mówca lub odbiorca. Funkcję tę dostrzegamy w zaklęciach, przekleństwach, eufemizmach, różnego rodzaju czarach, modlitwach, w baśniach
Należy przyjąć, że właściwie nie ma tekstów, które pełniłyby tylko jedną funkcję.
Co do perswazji: to namawianie, przekonywanie, wzbudzanie zainteresowanie, działanie na podświadomości itd. itd. także rodza manipulacji zachowaniami, sposobem myślenia itp.
Sądzę, że funkcja perswazyjne - ale to moja opiniia, jeśli weźmiemy pod uwagę jej bardzo szeroki aspekt, sposób rozumienia (włącznie z kontekstem psychoanalitycznym itp.) jest pojęciem, które dalece wykracza poza podstawowe funkce języka.
(W razie czego proszę dać znać, postaram się szerzej i konkretniej o perswazji
Rzecz wygląda z grubsza tak oto.
1.Funkcja komunikatywna- jest zdolnością języka do przekazywania / wymiany informacji, między nadawcą a odbiorcą. Tzw. "akty mowy" [język w konkretnym użyciu] wg Romana Jacobsona:
rzeczywistość
komunikat
nadawca - odbiorca
kontakt
kod
Każdemu z elementów powyższego schematu odpowiada funkcja
informatywna
poetycka
ekspresywna - impresywna
fatyczna
metajęzykowa
a) funkcja ekspresywna(emotywna)- dominuje w tekstach nastawionych na wyrażanie uczuć nadawcy wypowiedzi np.: list, e-mail, sms, „U mienia wsio w pariadkie

b) funkcja informatywna(poznawcza)- dominuje w tekstach nastawionych do przekazywania informacji o faktach i wydarzeniach, które wzbogacają naszą wiedzę czy utrwalają obraz otaczającego nas świata np. wywiad, artykuł publicystyczno-naukowy, komunikat urzędowy, podręcznik
c) funkcja poetycka(estetyczna)-dominuje w tekstach nastawionych na formę estetyczną przekazu, rolą tej funkcji jest przedstawienie tekstu w sposób oryginalny, unikatowy. Występuje głównie w utworach lirycznych, literaturze pięknej, aforyzmach, sentencjach. Wykorzystuje środki artystycznego przekazu, celową eliptyczność, metonimię itp.
d) funkcja fatyczna- dominuje w tekstach służących do nawiązania kontaktu, podtrzynamia go, czy też do zasygnalizowania jego zakończenia. Nadawca tekstu o niczym nie informuje, ani do niczego nie nakłania. Występuje w rozmowach potocznych lub rozmowach przez telefon. np. Trzymaj się ciepło
e) funkcja metajęzykowa- dominuje w tekstach służących do wyjaśnienia sensu kodu, którym jest nazwa przyporządkowana jakiejś rzeczy lub zjawisku. Występuje w tekstach lingwistycznych, pracach językoznawczych, w zdaniu np. „Dostałem bilet do kina”
f) funkcja impresywna- wyraża się świadomym dążeniem nadawcy do kształtowania określonych postaw i zachowań odbiorcy za pomocą m.in.: nakazów, zakazów komend, poleceń, próśb. Często tekst występuje w formie wołacza. Funkcja ta dominuje we wszelkiego rodzaju ustawach, zarządzeniach, regulaminach, reklamach, podaniach, zdaniach np. „Nie ruszaj się”, „Zaczekaj, proszę”
2. Funkcja stanowiąca- polega na zmianie czegoś w rzeczywistości pozajęzykowej, społecznej, prawnej, faktycznej. Dostrzec ją możemy w ustawach, aktach prawnych
3. Funkcja magiczna- magia słów, oddziałujących na rzeczywistość, w którą wierzy mówca lub odbiorca. Funkcję tę dostrzegamy w zaklęciach, przekleństwach, eufemizmach, różnego rodzaju czarach, modlitwach, w baśniach
Należy przyjąć, że właściwie nie ma tekstów, które pełniłyby tylko jedną funkcję.
Co do perswazji: to namawianie, przekonywanie, wzbudzanie zainteresowanie, działanie na podświadomości itd. itd. także rodza manipulacji zachowaniami, sposobem myślenia itp.
Sądzę, że funkcja perswazyjne - ale to moja opiniia, jeśli weźmiemy pod uwagę jej bardzo szeroki aspekt, sposób rozumienia (włącznie z kontekstem psychoanalitycznym itp.) jest pojęciem, które dalece wykracza poza podstawowe funkce języka.
(W razie czego proszę dać znać, postaram się szerzej i konkretniej o perswazji

-
- Czasami coś napisze
- Posty: 101
- Rejestracja: 10 wrz (pt) 2004, 02:00:00
impresja - czyli wrazenie
w moim rozumieniu to chodzi o to jakie wrazenie o produkcie staraja sie zbudowac tworcy reklam poprzez jezyk, tzn.
mowiac wyjatkowy, niebianski itp. to wyobrazamy sobie cos nie z tego swiata.
Jednoczesnie takie sformulowania maja funkcje persfazyjna ( czyli na jedno prawie wychodzi) bo poprzez nie chca naklonic nas ( klientow) do zakupow, nie mowiac wprost " kup"
To tyle co do mojego pojecia problemu. Oczywiscie to tylko naswietlenie, a reszte powinienes( powinnas) uzupelnic zapoznajac sie z literatura na ten temat.
Co do przykladow reklam to jest ich tak duzo, ze problemu z wyborem nie powinno byc zadnego.
Wez sobie np. soki "siodme niebo"( producenta nie pamietam)
jakas paste do zebow z ta "unikalna formula mikrogranulkow , ktora "czysci zeby jak dentysta" i dzieki ktorej twoj usmiech bedzie zniewalajacy
Albo super pas Sauna Solution, co to go naukowcy z USA wynalezli zeby pomoc leniuchom zrzucic zbedne kilogramy w dwa tygodnie
NAprawde jest w czym przebierac.
w moim rozumieniu to chodzi o to jakie wrazenie o produkcie staraja sie zbudowac tworcy reklam poprzez jezyk, tzn.
mowiac wyjatkowy, niebianski itp. to wyobrazamy sobie cos nie z tego swiata.
Jednoczesnie takie sformulowania maja funkcje persfazyjna ( czyli na jedno prawie wychodzi) bo poprzez nie chca naklonic nas ( klientow) do zakupow, nie mowiac wprost " kup"
To tyle co do mojego pojecia problemu. Oczywiscie to tylko naswietlenie, a reszte powinienes( powinnas) uzupelnic zapoznajac sie z literatura na ten temat.
Co do przykladow reklam to jest ich tak duzo, ze problemu z wyborem nie powinno byc zadnego.
Wez sobie np. soki "siodme niebo"( producenta nie pamietam)
jakas paste do zebow z ta "unikalna formula mikrogranulkow , ktora "czysci zeby jak dentysta" i dzieki ktorej twoj usmiech bedzie zniewalajacy

Albo super pas Sauna Solution, co to go naukowcy z USA wynalezli zeby pomoc leniuchom zrzucic zbedne kilogramy w dwa tygodnie

NAprawde jest w czym przebierac.
Heja ludziska, mam ten sam temacior i potrzebuje pomocy. Jezeli jest ktoś, kto juz go napisal baaaaaaaaaardzo prosze, pomożcie
moje gg 1293906, mail zenonaleksa@wp.pl
moje gg 1293906, mail zenonaleksa@wp.pl
Zenden pisze:Heja ludziska, mam ten sam temacior i potrzebuje pomocy. Jezeli jest ktoś, kto juz go napisal baaaaaaaaaardzo prosze, pomożcie
moje gg 1293906, mail zenonaleksa@wp.pl

Myslisz ze ktos da ci gotowa prece .--.-.--.-
moj temat na maturze dotyczyl dokladnie tego o czym piszecie w temacie. DOSTALEM ZA PRACE 20 PKT !!
Super materialy, gotowa prca i inne pomoce naukowe, oraz pytania ktore zapewne uslyszycie od egzaminatorow. W pracy pomagala mi b.dobra polonistka.
Mysle ze cena 35zl za spokojna glowe i zdana mature to smieszna kasa. Ja dalem ponad 100. Obecnie sam studiuje i potrzebuje forsy ... tak jak azdy student.
w kazdym razie w mojej pracy jest WSZYSTKO CO BYC POWINNO o rekamie i PERSWAZJI. Praca ideał
yomas@op.pl PISZCIE !!
Super materialy, gotowa prca i inne pomoce naukowe, oraz pytania ktore zapewne uslyszycie od egzaminatorow. W pracy pomagala mi b.dobra polonistka.
Mysle ze cena 35zl za spokojna glowe i zdana mature to smieszna kasa. Ja dalem ponad 100. Obecnie sam studiuje i potrzebuje forsy ... tak jak azdy student.
w kazdym razie w mojej pracy jest WSZYSTKO CO BYC POWINNO o rekamie i PERSWAZJI. Praca ideał
yomas@op.pl PISZCIE !!
moj temat na maturze dotyczyl dokladnie tego o czym piszecie w temacie. DOSTALEM ZA PRACE 20 PKT !!
Super materialy, gotowa prca i inne pomoce naukowe, oraz pytania ktore zapewne uslyszycie od egzaminatorow. W pracy pomagala mi b.dobra polonistka.
Mysle ze cena 35zl za spokojna glowe i zdana mature to smieszna kasa. Ja dalem ponad 100. Obecnie sam studiuje i potrzebuje forsy ... tak jak azdy student.
w kazdym razie w mojej pracy jest WSZYSTKO CO BYC POWINNO o rekamie i PERSWAZJI. Praca ideał
yomas@op.pl PISZCIE !!
Super materialy, gotowa prca i inne pomoce naukowe, oraz pytania ktore zapewne uslyszycie od egzaminatorow. W pracy pomagala mi b.dobra polonistka.
Mysle ze cena 35zl za spokojna glowe i zdana mature to smieszna kasa. Ja dalem ponad 100. Obecnie sam studiuje i potrzebuje forsy ... tak jak azdy student.
w kazdym razie w mojej pracy jest WSZYSTKO CO BYC POWINNO o rekamie i PERSWAZJI. Praca ideał
yomas@op.pl PISZCIE !!
funkcja impresywna wyraza się świadomym dążeniem nadawcy do kształtowania określonych postaw i zachowań odbiorcy za pomocą m.in.: nakazów, zakazów, komend, poleceń, próśb, itp. Często tekst występuje w formie wołacza> Funkcja ta dominuje we wszelkiego rodzaju ustawach, zarządzeniach, regulaminach, reklamach, podaniach, a także w zdaniach np.: "Podejdź do tablicy.", "Stój!".
miłego szukania 

