Warsztaty dziennikarskie

O wszystkim co nie pasuje do pozostałych for np.: Hobby, Muzyka, Kino, Film, TV, Sport, Gry i zabawy, Internet, Książki

Moderatorzy: zielonyszerszen, s_wojtkowski, sinar

ODPOWIEDZ
andy
Ekspert
Ekspert
Posty: 1223
Rejestracja: 03 lip (sob) 2004, 02:00:00

Warsztaty dziennikarskie

Post autor: andy » 12 wrz (pn) 2005, 14:09:24

W ramach warsztatów internetowych wspólnie z Arturem przez pewien czas prowadzimy warsztaty dziennikarskie z uwagi na projekt stworzenia, redagowania i rozwoju autorskiej, nowej witryny internetowej WSR.

Dzisiejsze zajęcia (A. Mańka) poprowadziłem, gwoli przypomnienia wg w miare znanej zasady "Wykład jako przykład". Oznacza to, ze mając własny względnie spory i różnorodny dorobek dziennikarski (prasa, TV, Intenet) postanowiłem oprzeć się na własnych przykładach.

Nie ma mowy oczywiście, aby na nich poprzestać, wręcz przeciwnie, natomiast sądzę, że posługiwanie się na początku doświadczeniami indywidualnymi ma tę zaletę, że mogę pokazywać rozmaite aspekty pracy dziennikarskiej (w szerokim rozumieniu) wlącznie z tzw. kulisami, "od kuchni" - oczywiście tam, gdzie nie wiąże mnie rodzaj poufności informacji / etyka zawodowa.

Na dziesiejszym spotkaniu skupiliśmy się na pewnym uniwersalnych zasadach oraz kilku anegdotach pokazujących w jakimś stopniu urodę pracy w mediach / dla mediów :-D

1. Nie porzucaj nadzieje jakoćkolwiek się dzieje, czyli wjazd pociągu relacji Katowice Kraków na na stację Kraków Główny; podczas pierwszego roku studiów w UJ pracowałem w TVP jako reporter. Spóźniliśmy się z powodu korków, ale materiał udało mi się nakręcić. Wiarygodny. (Gratulacje dla Marqoniego oraz Pawła za pomysłowość jak wybrnąć z takiej stresującej sytuacji) :mrgreen:

2. Jeśli chcesz być dobrym dziennikarzem, w naszym przypadku posługiwać się słowem, musisz znać perfekcyjnie język. Umieć się nim posługiwać szybko, sprawnie i poprawnie i atrakcyjnie. Jak? Codziennie wystarczy nawet jedna godzina. Systematycznie. Efekty szybko przyjdą, ale bądź cierpliwy (a), rzetelny (a) itp.

Co nam z najlepszej nawet dokumentacji, materiałów itp. jeśli szwankują nasze kompetencje językowe? (znajomosc "języka filmu", radia, specyfiki internetu itp)

3. Musisz być niezwykle spostrzegawczy (a). Okazja do znakomitego tematu może nadarzyć się dosłownie w każdej chwili. Tzw. rzeczywistość to nasze naturalne tworzywo, z którego staramy się wydobyć coś interesującego, jakąś narrację, coś, co ma interesującą dramaturgię. Tymi sposoby właściwie kreujemy rzeczywistość, nawet jeśli przyswięcają nam szlachetne intencje. Np. przez sam wybór.

Bywa jednak, ze nieoczekiwane zdarzenia wymagają "tylko" naszej gotowości, zmysłu obserwacji itp.

4. Od czasów starożytnych Greków do dziś pozostał niezywkle cenny drogowskaz: studiuj dzieła mistrzów. Chcesz pisać dobre felietony, robić dobre reportaże, specjalizować się w newsach, w dziennikarstwie śledczym, przyciągać czytelników atrakcyjnymi esejami, analizami itp. znajdź sobie autora / pismo / itp. i podglądaj jak to robią najlepsi. Pewnego dnia rozpocznie się inny etap: zaczniesz wypracowywać własną poetykę, styl. Może to Ty staniesz się inspiracją i przedmiotem studiów dla innych? :-D A dlaczego nie?

5. Jeśli Twój tekst ma być przekonywający, a tyczy np. rozmaitych subkutlur itp. nie siedź przy biurku i nie wyobrażaj sobie jak one wyglądają, jak się zachowują, jakim językiem mówią. Wyjdź z domu i idź tam, gdzie są potencjalni bohaterowie Twojej dziennikarskiej opowieści. Posłuchaj jak mówią, porozmawiaj z nimi, "podglądaj" ich zachowania. Wmieszaj się w tłum. Kto to "wymyslil"? Oczywiscie Jankiesi i Anglosasi. Dlatego tak często nawet ich kiepskie filmy czy reklamy mają niewiarygodną zaletę: są autentyczne, kiedy pokazują, prezentują tzw. subkultury, specyfikę, styl życia / bycia rozmaitych grup społecznych. Zaś z filmu i reklamy polskiej zieje żenadą i sztucznością. Dlaczego? ;-)

6. Pamiętaj, że piszesz dla jakiegoś odbiorcy. To bardzo ważne. Spróbuj zwizualizować sobie audytorium, które chciałbys (ałabyś) pozyskać, uwieść tekstem. Prawdopodobnie będzie Ci się pisać lepiej, sprawniej, bardziej interesująco, zwłaszcza, gdy w grę wchodzą "pozytywne, stymulujące, emocje".

Inaczej można to nazwać opcją marketingową: piszesz dla konkretnego odbiorcy, musisz go znać. To Ty piszesz dla niego, a nie on czyta z Twojego powodu. Chyba, że nazywasz się Pilch, Kisiel, Stomma, Passent itd.

7. Kiedy zabierasz się do pracy zadaj sobie (brytalne :-D) pytania: po co to robię, jaki cel, co chcę osiągnąć, na czym mi zależy itd. Postaraj się poznać temat zanim z kimś zaczniesz rozmawiać. Nawet jeśli to nie wywiad, tylko pozyskiwanie informacji.

8. Dziennikarz jest trochę (prosze mi wybaczyć) jak spowiednik. Jeśli ktoś prosi o dyskrecję, "sprzedaje Ci informacje", których nie chce firmować własnym nazwiskiem, ufa Ci itp. najgorszą rzeczą, "grzechem śmiertelnym" byłoby zawieść zaufanie. Jeśli nie wynika to z Twoich głębokich przekonań, to pomyśl inaczej: jedno kłamstwo, ujawnienie info i Twój zawód dziennikarza, tak efektownie rozwijający się właśnie dobiega końca.

Natenczas wystarczy punktów osiem. Na najbliższym spotkaniu omówimy rozmaite gatunki dziennikarskie na przykładzie m. in. moich prac. Dzięki czemu będę mógł bardzo precyzyjnie opowiedzieć o - mam taką nadzieję - w miarę cennych patentach towarzyszących wykonywaniu różnorodnych inicjatyw dziennikarskich.

Do części tekstów, tych w wersji elektronicznej, jeszcze dzisiaj podam linki.
Ostatnio zmieniony 17 lis (czw) 2005, 14:19:13 przez andy, łącznie zmieniany 3 razy.

andy
Ekspert
Ekspert
Posty: 1223
Rejestracja: 03 lip (sob) 2004, 02:00:00

warsztaty dziennikarskie

Post autor: andy » 12 wrz (pn) 2005, 14:12:45

Jak zwykle będę wdzięczny za dyskusję tak na zajęciach, jak i na forum. Prawdę mówiąc bardzo odpowiada mi formuła zajęć polegających na odrobieniu pracy domowej przeze mnie i przez Was, tak by nasze spotkanie były dyskują, polemikami, wymianą poglądów itp. A nie wyglaszaniem dla Was wykładu.

Jak dotychczas na innych zajęciach przynosiło to wielce ciekawe rezultaty, spodziewam się, że tym razem także tak będzie.

andy
Ekspert
Ekspert
Posty: 1223
Rejestracja: 03 lip (sob) 2004, 02:00:00

informacja a show informacyjny

Post autor: andy » 12 wrz (pn) 2005, 15:48:37

Zanim podam linki do tekstów, które będą przedmiotem analizy na kolejnych zajęciach zachęcam do ćwiczenie.

Oto dwóch prof. UJ pisze w pewnym sensie o tym samym. O informacji, serwisie informacyjnym.

Tomasz Goban-Klas tak charakteryzuje cechy dobrej informacji :
Aby informacja mogła być istotnie wkładem do wiedzy jednostki, musi ona spełniać kilka kryteriów, które przykładowo wyliczymy:
1. Użyteczność. Informacja musi treściowo odpowiadać pewnej potrzebie, na ogół związanej z podjęciem konkretnej decyzji.
2. Dostępność. Informacja musi być osiągalna dla zainteresowanej osoby, oznacza to również, że musi być w miarę tania i rozpowszechniona w kręgu właściwych użytkowników.
3. Operatywność. Informacja musi być aktualna, uzyskana na czas, na ogół szybko.
4. Trafność. Informacja - mówiąc językiem Petrażyckiego - musi być adekwatna, tj. trafiać w sedno, dotyczyć danej kwestii, nie pomijając istotnych elementów.
5. Zrozumiałość. Informacja musi być podana we właściwym języku, przystępna.
6. Prawdziwość. Informacja musi przedstawiać sprawy tak, jak się rzeczywiście one mają, nazywać rzeczy po imieniu.
7. Wiarygodność. Informacja musi pochodzić z wiarygodnego źródła; zdarzyć się może, że informacja jest wiarygodna, mimo że pochodzi od niewiarygodnego nadawcy, lecz są to sytuacje szczególne i wyjątkowe.
8. Rzetelność. Informacja musi dokładnie i starannie przedstawiać swój przedmiot.
9. Systemowość. Informacja winna być cząstką szerszej struktury poznawczej, dać się włączyć w ramy ogólniejszej koncepcji teoretycznej.
10. Weryfikowalność. Informacja powinna być możliwa do sprawdzenia, uzupełnienia, pogłębienia, rozszerzenia.

Arcyciekawy esej prof. Wiesława Godzica <a href="http://www.cyberforum.edu.pl/teksty.php3?ITEM=35" target="_blank"> Wiadomości telewizyjne jako mydlana opera dla mężczyzn</a> pokazuje rzecz z zupełnie innej perspektywy.


Byłoby super, gdyby przynajmniej kilkoro osób przeczytało, przemyslało oba (chcociaz kategorie nieco różne) punkty widzenia.

andy
Ekspert
Ekspert
Posty: 1223
Rejestracja: 03 lip (sob) 2004, 02:00:00

rynek kinowy, Internet, Ozzie Spenningsby

Post autor: andy » 12 wrz (pn) 2005, 17:04:58

W wersji elektronicznej podaje linki na razie do trzech tekstow.

Rodzaj reportazu z planu filmowego (reklamowego), opublikowany w Impact "Bankowy w ogniu", wywiad z prof. psychologii KUL i UJ o Internecie z cyklu "Spokojnie to tylko Internet", zamieszczony w kilkunastu wortalach tematycznych oraz tekst z Briefu "Nasz dobry nieznajomy rynek kinowy", typowa, marketingowa analiza rynku kinowego dla pisma branzowego.

1. Przeczytaj <a href="http://republika.pl/andman/b_fire.doc" target="_blank"> BANKOWY W OGNIU</a>

2. Rzuć okiem na naszą rozmowę / wywiad z prof. Zaleskim (obecnie eurodeputowanym z ramienia PO z Lublina) <a href="http://republika.pl/andman/Zaleski.doc" target="_blank"> EKRAN PRZEGRYWA Z ŻYCIEM </a> z cyklu wywiadów "Spokojnie, to tylko Internet"

3. Spróbuj "odkryć" jak pisze się typowy tekst "najeżony" danymi, wykresami (w wersji elektronicznej niestety bez "obrazków"), analizą i próbą wyciągania wniosków przez byłego szefa mareketingu agencji Best MP Agency, którym byłem do 2000 roku <a href="http://www.szkolareklamy.pl/sections-vi ... aj_w2.html" target="_blank"> NASZ DOBRY NIEZNAJOMY RYNEK KINOWY</a>
/raz jeszcze STOKROTNE dzięki Neemie, która była tak uprzejma i dała się uprosić aby przepisać kilka miesięcy temu ten artykuł z Briefu; redakcja niestety twierdzi, że wersja elektroniczna nie zachowała się/

andy
Ekspert
Ekspert
Posty: 1223
Rejestracja: 03 lip (sob) 2004, 02:00:00

reportaż w TVP

Post autor: andy » 12 wrz (pn) 2005, 18:18:16

W środę, jeśli nic nie stanie na przeszkodzie, na warsztatach dziennikarskich /internetowych/ chciałbym pokazać mój pierwszy reportaż /"inscenizowany dokument"/ nakręcony dla TVP we współpracy z Polskim Radiem (1991), wyróżniony, czas trwania 10 min., pt. "MARTA".

Dlaczego? By "ujawinić" jak niekiedy pokrewne są takie gatunki (reportażu) jak forma prasowa (pisana), radiowa, telewizyjna. Zaprezentować bardzo zbliżony sposób myślenia o reportażu TV i np. prasowym.

A także wskazać na różnice w budowaniu dramaturgii, konstrukcji wymagającej siegania po bardzo różne "tworzywa". :mrgreen:

andy
Ekspert
Ekspert
Posty: 1223
Rejestracja: 03 lip (sob) 2004, 02:00:00

kodeks dziennikarski BBC

Post autor: andy » 13 wrz (wt) 2005, 16:38:38

Od niepamiętnych czasów kodeks dziennikarski BBC bywa (nieformalną) wyrocznią, punktem odniesienia itp. w przypadku rozstrzygania rozmaitych kwestii etycznych związanych z zawodem dziennikarza, jakością i rzetelnością informacji.

W największym skrócie brzmi on w tłumaczeniu na polski tak oto:

&#8222;Dokładność, rzetelność i bezstronność to wartości leżące
u podstaw dziennikarstwa BBC, bez względu na język i
środki przekazu, przez które docieramy do odbiorców.&#8221;
Nigel Chapman, Wicedyrektor Serwisu Światowego BBC.


Zaś w rozwinęciu proszę rzucić okiem na zastosowanie praktyczne brytyjskiej "medialnej wrażliwości dziennikarskiej"


Wstęp

&#8222;Podczas wojny w Iraku opinie były bardzo podzielone. Obie

strony były głęboko przekonane do swoich racji. Jako

dziennikarze musieliśmy bardzo jasno trzymać się swojej

roli. A jest nią prezentowanie ludziom czystych, niczym

nie zabarwionych faktów.&#8221;
John Simpson, Redaktor Działu Spraw Międzynarodowych BBC

Kulisy dziennikarstwa BBC:


W jaki sposób dziennikarze BBC - kierując się zasadą

bezstronności - informują o wydarzeniach na całym świecie

w sposób obiektywny i wyważony?

Na stronach tego rozdziału dziennikarze BBC opisują

dylematy związane z pracą korespondenta w rejonach

ogarniętych wojną lub konfliktami, jak Irak czy Bliski

Wschód. Pokazują, jak w praktyce starają się przekładać

zasady opisane w Kodeksie Dziennikarstwa BBC (Producers&#8217;

Guidelines).


Zachowanie odpowiedniej bezstronności jest dla BBC zasadą

fundamentalną.

Wszystkie nasze programy i usługi ma cechować otwartość i

rzetelność, wszystkie mają okazywać szacunek dla prawdy.

Bezstronność oznacza również, że chcemy przedstawiać

programy stanowiące odzwierciedlenie pełnej gamy

zainteresowań, przekonań i punktów widzenia naszych

odbiorców.



Wstęp

&#8222;Reporter powinien się trzymać złotej zasady, że jest

świadkiem wydarzeń. Konferencje prasowe i oficjalne

oświadczenia mogą być przydatne, ale nie zastąpią nagich

faktów.&#8221; Kate Adie, była naczelna korespondentka wydarzeń

bieżących BBC

Kulisy dziennikarstwa BBC:

Jak dziennikarze BBC starają się realizować w praktyce

zasadę rzetelności i dokładności w relacjonowaniu

wydarzeń?

Na stronach tego rozdziału niektórzy dziennikarze BBC

opisują dylematy, z jakimi muszą się zmagać wdrażając w

praktyce zasady rzetelności zawarte w Kodeksie

Dziennikarstwa BBC (Producers&#8217; Guidelines).

Reporterzy zwracają uwagę na to, jak ważne jest, by być

świadkiem zdarzeń, tzn. zbierać informacje albo samemu, na

miejscu, albo w rozmowie z ich uczestnikami.

Mówią też o tym jak sprawdzać fakty i rozmówców, jak

poprawiać błędy i jak posługiwać się materiałem

archiwalnym oraz agencyjnym, w tym z Nasłuchu BBC.

Programy BBC powinna cechować dokładność i rzetelność.

Przy czym dokładność to coś więcej niż tylko zgodne z

prawdą fakty. Trzeba umieć wyważyć wszelkie dostępne

informacje, aby dotrzeć do sedna prawdy o tym, o czym

opowiadamy lub co opisujemy.




Wstęp

&#8220;Proces Slobodana Miloszewicia jest najważniejszym

procesem o zbrodnie wojenne od czasu procesów

norymberskich po Drugiej Wojnie Światowej. Jest on

powszechnie postrzegany jako sprawdzian międzynarodowego

systemu sprawiedliwości. Z dziennikarskiego punktu

widzenia zachowanie sprawiedliwej bezstronności jest nie

lada jakim wyzwaniem.&#8221;


Geraldine Coughlan, korespondentka BBC w Hadze

Zasada uczciwości, &#8222;fair play&#8221; i ochrony prawa do

prywatności dotyczy głównie sposobu traktowania ludzi

uczestniczących w programach, w tym dzieci.

Chodzi tu o takie sprawy, jak poszanowanie prawa do

prywatności ludzi uczestniczących w programach oraz

zachowanie wobec nich szacunku i uczciwości.

Na stronach tego rozdziału dziennikarze BBC poruszają

niektóre sprawy związane z praktycznym wdrażaniem zasad

Kodeksu Dziennikarstwa BBC (Producers&#8217; Guidelines)

związanych z prawem do prywatności i uczciwością wobec

osób uczestniczących w programach.

Wywiady BBC powinny przebiegać zgodnie z zasadami dobrego

wychowania. Nie powinny być obraźliwe, wyrywkowe,

agresywne ani emocjonalnie związane z argumentami jednej

strony.

Szczególnie uważnie należy podchodzić do wywiadów i rozmów

z dziećmi, którym koniecznie należy zapewnić właściwe

traktowanie i ochronę.

Osoby biorące udział w programie mają prawo wiedzieć,

jakiego rodzaju jest to program. Powinny mieć też rozsądną

szansę wypowiedzenia swojej opinii. Programy BBC powinny

odzwierciedlać wielorakość poglądów i kultur tak na

świecie jak i w samej Wielkiej Brytanii, czerpać z niej i

pokazywać życie w całej różnorodności.




Wstęp

&#8222;Oficjalne organy kontroli finansowej dokładnie

przyglądają się dziennikarzom. BBC wymaga od swoich

dziennikarzy, aby deklarowali swoje interesy i inwestycje

finansowe.&#8221;
- Peter Day, korespondent działu ekonomicznego BBC, Global

Business.

Rozdział dotyczący niezależności pokazuje, w jaki sposób

dziennikarze BBC w swojej pracy starają się nie podlegać

interesom finansowym, politycznym czy jakimkolwiek innym.

Nasi odbiorcy mają do nas zaufanie. Musimy starać się je

utrzymać.

W programach BBC nie wolno nie tylko reklamować ale nawet

sprawiać wrażenia reklamy jakiegoś produktu, usługi czy

firmy. Odbiorca powinien mieć pewność, że decyzje

programowe kierowane są względami merytorycznymi,

redaktorskimi i nie są wynikiem jakiejkolwiek presji czy

to politycznej, komercyjnej , czy innych interesów.

[Źródło: http://www.bbc.co.uk/ ]

Wkrótce: więcej informacji n/t etyki dziennikarskiej

andy
Ekspert
Ekspert
Posty: 1223
Rejestracja: 03 lip (sob) 2004, 02:00:00

gatunki dziennikarskie

Post autor: andy » 14 wrz (śr) 2005, 15:38:36

Na prośbę Słuchaczy publikuję gatunki rodzaje i ich krótką charakterystykę.

Gatunki dziennikarskie:


1. Gatunki informacyjne


2. Gatunki publicystyczne


GATUNKI INFORMACYJNE


Gatunki informacyjne są na ogół niewielkie

objętościowo, a ich podstawową funkcją jest

powiadamianie, informowanie o zdarzeniach


Sygnał (flesz), news, wzmianka, notatka

Sprawozdanie

Życiorys, sylwetka

Zapowiedź

Kronika wydarzeń

Reportaż

wywiad



SYGNAŁ /FLASH, NEWS, WZMIANKA, NOTATKA


To krótkie teksty informacyjne dotyczące

pojedynczych faktów, wydarzeń:


Sygnał / flash &#8211; to najkrótszy tekst informacyjny przekazywany w serwisie agencyjnym natychmiast po podaniu faktu do publicznej wiadomości


News &#8211; krótki tekst informacyjny w serwisie informacyjnym radia i telewizji


Wzmianka &#8211; treścią wzmianki jest pojedynczy fakt, wydarzenie. Zazwyczaj wzmianki publikowane są w ciągach typu: przegląd wydarzeń, wiadomości w skrócie


Notatka &#8211; to rodzaj wzmianki uzupełnionej o informacje dodatkowe, fakty poboczne. W notatkach prasowych zwykle umieszcza się teksty, których redakcja pisma nie zdobyła samodzielnie



REGUŁY BUDOWANIA DEPESZY AGENCYJNEJ


TYTUŁ &#8211; ma 52 znaki i musi zawierać jak najwięcej informacji. Dowcip i gra słów są tu mile widziane np. &#8222;Człowiek pogryzł psa&#8221;


LEAD &#8211; klasyczny lead zawiera informację: kto, co, gdzie, kiedy, a w miarę możliwości &#8211; także źródło. Lead jest rozwiniętą formą tytułu, przekazuje najważniejszą informację depeszy. Powinien zająć najwyżej cztery linijki. Jeśli mamy jeszcze miejsce, warto w leadzie odpowiedzieć jeszcze na pytania: dlaczego i w jaki sposób


ŹRÓDŁO INFORMACJI &#8211; w każdej depeszy musi być podana informacja o źródle. Unikamy określeń: rzetelne, czy dobrze poinformowane źródła. Najlepiej podać je już w pierwszym akapicie, ale nie jest to konieczne




I CO Z TEGO? &#8211; każda depesza musi odpowiadać na to pytanie


CYTAT &#8211; ożywia depeszę, daje czytelnikowi bezpośredni dostęp do wypowiedzi kluczowej osoby, urozmaica tekst dosłownie i uwiarygodnia go


JĘZYK &#8211; prosty, trzeba unikać nowomowy i wyrażeń, które mogą odstraszyć czytelnika np. zamiast pisać &#8222;wzrost wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych&#8221;, wystarczy użyć słowa &#8222;inflacja&#8221;


CZEGO UNIKAĆ? &#8211; należy unikać względnych określeń: znacząco, nieznacznie, wkrótce, niedługo, za jakiś czas, dużo, mało.. Dobry styl depeszy nie polega na doborze przymiotników i przysłówków, tylko czasowników



SPRAWOZDANIE


SPRAWOZDANIE powinno być:

rzeczowe

przekazywać wydarzenia w porządku chronologicznym

dostarczać dokładnych, sprawdzonych i zgodnych z prawdą informacji


To wierna i dokładna relacja z jakiegoś wydarzenia. W sprawozdaniu przedstawiamy wydarzenia, które trwają już jakiś czas i zmieniają się w czasie. Piszemy je zachowując chronologię zdarzeń, choć czasami dla uatrakcyjnienia tekstu zaczynamy od podania finału zdarzenia.


Autor sprawozdania musi być bezpośrednim świadkiem lub uczestnikiem wydarzenia


Celem sprawozdania jest poinformowanie o jakimś wydarzeniu, ale zawiera też element oceny




REPORTAŻ



Ma charakter sprawozdania za pośrednictwem obserwatora/reportera, o prawdziwych wydarzeniach, sytuacjach, ludziach. Reportaż odznacza się aktualnością, autentyzmem oraz osobistym stosunkiem reportera do podmiotu.


Temat reportażu:

historia

opowieść

człowiek

atrakcyjne miejsce niedostępne dla czytelnika


Sposób pozyskiwania materiałów do reportażu:

obserwacja, bycie bezpośrednim uczestnikiem wydarzeń

wywiad ze świadkami zdarzenia

dotarcie do interesujących, niedostępnych dla każdego dokumentów

eksperyment - wtopienie się w środowisko


Proces pisania reportażu:

impuls: - list/informacja od czytelnika.

wydarzenie, którego efektem jest news

pobyt w niezwykłym miejscu

bycie świadkiem zdarzenia


WYWIAD


Wywiad to nie tylko gatunek wypowiedzi, ale także metoda pracy dziennikarza - sposób pozyskiwania informacji lub opinii


Cechą każdego wywiadu jest związek z sytuacją. To sytuacja staje się &#8222;partnerem&#8221; rozmówców lub tematem ich rozważań


Przygotowując się do wywiadu dziennikarz powinien najpierw przeczytać wszystko, co osiągalne i co dotyczy rozmówcy i tematu. Gdy wywiad ma np. przedstawiać sylwetkę znanej osoby, wypada dowiedzieć i przeczytać o niej jak najwięcej, poznać opinie ludzi znających rozmówcę


Dziennikarz posługuje się wywiadem, gdy:


nie był obecny przy wydarzeniu, które chce przedstawić

jest to najlepsza forma z możliwych do przedstawienia danego wydarzenia

chce uzyskać informacje na jakiś temat od osoby kompetentnej, specjalisty

ważna jest sama osoba, z którą się przeprowadza wywiad


GATUNKI PUBLICYSTYCZNE


Pisania tekstów publicystycznych, dobrze jest podejmować się po dobrym opanowaniu warsztatu językowo-stylistycznego tekstów informacyjnych. W tekstach publicystycznych autor nie jest anonimowy - przejawia się jego osobowość i indywidualizm.


Komentarz, artykuł wstępny

Artykuł

Felieton

Dziennik

List do redakcji, głos opinii publicznej, odpowiedz redakcji




ARTYKUŁ


Artykuł publicystyczny to publikacja prasowa wyrażająca stanowisko autora lub redakcji wobec istotnych problemów oraz zjawisk społecznych.


Celem artykułu jest popularyzacja, interpretacja, oraz ocena faktów i problemów zakresu polityki, ideologii gospodarki i innych dziedzin życia społecznego, a także kształtowanie opinii czytelników


Struktura artykułu


Konkretne zetknięcie czytelnika z rzeczywistością, o której piszemy, z przedmiotem.

Postawienie problemu, nazwanie, sprecyzowanie go. Należy wybrać tylko jeden wątek sprawy.

Odpowiedź na postawiony problem, pytanie.

Nawiązanie do innych publikacji na ten sam temat.

Wszystkie informacje dotyczące danej kwestii.

Dyskusja na temat za / przeciw.

Wewnętrzna dyskusja z samym sobą.

Podsumowanie, odpowiedź.

Zakończenie, wniosek, apel, nowe pytanie co dalej?


FELIETON


To forma, która wymaga dużego doświadczenia, &#8222;lekkiego pióra&#8221; i błyskotliwości od autora. W felietonie często posługujemy się grą słów, ironią, czy satyrą. Autor może być w swych sądach niesprawiedliwy, a nawet prowokatorski


Tematyka felietonu jest nieograniczona, choć tekst taki powinien nawiązywać do spraw aktualnych i realiów bliskich czytelnikowi


Cechy felietonu:

Zwykle rozpoczyna się od swobodnej, ciekawej obserwacji

Tematem często są obyczaje, ludzkie zachowania, aktualna sytuacja

Zmusza czytelnika do zastanowienia się, ustosunkowania do jakiegoś problemu



źródło: http://wsd.edu.pl/gazeta/moduly/artykuly/index.php

andy
Ekspert
Ekspert
Posty: 1223
Rejestracja: 03 lip (sob) 2004, 02:00:00

warsztaty dziennikarskie

Post autor: andy » 20 paź (czw) 2005, 15:35:17

Na prośbę grup uczestniczących w czwartkowych zajęciach redakcyjnych czasowo umieszczam topic na forum ogólnym.

Proszę zapoznać się kodeksem BBC, charakterystyką gatunków dziennikarskich oraz zgodnie z ustaleniami podzelić się uwagami, pomysłami itp.

Pozdrawiam serdecznie :-D

zielonyszerszen
Loża WSR
Loża WSR
Posty: 7154
Rejestracja: 10 cze (pt) 2005, 02:00:00

Post autor: zielonyszerszen » 20 paź (czw) 2005, 16:05:37

ależ Ty Andy prowadzisz piękny monolog tutaj. :mrgreen:

andy
Ekspert
Ekspert
Posty: 1223
Rejestracja: 03 lip (sob) 2004, 02:00:00

warsztaty dziennikarskie

Post autor: andy » 20 paź (czw) 2005, 16:06:47

Nie pogarszej Szerszeniu i tak kiepskiej kondycji psychicznej, powiedziałbym wręcz rozpaczy ;-)

zielonyszerszen
Loża WSR
Loża WSR
Posty: 7154
Rejestracja: 10 cze (pt) 2005, 02:00:00

Post autor: zielonyszerszen » 20 paź (czw) 2005, 17:16:06

a kuku czy ktoś tu w ogóle zagląda może Andy się niepotrzebnie trudzi.
pokażcie się i dajcie do zrozumienia , że jesteście wdzięczni za robotę którą Andy dla Was robi. :wink:

Happy
Wyrocznia WSR
Wyrocznia WSR
Posty: 11594
Rejestracja: 11 mar (pt) 2005, 01:00:00

Post autor: Happy » 20 paź (czw) 2005, 20:00:06

Jestem dźwięczna! :lol: Jak spółgłoska! :roll:

kamil_pld
Zaczyna działać
Zaczyna działać
Posty: 289
Rejestracja: 01 cze (śr) 2005, 02:00:00

Komentarz do kodeksu BBC, poldus.

Post autor: kamil_pld » 21 paź (pt) 2005, 12:36:09

Komentarz odnosnie kodeksu BBC:

Mysle ze dzialanie wedlug tego kodeksu sprawia ze informacje przedstawiane sa obiektywnie. Osoba czytajaca/ogladajaca wiadomosci, ktore pisane/przedstawiane sa przez ludzi bezstronnych, na pewno nie czuje, ze pewne informacje sa jej narzucane.
W sytuacji kiedy odbiorca informacji ma juz wyrobiony jakis poglad na sprawe - a informacje sa stronnicze - to mozliwe ze taka wiadomosc zostanie przez niego zignorowana. W gorszej sytuacji, moze zniechecic sie do calego serwisu informacyjnego.

Odbiorca, ktory ma swiadomosc, ze ludzie przedstawiajacy informacje nie sa z nimi w jakikolwiek sposob powiazani (pieniadze, ideologie, uklady) wie, ze dostaje prawde ktora jest obiektywna. "Prawda" sama w sobie powinna byc obiektywna, ale mozna ja przedstawic z roznych stron w wyniku czego moze sie miedzy soba delikatnie roznic.
&#8222;Oficjalne organy kontroli finansowej dokładnie przyglądają się dziennikarzom. BBC wymaga od swoich dziennikarzy, aby deklarowali swoje interesy i inwestycje finansowe.&#8221;
To dobra zasada. Tylko dziennikarz, ktory chce pracowac wedlug schematu "pracuje, bo chce pracowac i jestem bezstronny, tylko to chce robic" jest odrobine ograniczony. W Polsce ktos moglby sie oburzyc, ze to ograniczanie swobod, a to zwykly wybor. Rzetelna praca, czy zarabianie pieniedzy.

... poki co to tyle.
poldus

andy
Ekspert
Ekspert
Posty: 1223
Rejestracja: 03 lip (sob) 2004, 02:00:00

warsztaty dziennikarskie

Post autor: andy » 17 lis (czw) 2005, 14:17:27

Zgodnie z ustaleniami na dzisiejszych zajęciach z Redakcji Prasowej w praktyce przypominam o obowiązku lektury inforamacji zamieszczanych w tym topicu.

Życzymy uczestnikom zajęć wysokim lotów, nagrody Pulitzera, wysokich honorariów i takich tam innych nieistotnych zupełnie okoliczności ;-)

Zachęcamy także do dyskusji, wymiany poglądów, dzielenia się uwagami.

andy
Ekspert
Ekspert
Posty: 1223
Rejestracja: 03 lip (sob) 2004, 02:00:00

dziennikarstwo

Post autor: andy » 17 lis (czw) 2005, 15:46:45

zielonyszerszen pisze:ależ Ty Andy prowadzisz piękny monolog tutaj. :mrgreen:
Bowiem zamierzam stworzyć nowy gatunek dziennikarski o takiej właśnie nazwie: monolog ;-)

ODPOWIEDZ