znalzlem wypracowanie na ktorym bylo napisane kilka funkcji jezyka w reklamach.normalnie tych funkcji jest wiecej wiec nie wiem co mam robic i troszke nie rozumie tematu" W OPARCIU O ANALIZE ZGROMADZONYCH PRZYKŁADÓW WYJAŚNIJ, JAK SĄ WYKORZYSTYWANE W REKLAMACH FUNKCJE JĘZYKA" jakby ktos mogl mi go wytlumaczyc
z gory dziekuje
praca maturalna
Moderatorzy: zielonyszerszen, s_wojtkowski, sinar
-
- Ekspert
- Posty: 1223
- Rejestracja: 03 lip (sob) 2004, 02:00:00
języka reklamy
Trochę szkoda, że nie przjrzałeś forum, bowiem jest tam info już bez liku n/t języka reklamy itp.
Ale oczywiście masz garść info.
*****
Bardzo dobrze funkcje języka Roman Jacobson, "W poszukiwaniu istoty języka".
1.Funkcja komunikatywna- jest zdolnością języka do przekazywania / wymiany informacji, między nadawcą a odbiorcą. Tzw. "akty mowy" [język w konkretnym użyciu] wg Romana Jacobsona:
rzeczywistość
komunikat
nadawca - odbiorca
kontakt
kod
Każdemu z elementów powyższego schematu odpowiada funkcja
informatywna
poetycka
ekspresywna - impresywna
fatyczna
metajęzykowa
a) funkcja ekspresywna(emotywna)- dominuje w tekstach nastawionych na wyrażanie uczuć nadawcy wypowiedzi np.: list, e-mail, sms, „U mienia wsio w pariadkie ”. Traktowana jest także jako funkcja prezentacyjna, czyli informująca o płci, pochodzeniu, wieku nadawcy np.: slang młodzieżowy, regionalizmy itp.
b) funkcja informatywna(poznawcza)- dominuje w tekstach nastawionych do przekazywania informacji o faktach i wydarzeniach, które wzbogacają naszą wiedzę czy utrwalają obraz otaczającego nas świata np. wywiad, artykuł publicystyczno-naukowy, komunikat urzędowy, podręcznik
c) funkcja poetycka(estetyczna)-dominuje w tekstach nastawionych na formę estetyczną przekazu, rolą tej funkcji jest przedstawienie tekstu w sposób oryginalny, unikatowy. Występuje głównie w utworach lirycznych, literaturze pięknej, aforyzmach, sentencjach. Wykorzystuje środki artystycznego przekazu, celową eliptyczność, metonimię itp.
d) funkcja fatyczna- dominuje w tekstach służących do nawiązania kontaktu, podtrzynamia go, czy też do zasygnalizowania jego zakończenia. Nadawca tekstu o niczym nie informuje, ani do niczego nie nakłania. Występuje w rozmowach potocznych lub rozmowach przez telefon. np. Trzymaj się ciepło
e) funkcja metajęzykowa- dominuje w tekstach służących do wyjaśnienia sensu kodu, którym jest nazwa przyporządkowana jakiejś rzeczy lub zjawisku. Występuje w tekstach lingwistycznych, pracach językoznawczych, w zdaniu np. „Dostałem bilet do kina”
f) funkcja impresywna- wyraża się świadomym dążeniem nadawcy do kształtowania określonych postaw i zachowań odbiorcy za pomocą m.in.: nakazów, zakazów komend, poleceń, próśb. Często tekst występuje w formie wołacza. Funkcja ta dominuje we wszelkiego rodzaju ustawach, zarządzeniach, regulaminach, reklamach, podaniach, zdaniach np. „Nie ruszaj się”, „Zaczekaj, proszę”
2. Funkcja stanowiąca- polega na zmianie czegoś w rzeczywistości pozajęzykowej, społecznej, prawnej, faktycznej. Dostrzec ją możemy w ustawach, aktach prawnych
3. Funkcja magiczna- magia słów, oddziałujących na rzeczywistość, w którą wierzy mówca lub odbiorca. Funkcję tę dostrzegamy w zaklęciach, przekleństwach, eufemizmach, różnego rodzaju czarach, modlitwach, w baśniach
Należy przyjąć, że właściwie nie ma tekstów, które pełniłyby tylko jedną funkcję.
*****
I jeszcze jedna partia informacji:
Zacznij od kwestii fundamentalnej. Otóż o ile język jako tzw. zasób słownictwa + gramatyka jest "neutralny" to istotne jest wyłącznie to jak jest używany.
Rzuć zatem okiem na podstawy komunikacji (popularne schematy: nadawca, odbiorca, kod, szum informacyjny itd.), kwestię tzw. kompetencji językowych, teorię aktów mowy, semiologię (teorię znaków) - tu bezcenna jest lektura m. in. "Semiologii życia codziennego" Umberto Eco.
Funcje języka, np. Austin rozróżnił 3 aspekty wyrażeń językowych (lokucja- samo wypowiedzenie jakiejś treści, samo zdanie np. Dzień dobry!illokucja-intersja-zamiar, plan, który realizuje człowiek za pomocą wyrażenia językowego.(mówiąc Dzień dobry! Ja realizuję akt przywitania się) per lokucja – zaplanowane następstwo, co zakładam w czynnościach, zachowaniu odbiorcy)
funkcja manifestacyjna indeksowa – polega na tym ze za pomocą języka człowiek wyraża , manifestuje swoja przynależność lub nie przynależność do pewnych grup społecznych, zwykle w t6ym celu używa się socjolektów ( np.. ktoś mówi w żargonie przestępczym, ujawnia , ze należy do grona przestępczego.
funkcja fatyczna (Jacobson) – wprowadził Bronisław Malinowski. Polega na tym , że za pomocą języka , w formie mówienia stwarzamy i podtrzymujemy stosunki społ . Jest to czynność niedynamiczna, w pewnym sensie zachowanie fatyczne jest pozbawione sensu. (np. puste rozmowy by podtrzymać kontakt)Sam fakt rozmowy jest ważniejszy niż to co się mówi.
Wbrew temu, co się zwykle sądzi nie tylko język reklamy, mediów, polityków jest pełen różnych rodzajów manipulacji. Typowa pani od polskiego oburzy sie, kiedy zarzucimy coś wierszowi Wieszcza. Przecież on tylko tęsknił za ojczyzną, reszta była nieistotna.
Tu warto odwołać się do psychoanalizy i treści ukrytych, nieuświadomionych.
Warto też doprecyzować o jaki język chodzi? Pisany? Mówiony? Np. w języku mówionym o ile dobrze pamiętam tylko 20% stanowi to, co mówimy, aż 60% JAK, a 20 % inne okoliczności towarzyszące.
Niezależnie jednak od rodzaju języka reklama stara się nas przekonywać. Tak więc najważniejszą cechą reklamy jest perswazja.
*****
Przykłady reklam spróbuj wybrac samodzielnie, potem zaś zaprezentuj Twoje analizy na forum (możesz liczyć na dalsze konsultacje).
Powodzenie życzę i czekamy na Twoje szkice
Ale oczywiście masz garść info.
*****
Bardzo dobrze funkcje języka Roman Jacobson, "W poszukiwaniu istoty języka".
1.Funkcja komunikatywna- jest zdolnością języka do przekazywania / wymiany informacji, między nadawcą a odbiorcą. Tzw. "akty mowy" [język w konkretnym użyciu] wg Romana Jacobsona:
rzeczywistość
komunikat
nadawca - odbiorca
kontakt
kod
Każdemu z elementów powyższego schematu odpowiada funkcja
informatywna
poetycka
ekspresywna - impresywna
fatyczna
metajęzykowa
a) funkcja ekspresywna(emotywna)- dominuje w tekstach nastawionych na wyrażanie uczuć nadawcy wypowiedzi np.: list, e-mail, sms, „U mienia wsio w pariadkie ”. Traktowana jest także jako funkcja prezentacyjna, czyli informująca o płci, pochodzeniu, wieku nadawcy np.: slang młodzieżowy, regionalizmy itp.
b) funkcja informatywna(poznawcza)- dominuje w tekstach nastawionych do przekazywania informacji o faktach i wydarzeniach, które wzbogacają naszą wiedzę czy utrwalają obraz otaczającego nas świata np. wywiad, artykuł publicystyczno-naukowy, komunikat urzędowy, podręcznik
c) funkcja poetycka(estetyczna)-dominuje w tekstach nastawionych na formę estetyczną przekazu, rolą tej funkcji jest przedstawienie tekstu w sposób oryginalny, unikatowy. Występuje głównie w utworach lirycznych, literaturze pięknej, aforyzmach, sentencjach. Wykorzystuje środki artystycznego przekazu, celową eliptyczność, metonimię itp.
d) funkcja fatyczna- dominuje w tekstach służących do nawiązania kontaktu, podtrzynamia go, czy też do zasygnalizowania jego zakończenia. Nadawca tekstu o niczym nie informuje, ani do niczego nie nakłania. Występuje w rozmowach potocznych lub rozmowach przez telefon. np. Trzymaj się ciepło
e) funkcja metajęzykowa- dominuje w tekstach służących do wyjaśnienia sensu kodu, którym jest nazwa przyporządkowana jakiejś rzeczy lub zjawisku. Występuje w tekstach lingwistycznych, pracach językoznawczych, w zdaniu np. „Dostałem bilet do kina”
f) funkcja impresywna- wyraża się świadomym dążeniem nadawcy do kształtowania określonych postaw i zachowań odbiorcy za pomocą m.in.: nakazów, zakazów komend, poleceń, próśb. Często tekst występuje w formie wołacza. Funkcja ta dominuje we wszelkiego rodzaju ustawach, zarządzeniach, regulaminach, reklamach, podaniach, zdaniach np. „Nie ruszaj się”, „Zaczekaj, proszę”
2. Funkcja stanowiąca- polega na zmianie czegoś w rzeczywistości pozajęzykowej, społecznej, prawnej, faktycznej. Dostrzec ją możemy w ustawach, aktach prawnych
3. Funkcja magiczna- magia słów, oddziałujących na rzeczywistość, w którą wierzy mówca lub odbiorca. Funkcję tę dostrzegamy w zaklęciach, przekleństwach, eufemizmach, różnego rodzaju czarach, modlitwach, w baśniach
Należy przyjąć, że właściwie nie ma tekstów, które pełniłyby tylko jedną funkcję.
*****
I jeszcze jedna partia informacji:
Zacznij od kwestii fundamentalnej. Otóż o ile język jako tzw. zasób słownictwa + gramatyka jest "neutralny" to istotne jest wyłącznie to jak jest używany.
Rzuć zatem okiem na podstawy komunikacji (popularne schematy: nadawca, odbiorca, kod, szum informacyjny itd.), kwestię tzw. kompetencji językowych, teorię aktów mowy, semiologię (teorię znaków) - tu bezcenna jest lektura m. in. "Semiologii życia codziennego" Umberto Eco.
Funcje języka, np. Austin rozróżnił 3 aspekty wyrażeń językowych (lokucja- samo wypowiedzenie jakiejś treści, samo zdanie np. Dzień dobry!illokucja-intersja-zamiar, plan, który realizuje człowiek za pomocą wyrażenia językowego.(mówiąc Dzień dobry! Ja realizuję akt przywitania się) per lokucja – zaplanowane następstwo, co zakładam w czynnościach, zachowaniu odbiorcy)
funkcja manifestacyjna indeksowa – polega na tym ze za pomocą języka człowiek wyraża , manifestuje swoja przynależność lub nie przynależność do pewnych grup społecznych, zwykle w t6ym celu używa się socjolektów ( np.. ktoś mówi w żargonie przestępczym, ujawnia , ze należy do grona przestępczego.
funkcja fatyczna (Jacobson) – wprowadził Bronisław Malinowski. Polega na tym , że za pomocą języka , w formie mówienia stwarzamy i podtrzymujemy stosunki społ . Jest to czynność niedynamiczna, w pewnym sensie zachowanie fatyczne jest pozbawione sensu. (np. puste rozmowy by podtrzymać kontakt)Sam fakt rozmowy jest ważniejszy niż to co się mówi.
Wbrew temu, co się zwykle sądzi nie tylko język reklamy, mediów, polityków jest pełen różnych rodzajów manipulacji. Typowa pani od polskiego oburzy sie, kiedy zarzucimy coś wierszowi Wieszcza. Przecież on tylko tęsknił za ojczyzną, reszta była nieistotna.
Tu warto odwołać się do psychoanalizy i treści ukrytych, nieuświadomionych.
Warto też doprecyzować o jaki język chodzi? Pisany? Mówiony? Np. w języku mówionym o ile dobrze pamiętam tylko 20% stanowi to, co mówimy, aż 60% JAK, a 20 % inne okoliczności towarzyszące.
Niezależnie jednak od rodzaju języka reklama stara się nas przekonywać. Tak więc najważniejszą cechą reklamy jest perswazja.
*****
Przykłady reklam spróbuj wybrac samodzielnie, potem zaś zaprezentuj Twoje analizy na forum (możesz liczyć na dalsze konsultacje).
Powodzenie życzę i czekamy na Twoje szkice
