BLAGAM POMÓZ

O wszystkim co nie pasuje do pozostałych for np.: Hobby, Muzyka, Kino, Film, TV, Sport, Gry i zabawy, Internet, Książki

Moderatorzy: zielonyszerszen, s_wojtkowski, sinar

ODPOWIEDZ
Dorotka3

BLAGAM POMÓZ

Post autor: Dorotka3 » 28 gru (śr) 2005, 11:49:59

jesli masz cos na temat jaki obraz swiata kreuja reklamy napisz na moj adres www.dobrawola.o2.pl.BLAGAM

andy
Ekspert
Ekspert
Posty: 1223
Rejestracja: 03 lip (sob) 2004, 02:00:00

garść banalnych nieco info o mechanizmach reklamy :-D

Post autor: andy » 28 gru (śr) 2005, 13:37:18

Dorotka, nie błagaj :-D Po prostu przejrzyj forum. (Użyj opcji: szukaj, masz ją w menu na górze, kiedy przeglądasz forum).

Odpowiedzi na Twoje pytania, które wcześniej niepokoiły innych "desperatów" publikowałem od dawna, od miesięcy. Jedną z nich zamieściłem chyba jeszcze przed wakacjami. Problem, który Cie dręczy jest dość banalny. Poszukując odpowiedzi na pytanie o kreowanie świata przez reklamę powinnaś, tak sądzę, wprowadzić kilka istotnych kontekstów. Media, ich propozycje (tj. tzw. ideologia programów TV, publikacji prasowych itd.), współczesna kultura (Zachodu) itp.

Reklama nie funkcjonuje w próżni; jest ważnym medium społecznym.

Właśnie świetny przykład machiny handlowej udającej Św. Mikołaja mieliśmy przed Swietami, zaś teraz ciąg dalszy, ale z okazji Nowego Roku. "Szaleństwo", skądinąd niekiedy pełne autentycznego uroku (jesli takie może być szaleństwo ;-))którego kołem zamachowym jest reklama, media. Nasz styl życia, mentalność itd. (to różne kategorie, ale bardzo ze sobą "spokrewnione").

Oto trochę info, które powinny Ci pomóc.
andy pisze:Najprościej i najkrócej mówiąc reklama kreuje świat konsumpcji.
Swiat idealny, często przypominający bogów z Olimpu.
Kreuje także świat potrzeb / zachcianek (needs / wants).
Tworzy problemy (np. za mało masz energii itd.) i proponuje rozwiązanie: nasz produkt sprawi, że twoje problemy znikną.

(niezależnie od tego jaką reklamę będziesz analizować, w sposób jawny, lub "niewprost" dostrzeżesz takie manipulacje / motywy)

I jescze kilka luźnych uwag:

/"nietypowe definicje"/

1. Reklama to sztuka uwodzenia.

2. Marketing jest sztuką zdobywania ludzkich umysłów.

3. Reklama jest tym, co wzbudza chęć na to, co jest niezbędne i sprawia, że jest niezbędne to, na co ma się ochotę (Robert Leduc, cytat z "Qu'est-ce que la publicite")

4. To pieniądz sprawia, że sztuka staje się piękna i pociągająca. Business-Art to szczebel wyżej od sztuki. Zaczynałem jako artysta komercyjny, a chciałbym skończyć jak Business-Artist (Andy Warhol)

5. (...) Nie ma już sztuki (np. wszystko, co istnieje jest piękne, a wobec tego, po cóż sztuka? All is pretty - to hasło pop-artu); nie można też wydzielić odrębnej klasy przedmiotów, którym przysługiwałoby miano dzieł sztuki - dziełem jest po prostu to, co za dzieło uważamy (rozpoczęło się to od słynnej rzeźby Duchampa - muszli klozetowej eksponowanej na wystawie jako "Fontanna"); za proces artystyczny uznane zostało nawet mówienie o sztuce, definiowanie, czy jest, czy też czym nie jest sztuka, dzieło" (Maria Gołaszewska, "Estetyka i antyestetyka")

6. [Co robi z nami reklama? Doskonale obrazuje to cytat z "Diabelskiego drzewa" Kosińskiego]
Synonimami słowa "bogaty" są między innymi: niezależny, kapitalista, produktywny, żyzny, wzbudzający szacunek, majestatyczny, estetyczny, aromatyczny, rozkoszny, wyborny i harmonijny. Natomiast synonimy słowa "biedny" są następujące: zakłapotany, zubożały, wyczerpany, nieszczęśliwy, gorszy, trywialny, nędzny, wzbudzający pogardę, ułomny, bezwartościowy, wulgarny, podły, zwietrzały, mdły, niestosowny, kiepski, stęchły, posępny, wzbudzający litość.

7. Żyjemy wewnątrz mediów. My jesteśmy ich zawartością. Obrazy telewizyjne przychodzą do nas szybko i w takiej obfitości, iż pochłaniają nas i piętnują. Jesteśmy w nich pogrążeni. To jest podobne do wskakiwania do wody. Jesteśmy otoczeni, a to, co otoczone bierze udział. Telewizja nie spływa po nas, a potem "opuszcza nasze umysły". Ona wchodzi w umysł bardzo głęboko. Podświadomość to świat, w którym wszystko magazynujemy, nie tylko fragmenty, a telewizja tę podświadomość rowija i powiększa (Ted Carpenter z tekstu Petera Wooda "Telewizja jako sen")

8. [najważniejszym dla reklamy mitem jest mit konsumpcji] To mit wiecznej, zawsze uśmiechniętej młodości, mit stałej gotowości seksualnej, mit gargantuicznego apetytu, mit odwagi i inicjatywy, to mit wiecznego nowatorstwa, wiecznej eksploracji, wiecznego optymizmu. (Mieczysław Porębski)

9. [o problemach z badaniami rynku] Ludzie często nieświadomie i biernie poddają się naciskowi i przyjmują mechaniczne wzorce postaw, zachowań, a nawet, a nawet myślenia. Ankietowani przez socjologów bardzo często udzielają odpowiedzi oczekiwanej, w ich przekonaniu, przez zadających pytanie. (Eugeniusz Wilk, "Amerykańska propozycja analizy ideologicznej", [w:] Sztuka filmowej interpretacji. Antologia przekładów pod red. W. Godzica. Kraków.

10. Polecam lekturę z naszego forum <a href="http://www.szkolareklamy.pl/ftopicp-12021-.html#12021"> Głupota dźwignią reklamy</a>.
Powodzenia życzę i pomyślności w Nowym Roku:-)
amanka@5oclock.ie

ODPOWIEDZ