Podsumowanie spotkań w specjalizacjach
z dnia 31/03/2021
Dziękując jeszcze raz wszystkim za udział i zaangażowanie, przedstawiam podsumowanie rozmów i dyskusji, które odbyły się w mniejszych, specjalizacyjnych gronach. Liczę, że uwagi i propozycje słuchaczy i studentów, będą wzięte pod uwagę przez dyrekcję, administrację i wykładowców i - przynajmniej w dostępnej dla szkoły części - zrealizowane w nadchodzących tygodniach. Powinno to wydatnie zwiększyć efektywność i satysfakcję z nauki i studiowania w WSR/WSBMiR w semestrze wiosenno-letnim 2020/21.
Liczba uczestników spotkań on-line:
M (grupy multimedialne / M. Zeprzałka)
>>> 11, w tym I rok 7 II rok 4
FOTO (grupy fotograficzne / M. Grabowiecki)
>>> 9, w tym I rok 5, II rok 4
SR (grupy strategiczne / A. Sągin + S. Wojtkowski)
>>> 9, w tym I rok 6, II rok 3
A (grupy animacji / A. Witkowska)
>>> 6, w tym I rok 3, II rok 3
PG (grupy graficzne / M. Stryjecki)
>>> 10, w tym I rok 4, II rok 6
TV (grupy filmowe / Kasia Fürst-Wojtkowska)
>>> 16, w tym I rok 5, II rok 11
WIZ (grupy wizażowe / Małgorzata Bałdowska)
>>> 6, w tym I rok 5, II rok 1
razem: 67 osób, w tym
I rok 35 osób i
II rok 32 osób
[1] Ogólna sytuacja i nastroje słuchaczy / studentów / kursantów po pierwszej części semestru
M >>> Nienajgorzej

, wydawało się, że może będzie gorzej.
FOTO >>> Słuchacze/studenci nie sądzili, że obecny semestr będzie aż tak „zapełniony”, że będzie tak dużo pracy; w pandemii trudne jest pogodzenie obowiązków prywatnych ze szkolnymi (praca, zajęcia, zadania, dyplom).
SR >>> Demotywacja, brak chęci do pracy, prokrastynacja.
A >>> Ogólnie przesilenie wiosenne - dezorientacja ogólna.
PG >>> Coraz gorzej być w zamknięciu / chce się wrócić do szkoły na normalnych warunkach, dobrze, że można nagrywać spotkania; większość osób daje sobie radę z sytuacją i jeszcze trochę wytrzymają, ale niektórzy czują powiększający się dyskomfort i dochodzą do granicy.
TV >>> II rok generalnie jest zadowolony, tzn. realistycznie nie oczekuje wiele więcej w obecnej sytuacji, aczkolwiek wszyscy mają świadomość, że to ich ostatni rok specjalizacyjny i odczuwają żal; I rok nie bardzo narzeka, ale daje się wyczuć wyczekiwanie na zdecydowanie lepsze czasy.
WIZ >>> -
[2] Pozytywy pierwszej części semestru, czyli co się w szkole podoba
M >>> Możliwość przychodzenia na zajęcia do szkoły, co jest wyjątkowe; możliwość bezpośredniej rozmowy z niektórymi wykładowcami w szkole, łagodność i wyrozumiałość przynajmniej niektórych wykładowców; dostępność sal szkolnych dla wszystkich chętnych, dostępność sprzętu fotograficznego, filmowego, malarskiego, aktywny sekretariat (telefony o brakach ocen i w innych bieżących sprawach).
FOTO >>> -
SR >>> -
A >>> Zajęcia specjalizacyjne, forma projektów - open space.
PG >>> Korzystanie z nagranych zajęć, można w innym czasie na spokojnie je odtworzyć; nowi wykładowcy, zawsze jak się pojawia nowy przedmiot, to jest wartościowe, bo jest nauką czegoś nowego lub w inny sposób; niektórzy słuchacze są zadowoleni, bo oszczędzają czas na dojeździe do szkoły; nauka on line ma co najmniej jedną zaletę – wspólne konsultacje / korekty służą wszystkim.
TV >>> Sensowne praktyczne ćwiczenia i umiejętne aktywizowanie słuchaczy on line na niektórych zajęciach.
WIZ >>> System hybrydowy się sprawdza, jednak głosy są podzielone: niektórzy preferują w tej sytuacji zajęcia on line, niektórzy zajęcia na miejscu, w szkole.
[3] Negatywy pierwszej części semestru, czyli co w szkole trzeba poprawić
M >>> Niektóre zajęcia nie odbywają się w realu, mimo, że z planu to wynika (i nie ma informacji o zmianie na stronie); informacje na forum pojawiają się często za późno; utrudniony kontakt z wykładowcami, którzy są obecni tylko on line; podczas zajęć zdarzają się dywagacje polityczne i natury ogólnej, odbiegające od przedmiotu.
FOTO >>> Zachowanie opiekuna studia (m.in. spóźnienia); wadliwość sprzętu w studio - nie zawsze działa (zacina się) - powinien być sprzęt zapasowy.
SR >>> Obawa o organizację i odbywanie praktyk w pandemii.
A >>> Za dużo zadań - ćwiczeń - przytłoczenie ilością, nie nagrywanie niektórych zajęć, nie podane / sprecyzowane zasady zaliczenia niektórych przedmiotów, a nawet niesprecyzowane na początku semestru założenia dotyczące ilości zadań do zaliczenia w semestrze; za ambitne / trudne ćwiczenia z niektórych zajęć.
PG >>> Brak kontaktu fizycznego w szkole z kolegami i wykładowcami; jest mylące, że powiedziane jest, że zajęcia są stacjonarne / w realu, a wykładowca (i nikt) na nie nie przychodzi; wszystko jest monotonne, człowiek nie widzi sensu nauki, zatraca się, zajęcia/praca domowa/zajęcia/praca domowa/zajęcia... i tak w kółko; siedzenie w domu odbiera chęci do wszystkiego, ilość prac jest tak duża, że cierpi na tym jakość tych prac; duża ilość zadań, większa niż w poprzednim semestrze, trudno się wyrobić z pracą dyplomową; zadania są coraz trudniejsze; programy/komputery szkolne nie są dostępne zdalnie bez przerwy; potrzeba zdobywania oprogramowania własnego, niekiedy płatnego (brak rozwiązań ułatwiających dostęp do licencjonowanych programów dla słuchaczy).
TV >>> Ogólny żal z powodu epidemii, że to tak wyszło (ale bez obarczania winą szkoły); niektórzy wykładowcy zapominają o uczestnikach on-line, skupiają się wyłącznie na tych obecnych w salach / studiach. DKF – potrzeba, żeby wcześniej wiedzieć, jakie filmy trzeba obejrzeć, najlepiej tydzień wcześniej.
WIZ >>> Zmniejszenie liczby praktycznych zajęć specjalizacyjnych (wizaż, fryzury) kosztem zajęć bardziej teoretycznych (kreowanie wizerunku, historii mody i makijażu); brak stałej obecności wykładowców w sali podczas niektórych zajęć praktycznych / warsztatów; spóźnione komunikaty na forum w sprawie zmian w planie zajęć.
[4] Ocena dotychczasowej formuły zajęć stacjonarnych z ich transmisjami na MS Teams
M >>> Dobre rozwiązanie. Zdarza się, że na zajęciach on-line nie ma dobrego dźwięku. Nagrania wykładów stanowią wartość. Fajnie, że jeszcze raz można obejrzeć. Teams i szkoła spoko. Serwis z kursami idealnie by to uzupełnił.
FOTO >>> Większości odpowiada taka formuła.
SR >>> Musimy się pogodzić z tym jak jest.
A >>> Jeśli chodzi oprowadzenie zajęć on line czy stacjonarnie - wykładowcy są na takim samym poziomie prowadzenia zajęć, dla niektórych wykładowców problem jest w hybrydzie - kiedy wykładowca nie może podzielić swojej uwagi 100% tu i tam.
PG >>> Korzystanie z nagranych zajęć jest super, można w innym czasie na spokojnie wszystko odtworzyć.
TV >>> Niektórzy wykładowcy nie radzą sobie ze słuchaczami / studentami, którzy są online, tzn. nie potrafią wymyślić nic takiego, na czym by skorzystali uczestniczący w zajęciach zdalnie. Ale inni wykładowcy udowadniają swoimi zajęciami, że jest to możliwe.
WIZ >>> Ta formuła się nie wyczerpała, jest ok.
[5] Najwyżej cenione zajęcia i uwagi do najniżej ocenianych zajęć
M >>> Wykładowcy i zajęcia wspomniane w pozytywnym kontekście: Katarzyna Szarek, Mat Stryjecki, Mich Zeprzałka, Michał Mróz, Kulturoznawstwo (Edyta Pagel), Postać w animacji (Sofia Nabok), Druk 3D (Piotr Gutsche)
W negatywnym kontekście mówi się o zajęciach, w których wykładowcy mają podstawowe problemy techniczne (trudności z udostępnieniem prezentacji), które są przegadane (tzw. lanie wody), na których niepotrzebnie (nie na temat) i zbyt dużo mówi się o polityce i poglądach osobistych wykładowcy, na które wykładowcy się spóźniają (lekceważące podejście) i których wykładowcy nie nagrywają.
FOTO >>> Podobają się następujące zajęcia i wykładowcy. Zajęcia z Historii sztuki bardzo się podobają, jedne z najciekawszych zajęć (Zuzanna Żubka-Chmielewska opowiada z ogromną pasją i mogłaby prowadzić więcej zajęć). Warsztaty intermedialne (Kasia Szarek) - ciekawe nowe zajęcia, wielowarstwowe. Zajęcia z Capture One i inne (zajęcia z panem Zagórnym są zwykle ciekawe). Nowy kurs zaawansowany programu Blender (Michał Zeprzałka) - bardzo fajny.
Nie podobają się zajęcia, podczas których porusza się zupełnie niepotrzebnie tematy nie związane z zajęciami. Nie jest także dobrym zwyczajem nie nagrywanie zajęć lub opóźnione udostępnianie nagrań (po zajęciach na Zoomie).
SR >>> Dobrze oceniane zajęcia: Artur Waczko (reklama telewizyjna) – stosuje się do uwag i jest merytoryczny, Beata Bacieczko (badanie mediów i reklamy) - dobre prezentacje, Michał Zeprzałka (zajęcia informatyczne) – dobrze tłumaczy i wyjaśnia.
Spostrzeżenia negatywne: od niektórych wykładowców trudno jest wydobyć oceny, w tym nawet z poprzedniego semestru (!), niestety, na niektórych zajęciach jest za dużo polityki i prywaty.
A >>> Poza większością zajęć specjalizacyjnych wspomniane w pozytywnym kontekście zostały: Warsztaty tworzenia podcastów (Ania Hardej i Kuba Jamrozek) oraz Warsztaty intermedialne (Kasia Szarek).
W negatywnym kontekście wspomniano o trudnościach w tłumaczeniu przedmiotowych zagadnień u niektórych wykładowców oraz o zadawaniu zbyt trudnych / pracochłonnych / ambitnych ćwiczeń na niektórych zajęciach.
[c.d.n.]
[6] Wyniki głosowań
(a) w kwestii utrzymania wybranych zajęć praktycznych i warsztatowych w formie stacjonarnej (w szkole), względnie przejścia od 07/04 co najmniej do końca kwietnia w całości na system nauki zdalnej (na MS Teams / Zoom) bez organizacji zajęć warsztatowych w szkole
[publikacja 13/04]
(b) w sprawie wstępnej deklaracji uczestnictwa i wyboru miejsca pleneru majowego / czerwcowego
[publikacja 13/04]
(c) w kwestii potrzeby udostępniania zdalnego komputerów szkolnych via Team Viewer
[
[publikacja 13/04]
[7] Inne ciekawe i wartościowe propozycje, wnioski, postulaty co do dalszej części semestru i organizacji nauki w WSR/WSBMiR
[publikacja 13/04]