Raporty o mediach lokalnych i sublokalnych piszą trzy duże grupy Strategów. O zakopiańskim rynku medialnym piszą Ci, którzy byli w Zakopanem; o rynku kazimierskim Ci, którzy byli w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą; a o wybranych mediach warszawskich i podwarszawskich piszą Ci, którzy nie byli ani tu ani tam, a muszą zaliczyć tzw. plener medialny (są więc i tacy Stratedzy, którzy nie biorą udziału w pracach, mianowicie zaoczni nieobecni w Kazimierzu).
Mamy więc dwa oddzielne „duże” raporty (pisane w podgrupach jako częściowe „małe” raporty), z których każdy ma stanowić oddzielną całość (o Zakopanem i o Kazimierzu) oraz kilka pomniejszych „małych” raportów bez pretensji do całościowej analizy rynku (o wybranych przez autorów mediach Warszawy i okolic).
Każdy „mały raport” powinien składać się z trzech zasadniczych części:
Część I: Podstawowe informacje o analizowanych mediach
1) Pełne nazwy / tytuły; periodyczność; zasięg terytorialny; cena egzemplarza; średnia objętość / czas nadawania na dobę; właściciel / wydawca; nakład; zwroty; średnia sprzedaż; ilość czytelników; ilość prenumeratorów; kolportaż (rozpowszechnianie);
2) Ludzie tworzący medium: redaktor naczelny / szef anteny; znane osoby publikujące na łamach (pracownicy i współpracownicy redakcji) / występujące w radiu i telewizji;
3) Profil czytelniczy / słuchacza / widza / internauty (główna lub charakterystyczna grupa/grupy czytelników / słuchaczy / widzów / internautów: płeć, wiek, wykształcenie, miejsce zamieszkania, inne istotne);
(Jeśli którejś z powyższych informacji nie posiadacie i nie da ich się wyrozumować lub zdobyć – po prostu je pomińcie.)
Część II: Zawartość merytoryczna analizowanych mediów
1) Krótka ogólna charakterystyka tematyki podejmowanej na łamach / na antenie; działy tematyczne / audycje / podstrony; dodatki (regularne i okazjonalne); charakterystyka szaty graficznej (layout'u) oraz jakości audycji (amatorska bez pretensji wyższych, amatorska „z pretensjami”, profesjonalna)
2) Analiza realizacji funkcji typowych dla mediów lokalnych i sublokalnych: (a) funkcji informacyjnej, (b) funkcji edukacyjnej, (c) funkcji kontrolnej, (d) funkcji opiniotwórczej, (e) funkcji integracyjnej, (f) funkcji promocyjnej w odniesieniu do niekomercyjnych inicjatyw lokalnych, (g) funkcji „hydeparkowej”, (h) funkcji utylitarnej, (i) funkcji rozrywkowej. W jakiej „ilości” i „jakości” oraz w jaki sposób są one realizowane? Dajcie tu dużo przykładów dowodowych (wycinków, skanów, wykazów audycji, fragmentów strony internetowej. Niech w każdym podpunkcie (a-i) coś będzie.
3) Krótkie uogólnienie i podsumowanie analiz poprzedniego punktu – co z nich wynika i jak to się ma właścicieli / wydawców danego medium?
Część III: Informacje o reklamie w analizowanych mediach (funkcja reklamowo-ogłoszeniowa)
1) Ilość reklam (określona w kolumnach lub/i procentowej ich zawartości); dostępne formy reklamy; próba określenia w jakim stopniu dane medium realizuje funkcje reklamowo-ogłoszeniową; próba określenia jakości reklam publikowanych / emitowanych w danym medium
2) Najważniejsze fragmenty cennika: cena 1 kolumny (strony) reklamowej i najmniejszej możliwej do wykupienia powierzchni (modułu) - 30 sek. w czasie najwyższej i najniższej oglądalności / słuchalności - typowych form reklamy internetowej (np. banerów) na stronie głównej i typowych podstronach; stosowane rabaty i dopłaty (z jakiego tytułu i jakiej wysokości)
3) Kto, co i dlaczego reklamuje w danym medium – branże, produkty, marki; najwięksi reklamodawcy; tu znów dużo konkretnych przykładów, wycinków, skanów, ścieżek dialogowych

, scenariuszy reklam

(Jeśli którejś z powyższych informacji nie posiadacie i nie da ich się wyrozumować lub zdobyć – po prostu je pomińcie.)
Oprócz powyższego spróbujcie w 2-3 zdaniach napisać jaki jest zasadniczy cel Waszego raportu oraz w 5-6 zdaniach jakie najważniejsze wnioski płyną z Waszych analiz. Zgodnie z umową do obu „dużych” raportów to ja napiszę wstęp i zestawię (z Waszych końcowych wniosków ogólnych) zakończenie.
Powodzenia!
(I zapraszam do dyskusji / zgłaszania trudności. Wejdę tu jutro przed południem.)