kłopot z analizą
Moderatorzy: zielonyszerszen, s_wojtkowski, sinar
-
- Ekspert
- Posty: 1223
- Rejestracja: 03 lip (sob) 2004, 02:00:00
pomoc dla maturzystów
OK, ale miałbym prośbę: róbmy to na forum, a nie prze gg; dlaczego? Bowiem materiał wówczas pozostaje dostępny publicznie. Można zawsze z niego użytek zrobić - tematy często się powtarzają.
-
- Nowy(a)
- Posty: 10
- Rejestracja: 08 mar (wt) 2005, 01:00:00
chodzi o analize reklamy "Lotto" ucczestnicy dyskursu, motywy, toposy i ikony, itp
ja spróbowałam zrobic to tak:
Analiza reklamy „Lotto”
Reklama lotto przedstawia fragment z życia pana Kowalskiego niedługo po wygraniu dużej sumy pieniędzy na loterii, dzięki czemu jest on teraz wolnym i niezależnym człowiekiem odpoczywającym na Hawajskiej plaży.
Reklama zaczyna się od przedstawienia sytuacji w biurze pana Kowalskiego, gdzie występuje dialog pomiędzy panem Kowalskim a jego kierownikiem – są to tak zwani uczestnicy sekundarni.
Po ich dialogu pojawia się monolog narratora na temat reklamowanej usługi.
W przedstawionej reklamie mamy do czynienia z toposem z przyczyny sprawczej, znaczy to, że reklama ta sprawia, iż mogą zaistnieć wartości pożądane takie jak niezależność dzięki wygranej pieniężnej. Reklama wzbudza w odbiorcach pragnienie posiadania dużych pieniędzy.
Reklama przedstawia motyw mężczyzny – młodego, przystojnego, niezależnego – człowieka, który już wygrał w swoim życiu.
A także motyw raju – miejsca, w którym każdy człowiek chciał by się znaleźć, a Hawaje są właśnie dla wielu ludzi takim rajem na ziemi.
W reklamie widzimy również następujące ikony.
Ikona biura – miejsce pracy gdzie obowiązują ustalone zasady, rygor i zależność od przełożonego.
Ikona kierownika – osoby, od której decyzji zależy nasza kariera zawodowa.
Ikona Hawai – miejsca relaksu i odpoczynku tylko dla wybranych
Czekam na wasze opinie, ewentualne poprawki lub inne wasze pomysły.
ja spróbowałam zrobic to tak:
Analiza reklamy „Lotto”
Reklama lotto przedstawia fragment z życia pana Kowalskiego niedługo po wygraniu dużej sumy pieniędzy na loterii, dzięki czemu jest on teraz wolnym i niezależnym człowiekiem odpoczywającym na Hawajskiej plaży.
Reklama zaczyna się od przedstawienia sytuacji w biurze pana Kowalskiego, gdzie występuje dialog pomiędzy panem Kowalskim a jego kierownikiem – są to tak zwani uczestnicy sekundarni.
Po ich dialogu pojawia się monolog narratora na temat reklamowanej usługi.
W przedstawionej reklamie mamy do czynienia z toposem z przyczyny sprawczej, znaczy to, że reklama ta sprawia, iż mogą zaistnieć wartości pożądane takie jak niezależność dzięki wygranej pieniężnej. Reklama wzbudza w odbiorcach pragnienie posiadania dużych pieniędzy.
Reklama przedstawia motyw mężczyzny – młodego, przystojnego, niezależnego – człowieka, który już wygrał w swoim życiu.
A także motyw raju – miejsca, w którym każdy człowiek chciał by się znaleźć, a Hawaje są właśnie dla wielu ludzi takim rajem na ziemi.
W reklamie widzimy również następujące ikony.
Ikona biura – miejsce pracy gdzie obowiązują ustalone zasady, rygor i zależność od przełożonego.
Ikona kierownika – osoby, od której decyzji zależy nasza kariera zawodowa.
Ikona Hawai – miejsca relaksu i odpoczynku tylko dla wybranych
Czekam na wasze opinie, ewentualne poprawki lub inne wasze pomysły.
-
- Ekspert
- Posty: 1223
- Rejestracja: 03 lip (sob) 2004, 02:00:00
filmoznawstwo
Nauka o filmie, popularnie zwana filmoznawstwem, czerpie inspiracje z bardzo wielu dziedzin, np. językoznawstwa, teorii literatury, analizy ikonograficznej i - dosłownie - dziesiątek innych, tworząc jednak bardzo spójne i oryginalne własne systemy, koncepty itp.
Co do motywu, toposu, ikony przytoczę definicje dla ułatwienia analizy scenariusza Lotto.
motyw - dająca się analitycznie wyodrębnić jednostka konstrukcyjnie świata przedstawionego w dziele (motywy spoiste i motywy luźne, statyczne i dynamiczne. Motywy łaczą się zazwyczaj tworząc zespoły wyższego rzędu, takie, jak postać, wątek, temat, epizody, fabuła (...)
topos (z j. gr. = miejsce)- (loci communes, łac., miesjca wspólne) - we współczesnej nauce o literaturze oznaczają utrwalone sposoby wysłowienia o retorycznej proweniencji, przede wszystkim odwieczne motywy i tematy będące świadectwem ciągłości kultury. Inne rozumienie: ich źródeł poszukuje się w sferze tradycji kulturowej - mitologicznej, religijnej, obrzędowej oraz w indywidualnej i zbiorowej psychologii [archetypy, psychoanaliza]. Mogą to być np. zestawienia (miłość ziemska - miłość niebiańska), określenie wartościujące (wyspy szczęśliwy, ojczyzna - matka itp) albo świat jako teatr, dusza jako ogród (...)
ikon (gr. eikon = obraz) - w kocepcji typologii znaków Peirce'a (rozwijana przez semiologię) to znak, który pozostaje w stosunku podobieństwa do przedmiotu wskazywanego (oznaczonego), np. rysynek, fotografia jelenia (bosego
są znakami ikonicznymi tego zwierzęcia. Peirce wyróżnił obrazy i diagramy. Obrazy odwzorowują jakość przedmiotu oznaczonego, diagramy - relacje miedzy częściami tego przedmiotu, czyli jego strukturę.
(na podst. Słownika terminów lit.)
Co do motywu, toposu, ikony przytoczę definicje dla ułatwienia analizy scenariusza Lotto.
motyw - dająca się analitycznie wyodrębnić jednostka konstrukcyjnie świata przedstawionego w dziele (motywy spoiste i motywy luźne, statyczne i dynamiczne. Motywy łaczą się zazwyczaj tworząc zespoły wyższego rzędu, takie, jak postać, wątek, temat, epizody, fabuła (...)
topos (z j. gr. = miejsce)- (loci communes, łac., miesjca wspólne) - we współczesnej nauce o literaturze oznaczają utrwalone sposoby wysłowienia o retorycznej proweniencji, przede wszystkim odwieczne motywy i tematy będące świadectwem ciągłości kultury. Inne rozumienie: ich źródeł poszukuje się w sferze tradycji kulturowej - mitologicznej, religijnej, obrzędowej oraz w indywidualnej i zbiorowej psychologii [archetypy, psychoanaliza]. Mogą to być np. zestawienia (miłość ziemska - miłość niebiańska), określenie wartościujące (wyspy szczęśliwy, ojczyzna - matka itp) albo świat jako teatr, dusza jako ogród (...)
ikon (gr. eikon = obraz) - w kocepcji typologii znaków Peirce'a (rozwijana przez semiologię) to znak, który pozostaje w stosunku podobieństwa do przedmiotu wskazywanego (oznaczonego), np. rysynek, fotografia jelenia (bosego

(na podst. Słownika terminów lit.)
Re: analiza reklamy
andy pisze:Jeśli Ci jeszcze nie odpowiedziałem - czy możesz przybliżyć jakie rodzaju ma to być analiza? Czy masz już także reklamę tv, która ma być jej przedmiotem?milenkaw pisze:potrzebuję pomocy przy analizie reklamy tv.