EROTYKA W REKLAMIE!!!!!!!!!!!!
Moderatorzy: zielonyszerszen, s_wojtkowski, sinar
-
- Nowy(a)
- Posty: 8
- Rejestracja: 06 gru (pn) 2004, 01:00:00
EROTYKA W REKLAMIE!!!!!!!!!!!!
cZY MOZE MA KTOS Z WAS COS NA TEMAT EROTYKI W REKLAMIE I ASPEKTÓW PRAWNYCH STOSOWANIA EROTYKI W REKLAMIE???
Z GÓRY DZIEKI
Z GÓRY DZIEKI
-
- akademiareklamy.edu.pl
- Posty: 1397
- Rejestracja: 27 lut (czw) 2003, 01:00:00
Erotyka w reklamie to powszechnie wykorzystywane zjawisko przez twórców kampanii - szczególnie wizualnych - mające przyciąfnąć uwage odbiorcy, ułatwić zapamiętanie i odwrócic uwagę od ukrytej sfery perswazyjnej przekazu - odwołuje sie do jednej z najniższych potrzeb człowieka (prokreacji) - najczęściej stosowanym mechanizmem jest dowodzenie, że prezentowany (reklamowany) produkt sprawi, że posiądziemy pokazywaną sexi piękność lub osiągniemy prezentowaną sprawność sexualną lub wygląd; innym zwyczajem jest wykorzystywanie tylko elementów ciała jako tła itp., by wywołac efekt podniecenia ułatwiający osiągnięcie zaangażowania odbiorcy w przekaz - nie przypadkowe jest zjawisko oglądania sie kierowców za bilbordami, na których ponętne kobiety wyginają się jak gazele; bardziej wyrafinowanym sposobem jest odwoływanie sie do sybolicznych kształtów (penis, wagina - ziarenko kawy) lub ruchów (np. posuwisty - ruchy frykcyjne), czy też kolorów (czerwony) mających podtekst sexualny - cele moga byc rózne - zależą oczywiście od kontekstu reklamy.
itd. itp. etc.
Co znaczy czy mamy cos na temat? Chodzi ci o gotowca? Jesteś z WSR?
itd. itp. etc.
Co znaczy czy mamy cos na temat? Chodzi ci o gotowca? Jesteś z WSR?
-
- Loża WSR
- Posty: 9045
- Rejestracja: 02 mar (ndz) 2003, 01:00:00
Ech .... wystarczy wpisac haslo w Googlach:
http://www.google.com/search?q=Erotyka+w+reklamie
i wsrod wynikow znalezc mozna np:
http://www.wierzbowski.pl/pl/pol/insigh ... 9_hm_b.pdf
http://www.gazetaprawna.pl/dzialy/1.htm ... .1.0.1.htm
http://www.skrypt.pl/index.php?d=prace&p=2427

http://www.google.com/search?q=Erotyka+w+reklamie
i wsrod wynikow znalezc mozna np:
http://www.wierzbowski.pl/pl/pol/insigh ... 9_hm_b.pdf
http://www.gazetaprawna.pl/dzialy/1.htm ... .1.0.1.htm
http://www.skrypt.pl/index.php?d=prace&p=2427

-
- Nowy(a)
- Posty: 8
- Rejestracja: 06 gru (pn) 2004, 01:00:00
nie, nie chodzi mi o gotowca ponieważ juz wiekszość pracy mam napisanei i nie! nie jestem z wsr. chcialabym dotrzeć do jakichs fajnych- erotycznych reklam, ksiązek na tem temat oraz uwarunkowann prawnych stosowania erotyki w reklamie. do tej pory nie znalazlam nic na ten temat poza art16 i 18 z ustawy o radiofonii i tv
-
- Loża WSR
- Posty: 9045
- Rejestracja: 02 mar (ndz) 2003, 01:00:00
! Linki zawieraja materialy o tresci erotycznej !
http://www.jahsonic.com/Advertising.html
http://www.wsu.edu:8080/~taflinge/badads.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Sex_in_advertising
http://www.jahsonic.com/Advertising.html
http://www.wsu.edu:8080/~taflinge/badads.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Sex_in_advertising
-
- akademiareklamy.edu.pl
- Posty: 1397
- Rejestracja: 27 lut (czw) 2003, 01:00:00
proponuje przegladnąć dodatkowo, prawo prasowe, regulamin wew. TVP, kodeks etyki reklamy - dostępny np. na stronie IAA, ustawę o nieuczciwej konkurencji itp.
pozwolę sobie zacytować dla przykładu i na zachętę:
"Art.16. -
Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności:
a) reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka,
b) reklama wprowadzająca klienta w błąd i mogąca przez to wpłynąć na jego decyzję co do nabycia towaru lub usługi,
c) reklama odwołująca się do uczuć klientów przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci,
d) wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji,
e) reklama, która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności, w szczególności przez uciążliwe dla klientów nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta nie zamówionych towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu informacji.
Przy ocenie reklamy wprowadzającej w błąd należy uwzględnić wszystkie jej elementy, zwłaszcza dotyczące ilości, jakości, składników, sposobu wykonania, przydatności, możliwości zastosowania, naprawy lub konserwacji reklamowanych towarów lub usług, a także zachowania się klienta.
Reklama umożliwiająca bezpośrednio lub pośrednio rozpoznanie konkurenta albo towarów lub usług oferowanych przez konkurenta, zwana dalej "reklamą porównawczą", stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, jeżeli jest sprzeczna z dobrymi obyczajami. Reklama porównawcza nie jest sprzeczna z dobrymi obyczajami, jeżeli łącznie spełnia następujące przesłanki:
a) nie jest reklamą wprowadzającą w błąd, o której mowa w ust. 1 pkt 2,
b) w sposób rzetelny i dający się zweryfikować na podstawie obiektywnych kryteriów porównuje towary lub usługi zaspokajające te same potrzeby lub przeznaczone do tego samego celu,
c) w sposób obiektywny porównuje jedną lub kilka istotnych, charakterystycznych, sprawdzalnych i typowych cech tych towarów i usług, do których może należeć także cena,
d) nie powoduje na rynku pomyłek w rozróżnieniu między reklamującym a jego konkurentem, ani między ich towarami albo usługami, znakami towarowymi, oznaczeniami przedsiębiorstwa lub innymi oznaczeniami odróżniającymi,
e) nie dyskredytuje towarów, usług, działalności, znaków towarowych, oznaczeń przedsiębiorstwa lub innych oznaczeń odróżniających, a także okoliczności dotyczących konkurenta,
f) w odniesieniu do towarów z geograficznym oznaczeniem regionalnym odnosi się zawsze do towarów z takim samym oznaczeniem,
g) nie wykorzystuje w nieuczciwy sposób renomy znaku towarowego, oznaczenia przedsiębiorstwa lub innego oznaczenia odróżniającego konkurenta ani też geograficznego oznaczenia regionalnego produktów konkurencyjnych,
h) nie przedstawia towaru lub usługi jako imitacji czy naśladownictwa towaru lub usługi opatrzonych chronionym znakiem towarowym albo innym oznaczeniem odróżniającym.
Reklama porównawcza związana z ofertą specjalną powinna, w zależności od jej warunków, jasno i jednoznacznie wskazywać datę wygaśnięcia tej oferty lub zawierać informację, że oferta jest ważna do czasu wyczerpania zapasu towarów bądź zaprzestania wykonywania usług, a jeżeli oferta specjalna jeszcze nie obowiązuje, powinna wskazywać również datę, od której specjalna cena lub inne szczególne warunki oferty będą obowiązywały."
pozwolę sobie zacytować dla przykładu i na zachętę:
"Art.16. -
Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności:
a) reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka,
b) reklama wprowadzająca klienta w błąd i mogąca przez to wpłynąć na jego decyzję co do nabycia towaru lub usługi,
c) reklama odwołująca się do uczuć klientów przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci,
d) wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji,
e) reklama, która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności, w szczególności przez uciążliwe dla klientów nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta nie zamówionych towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu informacji.
Przy ocenie reklamy wprowadzającej w błąd należy uwzględnić wszystkie jej elementy, zwłaszcza dotyczące ilości, jakości, składników, sposobu wykonania, przydatności, możliwości zastosowania, naprawy lub konserwacji reklamowanych towarów lub usług, a także zachowania się klienta.
Reklama umożliwiająca bezpośrednio lub pośrednio rozpoznanie konkurenta albo towarów lub usług oferowanych przez konkurenta, zwana dalej "reklamą porównawczą", stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, jeżeli jest sprzeczna z dobrymi obyczajami. Reklama porównawcza nie jest sprzeczna z dobrymi obyczajami, jeżeli łącznie spełnia następujące przesłanki:
a) nie jest reklamą wprowadzającą w błąd, o której mowa w ust. 1 pkt 2,
b) w sposób rzetelny i dający się zweryfikować na podstawie obiektywnych kryteriów porównuje towary lub usługi zaspokajające te same potrzeby lub przeznaczone do tego samego celu,
c) w sposób obiektywny porównuje jedną lub kilka istotnych, charakterystycznych, sprawdzalnych i typowych cech tych towarów i usług, do których może należeć także cena,
d) nie powoduje na rynku pomyłek w rozróżnieniu między reklamującym a jego konkurentem, ani między ich towarami albo usługami, znakami towarowymi, oznaczeniami przedsiębiorstwa lub innymi oznaczeniami odróżniającymi,
e) nie dyskredytuje towarów, usług, działalności, znaków towarowych, oznaczeń przedsiębiorstwa lub innych oznaczeń odróżniających, a także okoliczności dotyczących konkurenta,
f) w odniesieniu do towarów z geograficznym oznaczeniem regionalnym odnosi się zawsze do towarów z takim samym oznaczeniem,
g) nie wykorzystuje w nieuczciwy sposób renomy znaku towarowego, oznaczenia przedsiębiorstwa lub innego oznaczenia odróżniającego konkurenta ani też geograficznego oznaczenia regionalnego produktów konkurencyjnych,
h) nie przedstawia towaru lub usługi jako imitacji czy naśladownictwa towaru lub usługi opatrzonych chronionym znakiem towarowym albo innym oznaczeniem odróżniającym.
Reklama porównawcza związana z ofertą specjalną powinna, w zależności od jej warunków, jasno i jednoznacznie wskazywać datę wygaśnięcia tej oferty lub zawierać informację, że oferta jest ważna do czasu wyczerpania zapasu towarów bądź zaprzestania wykonywania usług, a jeżeli oferta specjalna jeszcze nie obowiązuje, powinna wskazywać również datę, od której specjalna cena lub inne szczególne warunki oferty będą obowiązywały."
Ostatnio zmieniony 28 gru (wt) 2004, 00:01:53 przez aw, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Loża WSR
- Posty: 7525
- Rejestracja: 14 cze (sob) 2003, 02:00:00
Sprzecznosc z prawem czyli ze zakaz wynika z przepisu prawnego a mowiac scislej z normy prawnej. Taki zakaz moze byc bezwzgledny czyli calkowity lub wzgledny (czesciowy). Sprzecznosc z dobrymi obyczajami trzeba zawsze rozpatrywac pod katem przyjetych spolecznie norm etyczny, moralnych. Chodzic tu moze o elementy reklamy ktore moga byc uznane za obrazliwe, nieprzyzwoite, ponizajace, rasistowskie,seksistowskie itd.
ustawy:
-o wychowaniu w trzezwosci (zakaz reklamy alkoholu)
-o grach losowych
-o srodkach farmaceutycznych (leki na recepte - Rx)
Wszystkie te ustawy dotycza oczywiscie pierwszej czesci czyli sprzecznosci reklamy z przepisami prawa
Warto poszukac komentarzy do tych ustaw (konkretnych przepisow), wyrokow, glos. Sa tez ksiazki z zakresu prawa reklamy. Takie zrodla na pewno by sie przydaly do pracy
ustawy:
-o wychowaniu w trzezwosci (zakaz reklamy alkoholu)
-o grach losowych
-o srodkach farmaceutycznych (leki na recepte - Rx)
Wszystkie te ustawy dotycza oczywiscie pierwszej czesci czyli sprzecznosci reklamy z przepisami prawa
Warto poszukac komentarzy do tych ustaw (konkretnych przepisow), wyrokow, glos. Sa tez ksiazki z zakresu prawa reklamy. Takie zrodla na pewno by sie przydaly do pracy
-
- akademiareklamy.edu.pl
- Posty: 1397
- Rejestracja: 27 lut (czw) 2003, 01:00:00
komentarze do ustaw są najważniejsze bo to one precyzują co w praktyce znaczy np. sprzeczna z dobrymi obyczajami
osobom przymierzającym się do pracy w branży proponuje zgłębić:
ustawa o lobbingu
o prawie autorskim i prawach pokrewnych
o kinematografii
o radiofonii i telewizji
o dostępie do informacji publicznej
o ochronie danych osobowych
o ochronie informacji niejawnych
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
PS
doczytałem, że poszukujesz książek na ten temat
proponuję na początek
K.Grzybczyk - Prawo reklamy
i
W.Orżewski - Prawo w mediach. Prawne aspekty działalności wydawniczej, reklamowej i poligraficznej. Wiadomości podręczne.
osobom przymierzającym się do pracy w branży proponuje zgłębić:
ustawa o lobbingu
o prawie autorskim i prawach pokrewnych
o kinematografii
o radiofonii i telewizji
o dostępie do informacji publicznej
o ochronie danych osobowych
o ochronie informacji niejawnych
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
PS
doczytałem, że poszukujesz książek na ten temat
proponuję na początek
K.Grzybczyk - Prawo reklamy
i
W.Orżewski - Prawo w mediach. Prawne aspekty działalności wydawniczej, reklamowej i poligraficznej. Wiadomości podręczne.
-
- Nowy(a)
- Posty: 8
- Rejestracja: 06 gru (pn) 2004, 01:00:00
dzieki wszystkim za pomoc, ale nie zupelnie o to mi chodzilo:) tzn moze zle zadalam pytanie bo chyba nie do konca sie zrozumielismy... chodzilo mi o to czy istnieją jakies akty prawne wyjasniajace co to jest reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka ale w kontekscie erotyki w reklamie nie np ustawe o wychowaniu w trzeźwości itd... art 16, podobnie jak 18 znam juz chyba na pamięc
ale chcialabym sie dowiedziec czy np istnieje art, ktory mowi ze reklama sprzeczna z dobrymi obyczajami to np. tak ktora pokazuje za duzo nagości
ps. ksiazki prawo reklamy i prawo w mediach również posiadam ale dzieki za zainteresowanie:)

ps. ksiazki prawo reklamy i prawo w mediach również posiadam ale dzieki za zainteresowanie:)