help!

O wszystkim co nie pasuje do pozostałych for np.: Hobby, Muzyka, Kino, Film, TV, Sport, Gry i zabawy, Internet, Książki

Moderatorzy: zielonyszerszen, s_wojtkowski, sinar

ODPOWIEDZ
andy
Ekspert
Ekspert
Posty: 1223
Rejestracja: 03 lip (sob) 2004, 02:00:00

językoznawstwo, fukcje języka

Post autor: andy » 22 lut (wt) 2005, 13:00:30

Napisz prosze jakie to ogolniki, być może masz jednak już jakiś "punkt zaczepienia".

Sądzę, że warto przedtem poznać i zrozumieć przynajmniej jedną koncepcję funkcji języka. Dla przykładu:

funkcje językowe są przyporządkowane sytuacji komunikacyjnej (najprostszy koncept: nadawca - odbiorca - kod - szum informacyjny itp.)

orientacja na : nadawcę – f ekspresywna (wyeksponowanie roli nadawcy komunikatu),

jeśli odbiorca – funkcja konatywna , impresywna

kontekst – funcja przedstawieniowa ( referencyjna, symboliczna) reprezentacja przedmiotów i faktów;

kod – funkcja metajezykowa – koncentruje się na samym kodzie: język, opis języka ;

funcja fatyczna – nawiazanie i podtrzymywanie kontaktów w społeczeństwie

nacisk na sam komunikat – to funkcja poetycka

funkcja magiczna- odbiorca lub nadawca (albo obaj) wierzy w oddziaływanie słów na rzeczywistość. Przykłady: baśnie, modlitwy, zaklęcia


Spróbuj - dla małej gimnastyki - zastanowić się, które z funkcji mają znaczenia dla Twojego tematu.

Jeśli nie - daj znać, na pewno otrzymasz garść informacji. :-D

monia_KG

Post autor: monia_KG » 26 lut (sob) 2005, 10:24:01

ogolniki, to wlasnie ogolne funkcje jezyka, m.in ktore tu podales...

mysle, ze wazne bylyby te funcje poetyckie itd.

Jak, gdzie, kiedy i PO CO stosuje sie cytaty, aforyzmy i powiedzenia.... w sumie nie jest trudno powiedziec, ale potrzebuje oparcia o pomoce naukowe, bo bibliografia potrzebna, a w ksiazkach, ktore znalazlam sa tylko oglone funcje jezyka perswazji, albo zw. frazeologiczne...

Chcialabym sie dowiedziac czegos KONKRETNIE o zasosowaniu cytatow, aforyzmow i przyslow w reklamie prasowe...

Wlasciwie to nie wiem od czego zaczac taka prace (oprocz zgromadzenia reklam prasowych)... i prosze o pomoc...

Mozesz mi powiedziec jak Ty widzisz prezentacje takiej pracy? Moze jakas bibligrafia?

Dzieki...

andy
Ekspert
Ekspert
Posty: 1223
Rejestracja: 03 lip (sob) 2004, 02:00:00

język reklamy, bibliografia

Post autor: andy » 01 mar (wt) 2005, 14:40:00

Prawdopodobnie najlepszą książką po polsku o języku reklamy jest w dalszym ciągu "Język na sprzedaż" Jerzego Bralczyka.

Ale na początek jednak polecam coś bardziej "przyjaznego":

Spitzer L., 1980: Amerykańska reklama jako sztuka popularna. Przeł. K. Biskupski, [w:J] Język i społeczeństwo, red. M. Głowiński. Warszawa.

Zwróć uwagę na język komunikatu reklamowego. Jakie słowa / zwroty / sformułowania / styl najczęściej się powtarzają. Spróbuj coś na luzie coś napisać, jakieś notatki i wrzuć na forum. Myślę, że zyskasz na tym o wiele więcej, bo w te pędy zaczniemy dyskusję, podpowiedzi itp.


Poza tym polecam:

Godzic W. 1979: U podstaw retoryki języka filmu. "Kino", nr 1: 27-28.
Dorfles G., 1973: Reklama: retoryka a semantyka. Przeł. T. Jekiel, J. Wojnar, [w:] Człowiek zwielokrotniony. Warszawa.
Eco U., 1972: Kilka weryfikacji: komunikat reklamowy. Tłum. A. Weinsberg. [w:] Pejzaż semiotyczny. Warszawa.
Gwóźdź A., 1992: Tekst filmowy w telewizji, [w:] Kultura. Komunikacja. Film. Kraków.
Kracauer S., 1958: Hitlerowski film wojenny w służbie propagandy. Dodatek, [w:] Od Caligariego do Hitlera. Tłum. W. Wertenstein, E. Skrzywanowa. Warszawa.
Pryluck C.. 1988: Źródła znaczenia w filmie i telewizji. Przeł. J. Mach. Warszawa.


Jest tego sporo; warto najpierw zająć się trochę semiotyką, teoriami komunikacji itd. Czyli kto jest nadawcą, odbiorcą w komunikacie reklamowym? Jakim kodem się poslugujemy, jakie argumenty pojawiają się, czym może być tzw. szum informacyjny?

Jak podświadomie odbieramy reklamy? Co reklama mówi nam "niewprost" - to jej największa siła prawdopodobnie.

Gość

Post autor: Gość » 07 mar (pn) 2005, 16:43:12

No tak - nic z tych ksiazek, oprócz Bralczyka, nie dostalam :cry:

A wiec mysle sobie tak...
Napewno troche inaczej trzeba potraktowac cytaty. Tu mozna wrzucic wypowiedzi specjalistow (jako autorytet), albo wypowiedzi na temat produktu sławnych ludzi...dla podniesienia atrakcyjnosci.

Przyslowia, aforyzmy - z tym gorzej. Mysle ze uatrakcyjniaja reklame, jakies utarte, znane aforyzmy szybciej zapadaja w pamiec, wypowiedziane pozniej w innym (tradycyjnym) kontekscie beda kojarzyc sie z dana reklama. Sprawiaja, ze reklama staje sie bardziej atrakcyjna - czasem dlatego, ze jest humorystyczna, czasem sprawia wrazenie pieknej wypowiedzi...

Ty chyba trzeba wziasc pod uwage rozniez specyfike reklamy prasowej - mozna umiescic tu wiecej informacji, gdyz odbiorca moze poswiecic jej wiecej czasu. Nie "przelatuje" jak reklama radiowa czy telewizyjna. Tam tresc komunikatu moze byc bardziej rozbudowana - tam jest miejsce na te cytaty, aforyzmy i przyslowia...

narazie tyle...

monia_KG

Post autor: monia_KG » 07 mar (pn) 2005, 16:47:37

A mozesz napisac mi cos wiecej na temat:
:arrow: funkcji: Fatycznej, poetyckiej, magicznej, metajęzykowej
:arrow: i o tym szumie informacyjnym?

Z gory dziekuje....

Dusia

Czy wiecie cos o perswazji jezyka

Post autor: Dusia » 08 mar (wt) 2005, 18:38:15

Czy wiecie cos moze o perswazji jezyka mam taki temat i nie wiem na czym dokladnie mam sie skupic z gory dziekuje za podpowiedziu

Kesonex
WSR Guru
WSR Guru
Posty: 2366
Rejestracja: 06 paź (pn) 2003, 02:00:00

Post autor: Kesonex » 08 mar (wt) 2005, 22:39:46

monia_KG pisze:A mozesz napisac mi cos wiecej na temat:
:arrow: funkcji: Fatycznej, poetyckiej, magicznej, metajęzykowej
:arrow: i o tym szumie informacyjnym?

Z gory dziekuje....
I ogolnie praca napisala sie sama :arrow: 8)

Havoc
Loża WSR
Loża WSR
Posty: 3908
Rejestracja: 03 paź (ndz) 2004, 02:00:00

Post autor: Havoc » 08 mar (wt) 2005, 23:38:26

monia_KG pisze:A mozesz napisac mi cos wiecej na temat:
:arrow: funkcji: Fatycznej, poetyckiej, magicznej, metajęzykowej
:arrow: i o tym szumie informacyjnym?

Z gory dziekuje....
A samemu to juz sie nei chce zdac swojej skadinad matury :twisted: :?: Tylko na bezczela prosi sie o takei rzeczy ??? No kto to widzial mzoe jeszcze wyjustuj, wydrukuj, odwal scenke rpzed komisja i poudawaj ze "ty to ja" a potem an studiach slizg jakos a noz widelec sie uda przemknac a potem lepiej w pracy.... A nei a pracy jzu nei bedzie po po paru dniach okresu probnego powiedza dziekujemy sliczne ale kasy za nci sie nei dostaje. Btw. zycze farta na maturze przyda sie :!: :wink:

monia-KG

Post autor: monia-KG » 09 mar (śr) 2005, 10:34:34

Nie no wydrukuje sobie sama :wink:

Bardzo chetnie bym to znalazla sama. BA! nawet probowalam, ale w takim miescie jak Kolobrzeg nie mam za wiele mozliwosci,a gdyby zalezalo mi na przesliznieciu sie na maturze wybralabym inny temat, np. MILOSC W ROMANTYZMIE :mrgreen:

Pozdrawiam zbulwersowanego Havok'a :P


PAX!

Kesonex
WSR Guru
WSR Guru
Posty: 2366
Rejestracja: 06 paź (pn) 2003, 02:00:00

Post autor: Kesonex » 09 mar (śr) 2005, 10:44:22

Ale sciema o matko!!!!!

Havoc
Loża WSR
Loża WSR
Posty: 3908
Rejestracja: 03 paź (ndz) 2004, 02:00:00

Post autor: Havoc » 09 mar (śr) 2005, 13:27:28

Ja sie nei bulwersuje :wink: Ja poprostu nei moge zdzierzyc tego ze do matury musialem przygotowywac sie sam na wlasna reke 8) bo nei bylo wtedy takich for samopomocowych

andy
Ekspert
Ekspert
Posty: 1223
Rejestracja: 03 lip (sob) 2004, 02:00:00

funkcje języka

Post autor: andy » 09 mar (śr) 2005, 14:26:04

monia_KG pisze:A mozesz napisac mi cos wiecej na temat:
:arrow: funkcji: Fatycznej, poetyckiej, magicznej, metajęzykowej

Z gory dziekuje....
Jasne, pod warunkiem, że zaczniecie porzucać ten nieznośny ton: z góry dziękuję itp. OK? :mrgreen:

Bardzo dobrze funkcje języka Roman Jacobson, "W poszukiwaniu istoty języka".

Rzecz wygląda z grubsza tak oto.

1.Funkcja komunikatywna- jest zdolnością języka do przekazywania / wymiany informacji, między nadawcą a odbiorcą. Tzw. "akty mowy" [język w konkretnym użyciu] wg Romana Jacobsona:


rzeczywistość
komunikat
nadawca - odbiorca
kontakt
kod

Każdemu z elementów powyższego schematu odpowiada funkcja

informatywna
poetycka
ekspresywna - impresywna
fatyczna
metajęzykowa

a) funkcja ekspresywna(emotywna)- dominuje w tekstach nastawionych na wyrażanie uczuć nadawcy wypowiedzi np.: list, e-mail, sms, „U mienia wsio w pariadkie ;-)”. Traktowana jest także jako funkcja prezentacyjna, czyli informująca o płci, pochodzeniu, wieku nadawcy np.: slang młodzieżowy, regionalizmy itp.

b) funkcja informatywna(poznawcza)- dominuje w tekstach nastawionych do przekazywania informacji o faktach i wydarzeniach, które wzbogacają naszą wiedzę czy utrwalają obraz otaczającego nas świata np. wywiad, artykuł publicystyczno-naukowy, komunikat urzędowy, podręcznik

c) funkcja poetycka(estetyczna)-dominuje w tekstach nastawionych na formę estetyczną przekazu, rolą tej funkcji jest przedstawienie tekstu w sposób oryginalny, unikatowy. Występuje głównie w utworach lirycznych, literaturze pięknej, aforyzmach, sentencjach. Wykorzystuje środki artystycznego przekazu, celową eliptyczność, metonimię itp.

d) funkcja fatyczna- dominuje w tekstach służących do nawiązania kontaktu, podtrzynamia go, czy też do zasygnalizowania jego zakończenia. Nadawca tekstu o niczym nie informuje, ani do niczego nie nakłania. Występuje w rozmowach potocznych lub rozmowach przez telefon. np. Trzymaj się ciepło

e) funkcja metajęzykowa- dominuje w tekstach służących do wyjaśnienia sensu kodu, którym jest nazwa przyporządkowana jakiejś rzeczy lub zjawisku. Występuje w tekstach lingwistycznych, pracach językoznawczych, w zdaniu np. „Dostałem bilet do kina”

f) funkcja impresywna- wyraża się świadomym dążeniem nadawcy do kształtowania określonych postaw i zachowań odbiorcy za pomocą m.in.: nakazów, zakazów komend, poleceń, próśb. Często tekst występuje w formie wołacza. Funkcja ta dominuje we wszelkiego rodzaju ustawach, zarządzeniach, regulaminach, reklamach, podaniach, zdaniach np. „Nie ruszaj się”, „Zaczekaj, proszę”

2. Funkcja stanowiąca- polega na zmianie czegoś w rzeczywistości pozajęzykowej, społecznej, prawnej, faktycznej. Dostrzec ją możemy w ustawach, aktach prawnych

3. Funkcja magiczna- magia słów, oddziałujących na rzeczywistość, w którą wierzy mówca lub odbiorca. Funkcję tę dostrzegamy w zaklęciach, przekleństwach, eufemizmach, różnego rodzaju czarach, modlitwach, w baśniach

Należy przyjąć, że właściwie nie ma tekstów, które pełniłyby tylko jedną funkcję

Gość

Post autor: Gość » 23 mar (śr) 2005, 15:59:06

DZIĘKUJE SZALNIE PIĘKNIE I JUŻ NIE ZAWRACAM GŁOWY...

TERAZ TRZYMAJCIE KCIUKI ZA MOJA MATURKĘ (z gory dziekuje :wink: )

buziaki dla wszystkich, szczególnie dla andy'ego - miły z Ciebie facet :) i pomocny :) Trzymaj sie :)

andy
Ekspert
Ekspert
Posty: 1223
Rejestracja: 03 lip (sob) 2004, 02:00:00

Roman Jacobson, komunikacja, funkcje językowe

Post autor: andy » 30 mar (śr) 2005, 10:46:46

Jasne, że 3mam kciuki za Twój egzamin, nie zapomnij proszę dać znać jak Ci poszło.

Good luck :-D

monia_KG

Post autor: monia_KG » 20 kwie (śr) 2005, 16:17:21

:wink: i juz jestem po tej nieszczesne ustnej maturze. Zdobylam 95%. Andy jeszcze raz dzieki za pomoc. Ta stronka jest moim jedynym zasobem internetowym :wink: polonistki sie o nim dowiedzialy, dowie sie i caly swiat... PA :)))

ODPOWIEDZ