Język filmu
Moderatorzy: zielonyszerszen, s_wojtkowski, sinar
-
- Ekspert
- Posty: 1223
- Rejestracja: 03 lip (sob) 2004, 02:00:00
Język filmu
Z uwagi na pewne luki w pamięci, aż sam się przeraziłem 8O publikuję książki, które wczoraj polecałem na zajęciach.
Nie ja prowadzę te zajęcia na stałe, proszę zatem potraktować to wyłącznie jako sugestię (albo coś jeszcze mniej istotnego).
Alcja Helman, "Co to jest kino" 1992. Kraków
Noel Burch, "Teoria reżyserii filmowej". Warszawa 1983
Jerzy Płażewski, "Historia filmu", Warszawa 2001
Jerzy Płażewski, "Język filmu", Warszawa 1982
Adam Garbicz, "Kino wehikuł magiczny" (kilka tomów), Kraków.
Większość lektur ma charakter raczej uzupełniający, tj. pozwala dostrzec film w kategoriach psychoanalizy, sztuki itp., wreszcie rozwoju języka filmu (historia filmu).
Nie ja prowadzę te zajęcia na stałe, proszę zatem potraktować to wyłącznie jako sugestię (albo coś jeszcze mniej istotnego).
Alcja Helman, "Co to jest kino" 1992. Kraków
Noel Burch, "Teoria reżyserii filmowej". Warszawa 1983
Jerzy Płażewski, "Historia filmu", Warszawa 2001
Jerzy Płażewski, "Język filmu", Warszawa 1982
Adam Garbicz, "Kino wehikuł magiczny" (kilka tomów), Kraków.
Większość lektur ma charakter raczej uzupełniający, tj. pozwala dostrzec film w kategoriach psychoanalizy, sztuki itp., wreszcie rozwoju języka filmu (historia filmu).
-
- Ekspert
- Posty: 1223
- Rejestracja: 03 lip (sob) 2004, 02:00:00
use your head
Wyczuwam tu jakąś straszliwą ironię
Znajomość mediów to nie to samo co pamięć absolutna, czyli leksykon w głowie. Tytuły można zapomnieć. Zdarza się, nie można natomiast zapomnieć o treści itp., interpretacji, materii merytorycznej.
BTW, co do pamięci. Wreszcie dotarłem do Zakopanego (podróż jak z Barei), zadomowiłem się, poszedłem na Krupówki, wpadam do netc@fe i z kompa, z którego właśnie nacieram nie wylogowała się (tj. ze strony WSR) pewna Młoda Dama
Moje gratulacje
A z innych atrakcji: fajny pokój dzielę z Sławkiem, w wannie rozmaite nowinki techniczne, kąpiel panie dziejku, jak we własnym domu (prawie). Jest tylko jeden taki niezwykły patent. Otóż jest tam jedno, wprawdzie podwójne, ale jedno łoże. Kurza twarz, Sławek! 8O

BTW, co do pamięci. Wreszcie dotarłem do Zakopanego (podróż jak z Barei), zadomowiłem się, poszedłem na Krupówki, wpadam do netc@fe i z kompa, z którego właśnie nacieram nie wylogowała się (tj. ze strony WSR) pewna Młoda Dama


A z innych atrakcji: fajny pokój dzielę z Sławkiem, w wannie rozmaite nowinki techniczne, kąpiel panie dziejku, jak we własnym domu (prawie). Jest tylko jeden taki niezwykły patent. Otóż jest tam jedno, wprawdzie podwójne, ale jedno łoże. Kurza twarz, Sławek! 8O

-
- Ekspert
- Posty: 1223
- Rejestracja: 03 lip (sob) 2004, 02:00:00
Samodzielna edukacja filmowa :-)
Po dzisiejszych zajęciach, które miałem przyjemność prowadzić za Przemka Młyńczyka - wyjątkowo dzisiaj, bowiem był absorbowany przygotowaniami, także dla Warszawskiej Szkoły Reklamy specjalnego pokazu filmu Godarda "Do utraty tchu" (informacje o tym evencie już dzisiaj zamieściłem) jeden z naszych Słuchaczy zapytał o kilka pozycji, które mogłyby "przyśpieszyc samodzielną edukację filmową" Rewelacjaandy pisze:Z uwagi na pewne luki w pamięci, aż sam się przeraziłem 8O publikuję książki, które wczoraj polecałem na zajęciach.
Nie ja prowadzę te zajęcia na stałe, proszę zatem potraktować to wyłącznie jako sugestię (albo coś jeszcze mniej istotnego).
Alcja Helman, "Co to jest kino" 1992. Kraków
Noel Burch, "Teoria reżyserii filmowej". Warszawa 1983
Jerzy Płażewski, "Historia filmu", Warszawa 2001
Jerzy Płażewski, "Język filmu", Warszawa 1982
Adam Garbicz, "Kino wehikuł magiczny" (kilka tomów), Kraków.
Większość lektur ma charakter raczej uzupełniający, tj. pozwala dostrzec film w kategoriach psychoanalizy, sztuki itp., wreszcie rozwoju języka filmu (historia filmu).

Cytuję samego siebie z zajęć innych. Ale to nie wszystko oczywiście. Zainteresowanych także samodzielną edukacją SERDECZNIE zapraszam do czytelni. Mam sporo innych pozycji ze zbiorów prywatnych.
Zachęcam także innych do dzielenia się informacjami o interesujących i wartościowych pozycjach o sztuce filmu, telewizji, internetu, mediów audiowizualnych.
Przypominam także, że kilka miesięcy temu założyłem dla specjalizacji TV forum tematyczne <a href="http://www.szkolareklamy.pl/forum-27.html" target="_blank"> FILM I MEDIA ELEKTRONICZNE</a>.
Sądzę, że jest tam sporo bardzo użytecznych informacji.
Mam także bardzo wiele materiałów na kasetach VHS i dvd. Także do Waszej dyspozycji.
No i dwie znakomite prace dyplomowe, które przed wakacjami napisali u mnie Piotrek Bartosiński i Konrad Zdziarski. To także znakomita lektura, ale i niezwykle, zwłaszcza w wykonaniu Piotrka (jest już studentem znakomitego Wydziału Filmu i TV w Uniwersytecie Śląskim) kreatywne i profesjonalne filmy i produkcje TV. Także do przejrzenia dla zainteresowanych.
-
- Ekspert
- Posty: 1223
- Rejestracja: 03 lip (sob) 2004, 02:00:00
film reklamowy, media i kultura popularna
Tytułem uzupełnienia wiedzy o filmie, mediach i współczesnej kulturze popularnej zapodaję jeszcze garść tekstów, które, tak sądzę, prawdopodobnie warto przejrzeć.
Lista tekstów jest zaczerpnięta z mojej pracy magisterskiej:"Wszystko na sprzedaż" Ideologia filmu reklamowego w Telewizji Polskiej po przelomie 1989 roku. Polski kontekst reklamy telwizyjnej". Napisanej pod kier. prof. dr hab. Wiesława Godzica.
Uniwersytet Jagielloński. Kraków 1994.
BIBLIOGRAFIA
Arosio M., Goffredo D., 1971: Struktura zjawiska telewizyjnego.
Tłum. A. Helman. "Kino", nr 1:31-37.
Barańczak S., 1983: Czytelnik ubezwłasnowolniony: perswazja u masowej kulturze literackiej PRL. Paryż.
Barthes R.. 1971: Trzeci sens. Tłum. R. Wyborski. "Kino", nr 1: 37-41.
Brossard J.-P., 1990: Bitwa o audiowizję. Tłum. G. Stryszkowska. "Film na świecie", nr 376: 3-10.
Burch N., 1983: Struktury agresji. Tłum. J. Mach, [w:] Teoria reżyserii filmowej. Warszawa.
Cirlić D.J., Dybczyński J., Jakubowicz K., Janicki M., Witkowski J., 1992: Sztuka reklamy?, "Dialog" nr 11: 82-89.
Czartoryska U., 1973: Od pop-artu do sztuki konceptualnej. Warszawa.
Dorfles G., 1973: Reklama: retoryka a semantyka. Przeł. T. Jekiel, J. Wojnar, [w:]
Człowiek zwielokrotniony. Warszawa.
Eco U., 1972: Kilka weryfikacji: komunikat reklamowy. Tłum. A. Weinsberg. [w:] Pejzaż semiotyczny. Warszawa.
Eco U., 1990: Innowacja i powtórzenie: pomiędzy modernistyczna i postmodernistyczna estetyka. Tłum. T. Rutkowska. "Przekazy i opinie", nr 1-2: 12-35.
Elgozy G., 1973: Paradoksy reklamy. Tłum. K. Błoński. Warszawa.
Finkielkraut A., 1992: Porażka myślenia. Tłum. M. Ochab. Warszawa.
Fotografia reklamowa, 1991 [w:] "6x9 fotografia" wydanie monograficzne, nr 4.
Freud Z., 1967: Człowiek, religia, kultura. Tłum. J. Prorcopiuk. Warszawa.
Foucault M, 1988: Panoptyzm. Przeł. B. Banasiak. "Literatura na świecie", nr 6: 275-307.
Fromm E., 1992: O sztuce miłości. Przeł. A. Bogdański. Warszawa.
Godzic W. 1979: U podstaw retoryki języka filmu. "Kino", nr 1: 27-28.
Godzic W:, 1984: Film i metafora. Pojęcie metafory w historii myśli filmowej. Katowice.
Godzic W., 1991: Transformalistyczna teoria kina, [w:] Autor - Film - Odbiorca, red. A. Helman. Wrocław.
Gołaszewska M., 1984: Estetyka i antyestetyka. Warszawa.
Gwóźdź A., 1992: Tekst filmowy w telewizji, [w:] Kultura. Komunikacja. Film. Kraków. Helman A., 1988: Problemy ideologii w filmie w świetle teorii radykalne - lewicowych.
"Przekazy i opinie", nr 1-2: 77-87.
Helman A.. 1991: Ideologia. Hasło ze Słownika pojęć filmowych. Wrocław. Helman A.. 1992: Co to jest kino. Kraków.
Hingston P., 1992: Wielka księga marketingu. Przeł. M. Perek. Kraków.
Honnef K.. 1991: Andy Warhol 1928-1987. Sztuka użytkowa. Tłum. M. Meyer. Poznań. Hopfmger M., 1990: Audiowizualność kultury i kultura audiowizualność, [w:] Kino: Gest -
Ciało - Ruch. Wrocław.
Klose L. J., 1991: Reklama filmowa - drogowskaz do raju konsumenta. "Powiększenie", nr 3-4: 113-116.
Klęczek R., Kowal W., Waniowski P., Woźniczka J., 1992: Marketing. Jak się to robi. Ossolineum.
Kłoskowska A., 1983: Kultura masowa. Warszawa. Kołakowski L., 1967: Kultura i fetysze. Warszawa.
Kracauer S., 1958: Hitlerowski film wojenny w służbie propagandy. Dodatek, [w:] Od Caligariego do Hitlera. Tłum. W.
Wertenstein, E. Skrzywanowa. Warszawa.
Leduc R., 1983: Qu'est - ce que la publicité? Paris.
Lotman J., 1983: Kino a język mitologiczny. Tłum. J. Faryno, T. Miczka, [w:] Semiotyka filmu. Warszawa.
McLuhan M., 1975: Wybór pism. Tłum. K. Jakubowicz. Warszawa.
Metz Ch., 1989: Pragnienie i jego brak. Tłum. A. Helman. "Film na świecie", nr 369: 18-24.
Moles A., 1977: Kultura mozaikowa a środki komunikowania masowego. Tłum J. Danecki.
"Kino" nr 1: 30-31.
Morin E., 1975: Kino i wyobraźnia. Przekł. K. Eberhardt. Warszawa. Osiatyński W.. 1971: W kręgu mitu amerykańskiego. Warszawa.
Pospiszyl K. 1991, Freud. Człowiek, dzieło. Warszawa.
Pryluck C.. 1988: Źródła znaczenia w filmie i telewizji. Przeł. J. Mach. Warszawa. Przylipiak M.. 1991: Uwagi o serialu TV. "Konkurs", nr 4/5: 19-25.
Rosińska Z.. 1985: Psychoanalityczne myślenie o sztuce. Warszawa.
Russel J.T.. Lane R., 1991: Kleppner's advertising procedurę. New York.
Shreder K.. Yestergaard T., 1985: The Ideology of Advertising, [in:j The Language of Advertising. Oxford.
Silver J., 1988: Wszystko o rodzinie mafijnej: "Ojciec chrzestny". Przekł. E. Wilk, [w:]
Sztuka filmowej interpretacji. Antologia przekładów pod red. W. Godzica. Kraków. Silverstone R., 1990: Telewizja, retoryka i powrót do tego, co nieświadome. Uwagi o miejscu wtórnej przedpiśmienności w kulturze współczesnej. Tłum J. Siwiński.
"Przekazy i opinie", nr 1-2: 37-60.
Spitzer L., 1980: Amerykańska reklama jako sztuka popularna. Przeł. K. Biskupski, [w:J]
Język i społeczeństwo, red. M. Głowiński. Warszawa.
Stachówna G., 1992: Lustro telewizyjnej reklamy. "Film" nr 31: 23.
ToeplitzK.T., 1991: Aspekty prawne reklamy telewizyjnej. "Powiększenie", nr 3-4:108-110. Wasilewski P., 1991:
Wielka sztuka za wielkie pieniądze. "Powiększenie", nr 3-4: 92-102. Wilk E., 1988: Amerykańska propozycja analizy ideologicznej, [w:] Sztuka filmowej interpretacji. Antologia przekładów pod red. W. Godzica. Kraków.
Wood P., 1993: Telewizja jako sen. Przekł. J. Ziemek, [w:] Interpretacja dzieła filmowego, red. W. Godzic. Kraków.
Zasady działalności reklamowej w programach Polskiego Radia i Telewizji, 1991: "Powiększenie", nr 3-4: 103-107.
Wybór publikacji prasowych na temat reklamy
Armata J., Złoty cyklop to jest to! (Międzynarodowy Festiwal Filmu Reklamowego Kraków'91). "Gazeta Wyborcza", 23 października.
Bikont A. 1991:Koniec piractwa reklamowego? "Gazeta Wyborcza", 22 kwietnia.
Biliński Cz., Malinowski P.,1993: Trzeźwe spojrzenie na polską reklamę, "Rzeczpospolita", 27 sierpnia.
Bogucka T., 1992: Uległość i nieufność, "Gazeta Wyborcza", 11-12 lipca.
Charnier M., 1992: Woody Alleniana. "Glob 24", 25 lutego.
Dybczyński J., 1992: Prasa i reklama: małżeństwo z rozsądku. "Gazeta Wyborcza", 7 kwietnia.
Dybczyński J.,1992: Prasa i reklama: małżeństwo z rozsądku. "Gazeta Wyborcza", 26 maja.
Dybczyński J.,1992: Telewizyjny labirynt. "Gazeta Wyborcza", 26 maja.
Dybczyński J., Sawicki A., 1993: Reklamowe lwy (Międzynarodowy Festiwal Reklamy Lions'93). "Gazeta Wyborcza", 24 czerwca.
Foot I., Gleizes F., Privat D., 1991:Jak skusić Europejczyka?. "Gazeta Wyborcza", 24 maja [przedruk z Newsweeka"].
Janasik A. 1993: Saga rodu Benettonów. "Polityka", nr 34.
Kafarska A., 1992: Sarmaci przy pralce. "Gazeta Wyborcza", 13 stycznia.
Kalicki W.,1991: Raport o reklamie. "Gazeta Wyborcza"16 marca.
Kubik A., 1993: Nie przerywaj (Od dziś "Koło fortuny" bez reklam w środku). "Gazeta Wyborcza", 1 lipca.
Leończuk J., 1992: reklamować się mądrze. "Glob 24", 25 lutego.
Malatyńska M., 1991: O reklamówkach całkiem poważnie. "Echo Krakowa", 24 paździrnika.
Mańka A., 1999: Twarze zza kadru. + Trójkąt miłosny. + Polskie z importu. Wszystkie teksty w: Businessman Magazine. Rynek Reklamy, czerwiec 1999.
Mańka A., 2002: Wielki Brat jako produkt reklamowy. „Kultura Popularna”, 1 września.
Osęcka A.,1991: Czy bogacz może lubić sztukę. "Gazeta Wyborcza", 24 maja.
Pilot D., 1992: Zniewolić, omamić i zmusić do kupienia. "Gazeta Wyborcza", 22 czerwca.
Pilot D., 1992:Telewizyjna wojna proszkowa. "Gazeta Wyborcza", 7 lipca.
Pilot D., 1992: Grzeszne pocałunki Benettona. "Gazeta Wyborcza", 7 listopada.
Pilot D., 1992: Co z oczu to i z serca? (Sejm o reklamie używek). "Gazeta Wyborcza", 8 lutego.
Pilot D.,opr., 1993: Up(i)ór reklamowy (Sondaż Gfk Polonia). "Gazeta Wyborcza", 29 czerwca.
Pilot D., 1993: Czas dla "Anteny". "Gazeta Wyborcza", 10-11 lipca.
Pilot D., 1993: Reklama szyta na miarę. "Gazeta Wyborcza", 12 lipca.
Pilot D., 1993: Yes, my robić dobra reklama w TVP. "Gazeta Wyborcza", 3 sierpnia.
Pilot D., 1992: Reklamowe Przyspieszenie. "Gazeta Wyborcza", 8 czerwca.
Pijowski M.,1992: Przerwać przyjemność. "Gazeta Wyborcza", 19 marca.
Wujec P., 1993: Spaść budżet reklamą. "Gazeta Wyborcza", 10 maja.
Wujec P., 1993: Pobudza, ponęca y powabia. "Gazeta Wyborcza",17-18 lipca.
Wujec P., 1993: Taktyka nęcenia klienta. "Gazeta Wyborcza", 29 lipca.
Wprawdzie teksty są już bardzo "stare", zwłaszcza kiedy wziąć pod uwagę tempo rozwoju mediów, reklamy itp., ale właściwie wszystkie pozostają aktualne - "w taki, czy inny sposób"
Lista tekstów jest zaczerpnięta z mojej pracy magisterskiej:"Wszystko na sprzedaż" Ideologia filmu reklamowego w Telewizji Polskiej po przelomie 1989 roku. Polski kontekst reklamy telwizyjnej". Napisanej pod kier. prof. dr hab. Wiesława Godzica.
Uniwersytet Jagielloński. Kraków 1994.
BIBLIOGRAFIA
Arosio M., Goffredo D., 1971: Struktura zjawiska telewizyjnego.
Tłum. A. Helman. "Kino", nr 1:31-37.
Barańczak S., 1983: Czytelnik ubezwłasnowolniony: perswazja u masowej kulturze literackiej PRL. Paryż.
Barthes R.. 1971: Trzeci sens. Tłum. R. Wyborski. "Kino", nr 1: 37-41.
Brossard J.-P., 1990: Bitwa o audiowizję. Tłum. G. Stryszkowska. "Film na świecie", nr 376: 3-10.
Burch N., 1983: Struktury agresji. Tłum. J. Mach, [w:] Teoria reżyserii filmowej. Warszawa.
Cirlić D.J., Dybczyński J., Jakubowicz K., Janicki M., Witkowski J., 1992: Sztuka reklamy?, "Dialog" nr 11: 82-89.
Czartoryska U., 1973: Od pop-artu do sztuki konceptualnej. Warszawa.
Dorfles G., 1973: Reklama: retoryka a semantyka. Przeł. T. Jekiel, J. Wojnar, [w:]
Człowiek zwielokrotniony. Warszawa.
Eco U., 1972: Kilka weryfikacji: komunikat reklamowy. Tłum. A. Weinsberg. [w:] Pejzaż semiotyczny. Warszawa.
Eco U., 1990: Innowacja i powtórzenie: pomiędzy modernistyczna i postmodernistyczna estetyka. Tłum. T. Rutkowska. "Przekazy i opinie", nr 1-2: 12-35.
Elgozy G., 1973: Paradoksy reklamy. Tłum. K. Błoński. Warszawa.
Finkielkraut A., 1992: Porażka myślenia. Tłum. M. Ochab. Warszawa.
Fotografia reklamowa, 1991 [w:] "6x9 fotografia" wydanie monograficzne, nr 4.
Freud Z., 1967: Człowiek, religia, kultura. Tłum. J. Prorcopiuk. Warszawa.
Foucault M, 1988: Panoptyzm. Przeł. B. Banasiak. "Literatura na świecie", nr 6: 275-307.
Fromm E., 1992: O sztuce miłości. Przeł. A. Bogdański. Warszawa.
Godzic W. 1979: U podstaw retoryki języka filmu. "Kino", nr 1: 27-28.
Godzic W:, 1984: Film i metafora. Pojęcie metafory w historii myśli filmowej. Katowice.
Godzic W., 1991: Transformalistyczna teoria kina, [w:] Autor - Film - Odbiorca, red. A. Helman. Wrocław.
Gołaszewska M., 1984: Estetyka i antyestetyka. Warszawa.
Gwóźdź A., 1992: Tekst filmowy w telewizji, [w:] Kultura. Komunikacja. Film. Kraków. Helman A., 1988: Problemy ideologii w filmie w świetle teorii radykalne - lewicowych.
"Przekazy i opinie", nr 1-2: 77-87.
Helman A.. 1991: Ideologia. Hasło ze Słownika pojęć filmowych. Wrocław. Helman A.. 1992: Co to jest kino. Kraków.
Hingston P., 1992: Wielka księga marketingu. Przeł. M. Perek. Kraków.
Honnef K.. 1991: Andy Warhol 1928-1987. Sztuka użytkowa. Tłum. M. Meyer. Poznań. Hopfmger M., 1990: Audiowizualność kultury i kultura audiowizualność, [w:] Kino: Gest -
Ciało - Ruch. Wrocław.
Klose L. J., 1991: Reklama filmowa - drogowskaz do raju konsumenta. "Powiększenie", nr 3-4: 113-116.
Klęczek R., Kowal W., Waniowski P., Woźniczka J., 1992: Marketing. Jak się to robi. Ossolineum.
Kłoskowska A., 1983: Kultura masowa. Warszawa. Kołakowski L., 1967: Kultura i fetysze. Warszawa.
Kracauer S., 1958: Hitlerowski film wojenny w służbie propagandy. Dodatek, [w:] Od Caligariego do Hitlera. Tłum. W.
Wertenstein, E. Skrzywanowa. Warszawa.
Leduc R., 1983: Qu'est - ce que la publicité? Paris.
Lotman J., 1983: Kino a język mitologiczny. Tłum. J. Faryno, T. Miczka, [w:] Semiotyka filmu. Warszawa.
McLuhan M., 1975: Wybór pism. Tłum. K. Jakubowicz. Warszawa.
Metz Ch., 1989: Pragnienie i jego brak. Tłum. A. Helman. "Film na świecie", nr 369: 18-24.
Moles A., 1977: Kultura mozaikowa a środki komunikowania masowego. Tłum J. Danecki.
"Kino" nr 1: 30-31.
Morin E., 1975: Kino i wyobraźnia. Przekł. K. Eberhardt. Warszawa. Osiatyński W.. 1971: W kręgu mitu amerykańskiego. Warszawa.
Pospiszyl K. 1991, Freud. Człowiek, dzieło. Warszawa.
Pryluck C.. 1988: Źródła znaczenia w filmie i telewizji. Przeł. J. Mach. Warszawa. Przylipiak M.. 1991: Uwagi o serialu TV. "Konkurs", nr 4/5: 19-25.
Rosińska Z.. 1985: Psychoanalityczne myślenie o sztuce. Warszawa.
Russel J.T.. Lane R., 1991: Kleppner's advertising procedurę. New York.
Shreder K.. Yestergaard T., 1985: The Ideology of Advertising, [in:j The Language of Advertising. Oxford.
Silver J., 1988: Wszystko o rodzinie mafijnej: "Ojciec chrzestny". Przekł. E. Wilk, [w:]
Sztuka filmowej interpretacji. Antologia przekładów pod red. W. Godzica. Kraków. Silverstone R., 1990: Telewizja, retoryka i powrót do tego, co nieświadome. Uwagi o miejscu wtórnej przedpiśmienności w kulturze współczesnej. Tłum J. Siwiński.
"Przekazy i opinie", nr 1-2: 37-60.
Spitzer L., 1980: Amerykańska reklama jako sztuka popularna. Przeł. K. Biskupski, [w:J]
Język i społeczeństwo, red. M. Głowiński. Warszawa.
Stachówna G., 1992: Lustro telewizyjnej reklamy. "Film" nr 31: 23.
ToeplitzK.T., 1991: Aspekty prawne reklamy telewizyjnej. "Powiększenie", nr 3-4:108-110. Wasilewski P., 1991:
Wielka sztuka za wielkie pieniądze. "Powiększenie", nr 3-4: 92-102. Wilk E., 1988: Amerykańska propozycja analizy ideologicznej, [w:] Sztuka filmowej interpretacji. Antologia przekładów pod red. W. Godzica. Kraków.
Wood P., 1993: Telewizja jako sen. Przekł. J. Ziemek, [w:] Interpretacja dzieła filmowego, red. W. Godzic. Kraków.
Zasady działalności reklamowej w programach Polskiego Radia i Telewizji, 1991: "Powiększenie", nr 3-4: 103-107.
Wybór publikacji prasowych na temat reklamy
Armata J., Złoty cyklop to jest to! (Międzynarodowy Festiwal Filmu Reklamowego Kraków'91). "Gazeta Wyborcza", 23 października.
Bikont A. 1991:Koniec piractwa reklamowego? "Gazeta Wyborcza", 22 kwietnia.
Biliński Cz., Malinowski P.,1993: Trzeźwe spojrzenie na polską reklamę, "Rzeczpospolita", 27 sierpnia.
Bogucka T., 1992: Uległość i nieufność, "Gazeta Wyborcza", 11-12 lipca.
Charnier M., 1992: Woody Alleniana. "Glob 24", 25 lutego.
Dybczyński J., 1992: Prasa i reklama: małżeństwo z rozsądku. "Gazeta Wyborcza", 7 kwietnia.
Dybczyński J.,1992: Prasa i reklama: małżeństwo z rozsądku. "Gazeta Wyborcza", 26 maja.
Dybczyński J.,1992: Telewizyjny labirynt. "Gazeta Wyborcza", 26 maja.
Dybczyński J., Sawicki A., 1993: Reklamowe lwy (Międzynarodowy Festiwal Reklamy Lions'93). "Gazeta Wyborcza", 24 czerwca.
Foot I., Gleizes F., Privat D., 1991:Jak skusić Europejczyka?. "Gazeta Wyborcza", 24 maja [przedruk z Newsweeka"].
Janasik A. 1993: Saga rodu Benettonów. "Polityka", nr 34.
Kafarska A., 1992: Sarmaci przy pralce. "Gazeta Wyborcza", 13 stycznia.
Kalicki W.,1991: Raport o reklamie. "Gazeta Wyborcza"16 marca.
Kubik A., 1993: Nie przerywaj (Od dziś "Koło fortuny" bez reklam w środku). "Gazeta Wyborcza", 1 lipca.
Leończuk J., 1992: reklamować się mądrze. "Glob 24", 25 lutego.
Malatyńska M., 1991: O reklamówkach całkiem poważnie. "Echo Krakowa", 24 paździrnika.
Mańka A., 1999: Twarze zza kadru. + Trójkąt miłosny. + Polskie z importu. Wszystkie teksty w: Businessman Magazine. Rynek Reklamy, czerwiec 1999.
Mańka A., 2002: Wielki Brat jako produkt reklamowy. „Kultura Popularna”, 1 września.
Osęcka A.,1991: Czy bogacz może lubić sztukę. "Gazeta Wyborcza", 24 maja.
Pilot D., 1992: Zniewolić, omamić i zmusić do kupienia. "Gazeta Wyborcza", 22 czerwca.
Pilot D., 1992:Telewizyjna wojna proszkowa. "Gazeta Wyborcza", 7 lipca.
Pilot D., 1992: Grzeszne pocałunki Benettona. "Gazeta Wyborcza", 7 listopada.
Pilot D., 1992: Co z oczu to i z serca? (Sejm o reklamie używek). "Gazeta Wyborcza", 8 lutego.
Pilot D.,opr., 1993: Up(i)ór reklamowy (Sondaż Gfk Polonia). "Gazeta Wyborcza", 29 czerwca.
Pilot D., 1993: Czas dla "Anteny". "Gazeta Wyborcza", 10-11 lipca.
Pilot D., 1993: Reklama szyta na miarę. "Gazeta Wyborcza", 12 lipca.
Pilot D., 1993: Yes, my robić dobra reklama w TVP. "Gazeta Wyborcza", 3 sierpnia.
Pilot D., 1992: Reklamowe Przyspieszenie. "Gazeta Wyborcza", 8 czerwca.
Pijowski M.,1992: Przerwać przyjemność. "Gazeta Wyborcza", 19 marca.
Wujec P., 1993: Spaść budżet reklamą. "Gazeta Wyborcza", 10 maja.
Wujec P., 1993: Pobudza, ponęca y powabia. "Gazeta Wyborcza",17-18 lipca.
Wujec P., 1993: Taktyka nęcenia klienta. "Gazeta Wyborcza", 29 lipca.
Wprawdzie teksty są już bardzo "stare", zwłaszcza kiedy wziąć pod uwagę tempo rozwoju mediów, reklamy itp., ale właściwie wszystkie pozostają aktualne - "w taki, czy inny sposób"
